جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب انسان کنش‌شناسی اعتباری

حوزه/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «انسان کنش‌شناسی اعتباری؛ ظرفیت‌شناسی انسان‌شناسی علامه‌طباطبایی و عالمان علم اصول برای علوم انسانی» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «انسان کنش‌شناسی اعتباری؛ ظرفیت‌شناسی انسان‌شناسی علامه‌طباطبایی و عالمان علم اصول برای علوم انسانی» را که حاصل تلاش علمی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید‌رضا حسنی و دکتر هادی موسوی در گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است، روانه بازار نشر کرد.

این کتاب بر آن است تا با برقرار کردن معادله میان مفاهیم متافیزیکی سنت فلسفه اسلامی با جریانات علوم انسانی جدید، زمینه‌های فهم بهتری از علوم انسانی و همچنین استلزامات فلسفه علامه طباطبايی و بويژه نظريه اعتباريات نزد ايشان و ديگر عالمان علم اصول برای علوم انسانی فراهم كند.

نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در اين ميانه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند؛ زیرا به تفسیر این نوشتار، این نظریه در ادامه مباحث علم النفس در فلسفه، به تفسیر هویت کنش و عمل انسانی می‌پردازد. اعتباریات، معارفی عملی هستند که می‌توانند واسطه میان «نظر» و «عمل» را پر کنند و به جهت هویت مفهومی‌شان با هویات نظری و مفاهیم عقل نظری ارتباط برقرار کرده و به جهت ساختاری که عقل عملی بدان‌ها می‌دهند متناسب با واقعیت‌های انسانی در حوزه عمل انسانی شکل می‌گیرند؛ به نحوی که بسان پُلی سر بر فلک عقل نظری کشیده و پا در عالم ناسوت خاک دارند.

پیش از این چهار رویکرد انسان کنش شناسی در گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عناوین «انسان کنش شناسی پوزیتیویستی»، «انسان کنش‌شناسی‌ هرمنوتیکی، تفسیری و انتقادی»، «انسان کنش شناسی حکیمان پیشا صدرایی» و «انسان کنش شناسی صدرایی» منتشر شده است.

مشخصات کتاب و همچنین فایل ۳۰ صفحه ابتدایی کتاب در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس www.rihu.ac.ir قابل دسترس است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha