پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پویش مردمی  حجاب و عفاف میراث ایرانی گرایش جهانی در سمنان

حوزه/ مسأله حجاب، پیشینه ای در ادیان گذشته دارد، به طوری که در دین یهودیت و مسیحیت نیز حجاب وجود دارد و مصداق بارز آن تمثال حضرت مریم سلام الله علیها است که با حجاب موجود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، کرسی آزاداندیشی با موضوع «حجاب؛ اختیاری یا اجباری» با حضور معاونین، کارکنان و شماری از اساتید و مبلغین مجموعه حوزوی الزهرا سلام الله علیها گرگان برگزار شد.

 

دین اسلام حجاب را تاسیس نکرده است

در ابتدای این برنامه خانم سیده نفیسه حسینی واعظ، مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به عنوان ارائه دهنده بیان کرد: مسئله حجاب ضرورت دین و نص صریح قرآن است؛ قبل از نزول آیات حجاب، در همه ادیان بحث حجاب وجود داشت.

وی افزود: مسأله حجاب، پیشینه ای در ادیان گذشته دارد، به طوری که در دین یهودیت و مسیحیت نیز حجاب وجود دارد و مصداق بارز آن تمثال حضرت مریم سلام الله علیها است که با حجاب موجود است، لذا دین اسلام حجاب را تاسیس نکرده است، بلکه تنها آن را تایید نموده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه مسأله حجاب با فطرت انسان سازگار بوده و برای انسان نافع است نیازی به اجبار آن وجود ندارد و اجباری بودن حجاب از سوی مخالفان آن مطرح شده است.

حسینی واعظ با بیان این که هر رفتاری که به منافع دیگران خدشه وارد نماید، می تواند مشمول مقررات اجتماعی قرار گیرد، افزود: در این گونه موارد قانون گذار می تواند برای آن قانون وضع کند، بنابراین هرگاه حجاب در جامعه به عنوان قانون مطرح شود، بحث اجرای قانون را بدنبال خواهد داشت.

 

در اصلِ حجاب هیچ مناقشه ای وجود ندارد

در ادامه این کرسی خانم مهدیه محمدی به عنوان منتقد گفت: در اصلِ حجاب هیچ مناقشه ای وجود ندارد، همه ادیان حتی منتقدین حجاب اجباری، اصل حجاب را قبول دارند.

وی دلیل مطرح شدن حکم حجاب در مجلس را احیای قانون سال 1360 مطرح نمود و به بیان اشکالات این قانون پرداخت و گفت: کلمه اجبارِ به کار رفته در قانون، بار منفی دارد لذا  باید به جای کلمه "اجبار" مانند قوانین دیگر از کلمه "قانون" استفاده کرد.

استاد حوزه خواهران با اشاره به اشکال مبنائی قانونی کردن مسئله حجاب ادامه داد: در قانونی کردن حجاب این اشکال مطرح است که  طبق چه مبنائی می توانیم عنوان الزام حکومتی به آن داد؟ آیا قاعده فقهی در الزام حکومتی آن مطرح است؟ همچنین بر فرض اینکه مبنای فقهی برای آن وجود نداشته باشد، باید دلیل محکم برای مقدم داشتن مصلحت اجتماعی آن مطرح گردد.

محمدی در ادامه با طرح این سؤال که اگر الزام حکومتی برای مسأله حجاب صورت گیرد، تضاد ایجاد نمی کند و موجب طرد شدن افراد باحجاب از جامعه نمی شود به بحث خود پایان داد.

 

بی حجابی در حال گسترش است

در بخش پایان این نشست، فاطمه احمدی به عنوان استاد داور به جمع بندی مباحث پرداخت و بیان کرد: خداوند متعال بعد از گذشت 16 سال، آیه حجاب را در مدینه نازل کرد، این به این معناست که حکم حجاب بعد از فرهنگ سازی در جامعه نازل شد.

وی برخوردهای نادرست دوران انقلاب را یکی از عوامل انزجار نسبت به حجاب در جامعه دانست و گفت: دشمنان اسلام با سوء استفاده از این برخوردهای نادرست و با تهاجم به فرهنگ اسلام، در حال گسترش بی حجابی در جامعه است.

استاد حوزه ادامه داد: "بیان دلایل متقن و محکم" را از جمله عوامل جذب مردم به سوی حجاب دانست و اضافه کرد: اگر در بحث حجاب نیت الهی داشته باشیم پاداش اخروی به دنبال دارد، ولی اگر کسی نیت الهی نداشته باشد چون تبعات رعایت نکردن آن دامنگیر جامعه خواهد شد، لذا باید حکومت الهی قوانینی را به مرحله اجرا در آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha