پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اصالت های حوزوی از جمله تقریر نویسی و حفظ کردن و.... بیان کرد: اصالت های درسی حوزه حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان، امروز، در مراسم معرفی درسنامه غنا و موسیقی از مجموعه دروس رهبر معظم انقلاب اسلامی که در مرکز جامع علوم اسلامی (مؤسسه ولی امر) قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامر اکرم(ص) در بابا علم بیان کرد: پیامبر اکرم در این روایت به مساله سکوت اشاره می کند؛ همین مطلب مهم امروز نیز باید مورد توجه طلاب جوان باشد، زیرا برخی در کلاس درس، کامل ذهن خود را متمرکز بر مطالب استاد نمی کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در همین رابطه از حضورشان در دروس آیت‌الله بروجردی یاد می کنند  که در آن زمان، همیشه زودتر از موعد، در سر کلاس درس در کنار آیات شیخ لطف الله و علی صافی گلپایگانی و... حاضر می شدند.

عضو فقیه شورای نگهبان بیان کرد: پس از سکوت و انصات نخستین تاکید پیامبر(ص) در راه تحصیل علم، اسماع و خوب شنیدن، دومین مرحله در کسب علم از منظر ایشان است؛ همچنین حفظ مطالب که سبب استحضار ذهن است از دیگر مراتب علم آموزی است که متاسفانه این سنت حسنه و کهن در حال کمرنگ شدن است. 

وی با ذکر این مطلب که بزرگان ما مطالب علمی را در قالب نظم و نثر به ذهن می‌سپردند، گفت: امروز برخی این روش حفظ کردن را زیر سوال می برند و آن را ضد ارزش تلقی می کنند که البته این روش کاملا اشتباه است.

آیت الله شب زنده دار یادآورشد: این مسئله در نظام فعلی حوزه مظلوم واقع شده است؛ مقام معظم رهبری بیان می کردند کهمن وقتی یک صفحه قرآن را می خواندم خیلی زود حفظ می‌کردم ولی مع الاسف کسی بنده را تشویق نکرد که در نوجوانی و جوانی بتوانم کل قرآن را حفظ کنم با اینکه ایشان تسلط بسیار خوبی بر آیات دارند و در دوره رهبریشان، ۱۲ جزء را حفظ کردند.

این فقیه حوزوی گفت: طلاب جوان باید دوره نوجوانی و جوانی را مغتنم شمرده و به حفظ قرآن مبادرت ورزند؛ زیرا منبع نورانی عظیمی است که همیشه همراه انسان است و موجب نورانیت ذهن و فکر و قلب انسان خواهد شد.

آیت الله شب زنده دار در ادامه با ذکر این مطلب که پیامبر(ص) بر عمل کردن به علم و نشر آن تاکید فرموده‌اند یادآورشد: فقه هم ارزش موضوعی و هم نورانیت و برکت دارد؛ فعالیت علمی در زمینه فقه یکی از توفیقات الهی است  و سبب جلا و صفای انسان می‌شود به شرط آنکه برای خدا باشد و با قصد قربت صورت بگیرد؛ اهل بیت(ع) دوست دارند کسی را که فقیه به معنای عام و خاص شود و مطالب ایشان را زنده نگهدارد و احیاء کند.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآورشد: همه کارهای ما باید با رعایت تقوا و اخلاص باشد؛ کتب فقهی نیز باید با اخلاص نوشته شود که آثار و برکات بی حد دارد؛ مثلا معروف است که کسی که شرائع را از اول تا انتها بخواند حج نصیب او خواهد شد.

وی با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری در این خصوص که نباید تدریس را کنار بگذارید،اظهارکرد: مقام معظم رهبری با وجود مشغله‌های فراوان هر شب یکی از سوره‌های قرآن را که ظاهرا واقعه باشد به نیت آیت الله بهجت می‌خوانند.

استاد اخلاص حوزه در ادامه با اشاره به این مطلب که طلاب باید ارتباط خود را با فقه رائج حفظ کنند یادآورشد:  اگر طلبه ای وارد مباحث تخصصی فقه هم شد، نباید از فقه رایج دور شود؛ این مساله، یکی از سفارشات مهم علما و بزرگان ما است.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: تقریر نویسی از مهمترین کارهایی است که باید در تحصیل به آن توجه داشت؛ یکی از ارکان موفقیت طلبه این است که تقریرنویسی داشته باشد، زیرا مکمل آموزش است؛ تقریر اصلی آن است که مطالب را از استاد بگیریم و تحلیل کنیم و ادله را بررسی کنیم؛ آنچه که موثر است و مقرر را به زوایای مطلب به وقوف می‌رساند و می‌تواند مسلط شده و استدلال بیاورد.

استاد حوزه در ادامه با اشاره به تحفظ طلاب در خصوص عدم شنیدن صداهای حرام و شبه ناک بیان کرد: بدانید که شنیدن برخی از این موسیقی ها موجب قساوت دل می‌شود و لذت مناجات و خلوت با خدا را از انسان می‌گیرد.

وی خطاب به طلاب جوان یادآورشد: باید حواسمان باشد که شیطان ما را گول نزند؛ صدا و سیمای ما موسیقی‌ را پخش می‌کند که حتما برخی از آن‌ها جائز هم نیست و مقام معظم رهبری هم می‌فرمودند من هر هفته تذکر می‌دهم.

این استاد حوزه در پایان یادآورشد: عمامه برای اسلام و حضرت بقیه الله است و کسی که ملبس به این لباس شد باید حرمت آن را حفظ کند؛ وقتی طلبه شدیم همه حلال‌ها را هم نباید بخواهیم انجام دهیم و باید دنبال لذات معنوی بالا و صفا و جلای قلب باشیم.
انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha