شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله حسینی بوشهری

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که عدم ارتباط با دیگر کشورها، خلاف اندیشه سیاسی امام(ره) است، گفت: ما باید همان گونه که پیامبر(ص) با سران کشورها مکاتبه و ارتباط داشتند، با دنیا ارتباط برقرار کنیم و حامی مظلومان باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امروز در نخستین جشنواره بین المللی امام خمینی(ره) ویژه اندیشه سیاسی اسلام، با بیان این که با استقرار نظام اسلامی و تلاش امام راحل (ره) برای حاکمیت بخشیدن به نظریه سیاسی اسلام در صحنه اجتماعی، موضوع اندیشه سیاسی اسلام حرکت بیشتری به خود گرفت.

وی با تاکید بر این که این گونه نبود که مسئله اندیشه سیاسی در جمهوری اسلامی مطرح شده باشد، تصریح کرد: اندیشه سیاسی و اساس سیاست مربوط به بندگان، در تعبیرات نورانی ائمه معصومین(ع) وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: به دلیل وجود شرایط خفقانی که در طول تاریخ وجود داشت، فرصتی به وجود نیامد تا عالمان دین نقش آفرینی کنند و آنچه از اسلام آموختند را به مرحله ظهور برسانند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: هنگامی که نوبت به رهبر بلا منازع جهان اسلام یعنی حضرت امام (ره) رسید، بحث جمهوریت و اسلامیت نظام و تئوریزه کردن نظام مردم سالاری به عنوان نظام سیاسی در قانون اساسی کشور مطرح شد و اعضای خبرگان قانون اساسی همت بلندی داشتند و سیستم حکومتی را بر اساس اندیشه اسلامی بنا گذاشتند.

وی تصریح کرد: امروز اکثریت طلاب و علما در حوزه های علمیه به برکت پیروزی انقلاب با مبحث اندیشه سیاسی در اسلام آشنایی دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که اندیشه سیاسی الهی و غیر الهی از تقسیم بندی های نگرش اندیشه سیاسی امام راحل(ره) به شمار می رود، ابراز داشت: ایشان در تعبیر اندیشه الهی فرمودند اگر تلاش مدیران، رهبران، برنامه ریزان، اصلاح طلبان و تحول خواهان در جهت صلاح و معنویت و مصالح مردم باشد، سیاست الهی است و همان مسئله ای است که در آموزه های مکتب اهلبیت(ع) وجود دارد، اما اگر متفاوت از معنویت و سیاست الهی بود، قطعا در نقطه مقابل این تفکر قرار می گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که سیاست الهی به معنای راهبرد و مسیری است که قرآن به این موضوع پرداخته و اوج آن در حیات و مشی انبیا(ع) تبلور یافته است، اظهار داشت: اندیشه سیاسی حضرت امام راحل(ره) جزئی از اندیشه کلان ایشان در ابعاد مختلف است، چرا که بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، فیلسوف، عارف، عالم، سیاستمدار و فقیه جامع الشرایطی بود که از قدرت نفوذ و تاثیرگذاری والایی برخودار بود.

وی با تاکید بر این که حضرت امام راحل(ره) همواره بر موضوع عدالت تاکید داشت، گفت: ایشان معتقد بودند که سعادت بشر در پرتوی عدالت در جامعه است.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه، مبحث آزادی را به عنوان حقوق اولیه بشر از دیدگاه امام راحل(ره) معرفی کرد و افزود: مدعیان آزادی در غرب نیز دارای ضابطه و قانون هستند و اسلام نیز در چارچوب قوانین دینی برای آزادی حد و مرز تعیین کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری استقلال، نفی دخالت دیگران، قطع نفوذ بیگانگان، مردم سالاری و قانونمندی را از دیگر محورهای اندیشه سیاسی امام راحل(ره) برشمرد و ادامه داد: ایشان در هر شرایطی به قانون مندی پایبند بودند و قانون ستیزی اندیشه سیاسی امام(ره) را برنمی تابد و این مسئله مربوط به همه افراد جامعه است.

وی با بیان این که مبحث وحدت از موضوعاتی بود که امام راحل(ره) همواره بر آن تاکید داشت، افزود: بنیان گذار انقلاب اسلامی همواره معتقد بودند اگر نهضت به پیروزی رسید، به دلیل همبستگی و وحدت گروه های مردم بود و به همین دلیل اندیشه سیاسی امام راحل(ره) حکم می کند تا وحدت همیشه وجود داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه، مصلحت اندیشی را از دیگر نکات برجسته اندیشه سیاسی امام راحل(ره) برشمرد و ابراز داشت: کاگزاران حکومت حق ندارند، طبق نظر شخصی خود، به اقدام امور بپردازند و باید بر اساس مصالح حاکمیت عمل کنند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با تاکید بر اینکه عدم ارتباط با کشورهای خارجی و حصار کشیدن در اطراف کشور، خلاف اندیشه سیاسی امام راحل(ره) است، ابراز داشت: ما باید با تمام دنیا ارتباط برقرار کنیم همان گونه که پیامبراکرم(ص) نیز با سران کشورها مکاتبه و ارتباط داشتند، اما همواره باید به این موضوع توجه کنیم که حامی و مدافع مظلومان و مستضعفان باشیم.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha