جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماز جمعه تبریز

حوزه/ نمازجمعه به علت داشتن قابلیت خانواده‌محوری و حضور خانواده در آن، می‌تواند یک برنامه مشترک خانوادگی و از آن سو به جهت ارائه ارزش‌ها و فرهنگ‌ها از سوی یک منبع معتمد دینی می‌تواند خلأ احتمالی اشکال در انتقال ارزش‌ها از نسلی به نسل دیگر را مرتفع کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،در سطح شهر برای نسل‌های مختلف، برنامه‌ها و همایش‌ها و تفریحات بسیاری در نظر گرفته می‌شود و افراد می‌توانند برای بهره بردن آنها دست به انتخاب بزنند.

هیأت‌هایی برای نسل‌های جوان‌تر وجود دارد و مجالس روضه‌ای به سبک روضه‌خوانی‌های با اصالت قدیمی برای نسل‌های قدیمی‌تر وجود دارد. مراسم شب‌های شعر، یک نسل و اردوهای جهادی یکی دو نسل را به خود جذب می‌کند.

اما انتخابی مانند حضور در نمازجمعه برای نسل‌های گوناگون می‌تواند یک انتخاب مشترک باشد؛ چرا که حضور در این مکان مقدس می‌تواند خانوادگی باشد، می‌تواند یک پیرمرد پر از تجربه را در کنار یک جوان بنشاند، می‌تواند یک مادربزرگ مؤمن را در صف نماز در کنار دخترکی از اهل ایمان قرار دهد. در نهایت همة اینها را در مقام مخاطب عالم عادل و خوش‌ذوق و قریحه‌ای به نام امام‌جمعه قرار دهد. چنین رویدادی می‌تواند مانع وقوع پدیده‌ای خسارت‌بار به نام گسست میان‌نسلی شود.

گسست نسل معمولاً در جوامعی رخ می‌دهد که ارتباط میان نسل‌های مختلف دچار اشکال باشد و ارزش‌های نسل پیشین به نسل پسین منتقل نشود.

نمازجمعه به علت داشتن قابلیت خانواده‌محوری و حضور خانواده در آن می‌تواند یک برنامه مشترک خانوادگی، و از آن سو به جهت ارائه ارزش‌ها و فرهنگ‌ها از سوی یک منبع معتمد دینی می‌تواند خلأ احتمالی اشکال در انتقال ارزش‌ها از نسلی به نسل دیگر را مرتفع نماید.

  1. از این رو امام جمعه باید:
  2. مطالعات خاص اجتماعی داشته باشد.
  3. نسل‌های مختلف جامعه را بشناسد.
  4. برای این شناخت در طول هفته با آنها دم‌خور باشد.
  5. فضای نمازجمعه را برای تمامی نسل‌ها مطبوع نگاه دارد.
  6. مطالب خود را به نحوی طراحی و ارائه نماید که اولاً موجب حضور خانوادگی افراد در نمازجمعه شود، ثانیاً هر نسلی قابلیت استفاده از آن را داشته باشد.
  7. مطالب باید به نحوی ارائه شوند تا شخصیت حقیقی و حقوقی امام‌جمعه در انتقال مفاهیم و ارزش‌ها، از نسلی به نسل دیگر یاریگر خانواده‌ها باشد.

نمازجمعه می‌تواند در عین حال مجال بیان تلاش‌ها و جانفشانی‌های نسل‌های گذشته، به‌خصوص ایثارگری‌های چند دهه اخیر باشد. نسل کنونی در بمباران رسانه‌ای تیره نشان دادن احوالات جامعة ایران، در معرض از دست دادن هویت خود می‌باشد؛ هویتی که آینده‌ساز و عاملی برای تولید ارزش‌های اصیل و ماندگار است. مقام معظّم رهبری در این باره می‌فرمایند:

هدف‌های دشمن ... عبارت است از بی‌ایمان کردن، ایجاد گسست بین نسل کنونی و نسل گذشته و کوچک کردن افتخارات بیست سال اخیر... عزیزان من ... این گسستِ نسل کنونی از نسل گذشته و از افتخارات گذشته، این جدا کردن مردم از مسئولان و این جدا کردن مردم از عقاید و باورهای دینی، آیا جز از دشمن برمی‌آید؟ ...1

بنابراین نمازجمعه مانعی بزرگ بر سر ایجاد فاصله میان نسل‌های مختلف و از آن سو میان گذشته پر افتخار این جامعه و حال و آینده آن است. لذا باید از فرصت آن بهره‌های بیشتری جست.

منبع:

1. بیانات در دیدار با جوانان در مصلّای بزرگ تهران‌، 01/02/1379.

حمید امینی/

313/60

توجه: انتشار یادداشت و مقالات به معنای تأیید یا ردّ آن از سوی خبرگزاری حوزه نیست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha