شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌‌الاسلام واعظی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این که تقویت و رشد هنر دینی بدون توجه به نظریه‌پردازی در حوزه نظری و فلسفی هنر امکان‌پذیر نیست، گفت: ما باید به دنبال تاسیس فلسفه هنر و زیباشناسی اسلامی در کشور باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین واعظی، صبح امروز در مآیین رونمایی از سایت انجمن مطالعات نظری هنر با بیان این‌که کار ترویجی و جریان‌سازی در حوزه  هنر دینی از مهم‌ترین اهداف دفتر تبلیغات است، گفت: تقویت و رشد هنر دینی در کشور بدون توجه به نظریه‌پردازی در حوزه مباحث نظری و فلسفی هنر امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ما باید به جمع‌بندی‌هایی در حوزه مباحث اصلی هنر برسیم تا بتوانیم در مسیر ترویج هنر دینی گام برداریم.

وی با تاکید بر این‌که باید نسبت هنر و زیبایی تحلیل و ارزیابی شود، گفت: مباحث نظری پایه‌ای وجود دارد که باید بر روی آنها توجه ویژه‌ای صورت گیرد و تا تکلیف خودمان را با برخی مباحث فرهنگی و هنری مشخص نکنیم، نمی‌توانیم اهدافی را در این زمینه ترسیم کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین واعظی با تاکید بر این‌که از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود در قلمرو مباحث نرم‌افزاری، مباحث هنر را با مشارکت فضاهای بیرونی و هنرمندان اصیل در اتاق‌های فکری به سرانجام برسانند، ابراز داشت: باید درک عمیقی را در سطح کشور در خصوص در مباحث نرم‌افزاری شکل دهیم، چرا که در این زمینه دچار یک آشفتگی و خلاء تئوریک هستیم که باید به جمع‌بندی‌هایی برسد و انجمن‌های ادبی و هنری می‌توانند در این زمینه فعالیت و مساعدت فکری داشته باشند.

وی افزود: امروز در فضای فیلم و موسیقی با تشدد نظریه‌های مواجه هستیم و به همین دلیل نیاز داریم که پیش از هر اقدام جدی و بسته‌های عملیاتی‌ که برای انجام آنها به مبادرت می‌پردازیم بر روی سیاست‌های کلان سرمایه‌گذاری کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین واعظی با بیان این‌که انجمن مطالعاتی نظری هنر باید متحول کننده باشد، یادآور شد: بهتر است دایره رسالت انجمن مطالعات هنری محدود به تقویت وجه اسلامی، فلسفی و مطالعات نظری در حوزه هنر زیبایی باشد.

وی با تاکید بر این‌که اگر با رویکرد اسلامی به مطالعات فلسفی هنر نگاه کنیم، فضای کار بهتری را شاهد خواهیم بود تصریح کرد: فلسفه اسلامی به فیلسوف جهت می‌دهد تا افق‌گشایی داشته باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: باید به دغدغه‌های دینی و نگاه دین و انسان به آخرت‌گرایی دینی توجه ویژه ‌داشته باشیم تا موضوعات جدیدی برای تأمل عقلی مطرح کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین واعظی با تاکید کرد: ما باید به دنبال تاسیس فلسفه هنر و زیباشناسی اسلامی در کشور باشیم.

وی با بیان این‌که اگر در مورد تاریخ کلاسیک و زیبایی شناسی هنر غربی مطالعه می‌کنیم، نباید در مباحث تئوریک آنها توقف داشته باشیم، گفت: حوزه علی رغم این که از افراد مستعد خوبی برخورداراست، اما تاکنون در زمینه فلسفه هنر حرکت خاصی نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha