پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دعا - راز و نیاز - شکرگزاری

حوزه/ حضرت نوح علیه السلام از نظر روحی، انسانی بسیار شاکر و سپاس گزار بود؛ تا جایی که خداوند در قرآن صریحا او را به این صفت ستوده است. در سوره اسراء در مورد او آمده است: انّه کان عبداً شکوراً

خبرگزاری «حوزه»،/ در تفسیر المیزان، علامه طباطبایی با اشاره به۹۵۰ سال پیامبری حضرت نوح(ع) قبل از طوفان، عمر حضرت نوح را بسیار طولانی دانسته و براین اعتقاد است که برخلاف آنچه دیگران عنوان کرده‌اند، این عمرِ طولانی نه معجزه بوده و نه مقدار سال و زمان آن با زمان حال فرق داشته است و ادامه می‌دهد که عمر نوح به صورت طبیعی طولانی بوده و تاکنون هیچ دلیلی مبنی بر عدم امکان تحقق عمر طولانی ارائه نشده است. (طباطبایی، المیزان،ج۱۰، ص۲۷۱)

این موضوع نشان دهنده این مطلب است که هرچند حضرت نوح سن بالایی داشته اما از سلامتی کامل جسمی برخوردار بوده و مانند یک فرد جوان برای ساخت کشتی کار می‌کرده است.

علاوه بر این با وجودی که بالارفتن سن، انسان را مستعد بیماری های گوناگون می کند او به این بیماری ها نیز دچار نبوده است.

یکی از بالاترین علت های مرگ در عصر حاضر نارسایی های قلبی و عروقی است و آمار پزشکی موجود، شاهد این ادعاست. اگرچه خداوند قلب انسان را به دلیل پُرکاربودن از جمله قویترین اعضای بدن خلق کرده، اما در عین حال آسیب‌های وارده بر آن بالاترین آمار علت مرگ را به خود اختصاص می‌دهد.

در این میان استرس به خصوص در طولانی مدت از عوامل مهم بیماری‌زا در قلب به حساب می‌آید که به کمک نارسایی‌های دیگر آمده و قلب را دچار بیماری می‌کند.

متخصصان برای پیشگیری و درمان، راه کارهایی را ارائه می کنند تا از طریق رژیم غذایی سالم و انجام ورزش و ترک مصرف الکل و دخانیات و رعایت مواردی از این قبیل سبک زندگی خود را تغییر داده و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهیم.

حال این سوال پیش می آید که راز طول عمر حضرت نوح چیست؟

خداوند در قرآن یاد خود را مایه آرامش قلوب معرفی می کند آنجا که می‌فرماید:

«الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللَّهِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» (الرعد-28)

ترجمه: آنها کسانی هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش می‏ گیرد، آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش پیدا می‏ کند.

حضرت نوح علیه السلام  از نظر روحی، انسانی بسیار شاکر و سپاس گزار بود؛ تا جایی که خداوند در قرآن صریحا او را به این صفت ستوده است. در سوره اسراء در مورد او آمده است: انّه کان عبداً شکوراً (اسراء ۳)

همه پیامبران  شکرگزار خدا بودند؛ ولی ویژگی‌هایی در احادیث برای نوح(ع) وارد شده که او را شایستۀ این صفت نموده است. او هرگاه لباس می‌پوشید، آب می‌نوشید یا غذایی می‌خورد و از هر نعمتی برخوردار می‌شد، با یاد خدا شکرگزاری می‌کرد. (تفسیر نمونه، ج ١٢، ص ٢۴)

بنابراین شاید بتوان بین ویژگی شاکر بودن نوح در برابر نعمات الهی از یک طرف و کسب آرامش قلبی از سوی دیگر ارتباطی دو سویه یافت و همین امر را عاملی مؤثر در طولانی بودن عمر او دانست.

آری ، اگر خوب به اطراف خود نگاه کنیم، در می یابیم که نعمت‌های الهی بی‌انتها و بی‌حساب در اختیار ما قرار دارد که شناخت این نعمت ها و شناختن صاحب نعمت ذکری دائم است و نتیجه ای جزآرامش قلب و عمر با برکت نخواهد داشت.

حسین حایز - مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان

توجه: انتشار یادداشت و مقالات به معنای تأیید یا رد آن از سوی خبرگزاری حوزه نیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صادق هادی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    2 1
    باسلام.باید درنظرداشت که شاخص اصلی بهداشت جهانی میزان مرگ ومیر در کودکان نوزادزیر دوسال است وبه طبع ان در دیگرسنین هم شاهدعمرطولانی ترخواهیم بود. البته امروزه عمرطولانی یکی ازشاخص های بالابودن سلامت جسمی و روحی درجوامع مختلف است به نحوی که جمعیت بالای صدسال در کثیری ازکشورها بیش از دههاهزارنفراست درتایید صحبت شما اینکه عمرطولانی وباکیفیت امروزه قابل دست یابی است ونیازبه معجزه بودن ندارد.مهم عاقبت به خیر شدن است.
  • اکبر IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام و خسته نباشید ، در مورد نظر سنجی فوق در رابطه با مسدود شدن شبکه های مجازی خارجی باید عرض کنم که به قول رهبر معظم انقلاب ، مگس روی زخم می نشیند ، فساد تمام کشور را برداشته و باید مدیران و مسئولان اصلاح بشوند ، نه این که شبکه های مجازی را قطع کنید ، قطع شبکه های مجازی منجر به تولید راه های دیگری میشود مانند انقلاب اسلامی که با اعلامیه و نوار های کاست حضرت امام خمینی انقلاب کردند، اگر تفکر حکومت جمهوری اسلامی مانند حکومت دوران معاویه است که با جبر و اجبار حکومت کند ، عاقبتش نیز مانند حکومت معاویه خواهد بود ، اما اگر گوش شنوا دارید و واقعا به اسلام اعتقاد و ایمان دارید باید بدانید که با سر نیزه هرکاری میتوان کرد بجز تکیه کردن با آن ، امیدوارم نقدم سازنده باشه و انقدر با این سوال های بچه گانه آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی را نبرید ، جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی باید گسترش دهنده ی اگاهی باشد نه این که چون زور و اسلحه دست ماست ، مردم را به سلابه بکشیم ، زخم را درمان کنید ، مگس روی زخم می نشیند ، بستن شبکه های مجازی و قطع اینترنت ازاد بین المللی ، نقض فاحش حقوق بشر و نشانه ی فساد در تمام طبقات جمهوری اسلامی است ، باشد که خداوند مردم کشورم را از ظلم و فساد حاکم بر کشور نجات دهد و انقلاب اسلامی دوباره بر پایه ی ارمان های اسلامی استوار بشود . یا حق