جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماز جمعه

حوزه/ نماز جمعه محل رزمایش و آمایش سیاسی و عبادی در مقابل اردوگاه دشمن است و به تعبیر شهید محمدرضا ادهم، راه اعلام همبستگی با اسلام و انقلاب، جماعت و جمعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از بهترین مدرسه‌های تربیتی در بُعد اجتماعی و سیاسی، نماز جمعه‌ است. انسان‌های بزرگ در ظرف نماز جمعه‌ تربیت شدند و معلمان بزرگی چون شهید مدنی‌، شهید دستغیب‌، شهید صدوقی‌، شهید اشرفی اصفهانی‌ و قاضی طباطبایی و شخصیت‌های معنوی، علمی، سیاسی دیگر در محراب نماز جمعه قرار ‌گرفتند و آیات جهاد و شهادت را تفسیر ‌کردند.

600 آیه قرآن در باب فرهنگ جهاد و شهادت است و ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه مدرسه تفسیر این آیات الهی است. بیشتر شهدا در ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه حضور جدی داشتند. ‌‌‌‌‌‌‌‌آیت‌اللّه مشکینی از جمله امام جمعه‌های ارزشمند و پرفایده‌ای بود که در طول هشت سال دفاع مقدس بارها به جبهه‌ها و میان رزمندگان اسلام رفت و با ایراد خطابه‌های اخلاقی، به تقویت روحیه رزمندگان و تشویق و ترغیب آنان به دفاع از حریم اسلام و مملکت اسلامی ‌پرداخت. او علاوه بر حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، به استان‌های مختلف مسافرت، و در جمع گرم و پرشور مردم با ایراد سخنان آتشین و مؤثر، آنان را به استقامت و بردباری و دفاع از کیان اسلام و جمهوری اسلامی دعوت‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کرد. ایشان در مراسم اعزام نیروهای شهرها و استان‌های کشور به جبهه حضور‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌یافت و سبب تقویت روحیه رزمندگان‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شد ودر تشییع پیکرهای پاک شهدا حضور‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌یافت و در غم و اندوه خانواده‌های داغدار سهیم‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شد.*

وعده‌گاه

نماز جمعه محل رزمایش و آمایش سیاسی و عبادی در مقابل اردوگاه دشمن است. به تعبیر شهید محمدرضا ادهم، راه اعلام همبستگی با اسلام و انقلاب، جماعت و جمعه است. وعده‌ها در طول هفته، به ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه ختم می‌شد. هر موقع بچه‌های رزمنده همدیگر را می‌دیدند، می‌گفتند قرارمان ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه و بعد از ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه چه حلقه‌های زیبایی شکل می‌گرفت؛ فرمانده تیپ و گردان و گروهان و نیروها گرد هم جمع می‌شدند و دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و مباحث گوناگون مطرح می‌شد. به قول شهید محمدرضا شکوری با ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه قلب‌ها متصل می‌شد و کینه‌ها از بین می‌رفت. معمولاً رزمندگان عزیز ما از جبهه که می‌آمدند، سه پاتوق داشتند؛ یک پاتوقشان مسجد و پایگاه بود که شب‌هایی را برای امور بسیج و مباحث نماز جماعت در مسجد و... در آنجا جمع می‌شدند؛ پایگاه دیگرشان گلزار شهدا بود و کنار قبور شهدا و بعضاً خانه شهدا؛ پاتوق سومشان نماز جمعه بود؛ و چقدر زیباست که این مکان‌ها با انوار و یاد شهدای عزیزمان پررنگ‌تر شود. در ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه‌ها باید فرهنگ زندگی این مجاهدان الهی، با راه‌های گوناگون به تصویر کشیده و تفسیر شود. به قول شهید میثمی عزیز، بهترین تشکل ما برای نمایش حضور مردم در صحنه‌ها، ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه‌هاست. لذا بعد دیگر آن مانور عظیم، سیاسی،‌ عبادی،‌ الهی است و رزمندگان توجه خاص به این مسئله داشتند که ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه دشمن‌کش است و باعث ناامیدی و سرخوردگی دشمن خواهد شد.

قوت قلب

‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه با حضور شهدای عزیز شکل می‌گرفت. حضور شهدا و رزمندگان ما در فضای ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه، قوت‌بخش برای همه اردوگاه حزب‌الله بود. در ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه، از روحانیت در خط ولایت تا مدیران و مسئولان طراز نظام اسلامی را که حقاً خدمتگزار بودند، دیده می‌شد تا فرماندهان جنگ، نیروهای بسیجی، و توده مردم. این انسجام زیبا، عطر و بوی وحدت و محبت به یکدیگر و تألیف قلوب را به لطف خدا ساطع می‌کرد. فرمانده گردان، شب‌های جمعه وقتی به پایگاه‌ها سرکشی می‌کرد، تذکر می‌داد که ‌‌‌‌‌‌‌‌نماز جمعه فردا یادتان نرود. در نماز جمعه بعضی از ستون‌هایی که در فضای مصلی بود، پاتوق عده‌ای از رزمندگان عزیز بود؛ چنان‌که به‌طور خاص می‌دانستند مثلاً بچه‌های گردان سیدالشهدا کجا جمع هستند؛ گردان حضرت معصومه در کدام نقطه از مصلی جمع هستند و... . لذا با این همدلی،‌ همیاری، همفکری و وحدتی که ایجاد می‌شد، بعضی آسیب‌ها در اجتماع و مثلاً در فضای سیاسی گوشزد می‌شد و برای رفع آنها راهکارهایی مطرح می‌گردید. بنابراین نماز جمعه پایگاهی بود برای تأثیرگذاری بهتر در رشد و ارتقای جامعه.

حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانی/

313/60

توجه: انتشار یادداشت و مقالات به معنای تأیید یا ردّ آن از سوی خبرگزاری حوزه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha