پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گاندو

حوزه / در سریال «گاندو» سعی کردم گوشه‌ای از اقتدار نیروهای امنیتی کشورمان را تصویر کنم، اتفاقی که به مدد فیلمنامه خوب آرش قادری رخ داد.

جواد افشار، کارگردان سریال «گاندو» در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این که پیشنهاد ساخت این سریال را پیش از تولید «آنام» داشته است، گفت: قبل از اینکه بخواهم آنام را بسازم آرش قادری نویسنده گاندو به من از نگارش این فیلمنامه خبر داده بود و ابراز علاقه کرد که دوست دارد من فیلمنامه او را بسازم. بعد از ساخت آنام، مجتبی امینی تهیه‌کننده گاندو به صورت رسمی به من پیشنهاد ساخت این کار را داد، البته از همان زمان نگارش سناریو با قصه آشنایی داشتم، چون نویسنده فیلمنامه را برای مطالعه  در اختیار من قرار می‌داد.

وی افزود: این سریال که خوشبختانه با استقبال شدید مردم مواجه شد. یک پیام ویژه دارد. آنهم اقتدار و سربلندی نیروهای امنیتی  ایران است، زیرا در سال‌های اخیر به واسطه فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی این تصور در ذهن برخی جوانان شکل گرفته بود که قدرت نظامی و امنیتی آمریکا عجیب و غریب است، درصورتی‌که در واقعیت اقتدار ما هیچ چیزی از دست گاهی امنیتی غربیان کم ندارد، حتی بیراه نیست اگر بگویم در برخی مواقع نیز ما برتری‌های چشمگیری داریم. برای اثبات این نکته به امنیت فعلی کشورمان اشاره می‌کنم. همه می‌دانیم ایران هم اکنون در کانون اتفاقاتی است که در منظقه رخ می‌دهد، ولی تمامی مسائل موجود هیچ تاثیری بر امنیت این کشور نداشته و ندارد.

این فیلمساز گفت: حاشیه‌هایی که از طرف برخی دولتمردان برای این کار پیش آمد به هیچ وجه براین قابل درک نیست، چون به هیچ وجه منظورمان از ساخت گاندو تضعیف دولت نبود، چون اقتدار دولت جدای از اقتدار کشور نیست، اما نمی‌توان اتفاقاتی که رخ داده را نادیده گرفت، چون موضوع مایکل هاشیمان (جیسون رضائیان)  اتفاقی است که در عالم واقع رخ داده است و با وجود مدارک غیر قابل کتمان نمی‌شود جاسوس بودن آن را کتمان کرد. مدارکی که از آن حرف می‌زنم نیز در اختیار نویسنده قرار گرفته بود تا با تکیه بر آن مستندات تصویر سازی درستی انجام شود، البته برخی موضوعات شاید درام پردازی باشد، اما تنها به جزئیات خلاصه شده و کلیات کار و رویدادها تمام مستند است.

وی در پاسخ به این سوال که در این سریال به وزیر امور خارجه نوعی بی احترامی صورت گرفته، بیان کرد: در ابتدا باید بگویم به شخصه به ظریف وزیر امور خارجه کشورمان علاقمند هستم، اما این‌که ما در پی تخریب وجه آقای ظریف بوده این را قبول ندارم. تنها به یک اشتباه که از طرف خودم صورت گرفته اشاره می‌کنم، آنهم این‌که ما باید برای بازیگر نقش وزیر یک هنرپیشه کاملا قوی و مطرح انتخاب می‌کردیم، چون معتقدم نقشی که داریوش فرهنگ (عبدی ) آن را بازی می‌کرد وقتی  با وزیر مواجه می‌شد به دلیل کیفیت بالای بازیگری به نوعی نقش وزیر را زیر سایه خود قرار می‌داد، والا مطمئن باشید اگر بازیگری مطرح برای این نقش انتخاب می‌شد، چنین تصوری به وجود نمی‌آمد.

افشار در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ساخت گاندوهای بعدی، قبل شروع فیلمبرداری فصل نخست آن حتمی شده بود، چون این دست کارها باید ساخته شود، حال کارگردان آن می‌خواهد جواد افشار باشد یا دیگری. دلیلم نیز این است که باید اقتدار نیروهای امنیتی کشور به خوبی در معرض دید عموم مردم قرار گیرد. این اتفاق به نوعی قوت قلب و غرور برای مردم به همراه خواهد داشت. در ضمن این اطمینان قلبی را به مردم می‌دهد که نیروهای مسلح این سرزمین قادرند به راحتی از امنیت این کشور پاسداری کنند.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا موفقیت این سریال در جذب تماشاگر دور از انتظارش نبوده است؟ گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم می‌دانستم این کار می‌تواند تماشاگر را به خود جذب کند. دلیلم نیز ابتدا به جذابیت و نو بودن قصه مربوط می‌شود و نکته بعد همانی است که پیشتر به آن اشاره کردم. این فیلم غرور و قدرت ایرانی را تصویر می‌کند، پس وقتی ما از این دریچه فیلمسازی می کنیم، مطمئن باشید تماشاگر آن را خواهد پذیرفت.

وی درباره تیم بازیگری گاندو بیان کرد: ما در این سریال به دنبال این بودیم تا از بازیگرانی بهره بریم که چهره‌شان چندان برای تماشاگر آشنا نباشد، چون قصه درباره نیروهای امنیتی است که در همه جا حضور دارند، اما مردم متوجه حضور آنها نمی‌شوند، البته از وجود بازیگران حرفه‌ای نیز در جاهایی که لازم بود بهره بردیم. برای مثال نقش داریوش فرهنگ چنین امری را طلب می‌کرد. در ضمن درباره حضوره کوتاه، کامبیز دیرباز هم باید بگویم، اول از همه از وی باید تشکر کنم که در سریال من حضور یافت. دوم یکی صحنه‌ای در سریال وجود دارد که کامبیز دیرباز در آن حضور داشت، اما متاسفانه آن بخش سانسور شد!

افشار در پایان تاکید کرد: در سکانس مورد نظر دیرباز که ماموری امنیتی است که به پرونده‌های اقتصادی رسیدگی می‌کند برای دستگیری فردی می‌رود، اما از سوی رئیس منع می‌شود، چون فرد مورد نظر پدر یکی از مقامات دولتی است. وی به دلیل منع شدن از بازداشت عصبانی محل را ترک کرد و به سمت خانه می‌رود، اما در بین راه ترور م‌ شود. این صحنه ممکن بود این تصور را به وجود آورد که در ترور او دولتیان نقش داشته‌اند، پس این صحنه حذف شد، اما در گاندو بعدی به آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    جواد افشار!!؟