شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد صادق باطنی - سواد رسانه

حوزه/ مدیر باشگاه سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: از جمله شاخصه ها و مؤلفه های سبک زندگی دینی، رعایت تقوا در عرصه های مختلف زندگی از جمله فضای مجازی است.

دکتر محمد صادق باطنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با اشاره به شرایطی که امروز به سبب افزایش استفاده از رسانه های نوین پدید آمده است، اظهار داشت: به نظر می رسد که ما در عصر اطلاعات دچار اشباع اطلاعاتی شده ایم، به این معنا که یک نوع حس اشباع در مواجهه با اطلاعات را تجربه می کنیم و این وضعیت بیشتر در شرایطی رخ می دهد که اطلاعات ورودی در وجود فرد نسبت به ظرفیت وجودی اش بیشتر باشد.
وی افزود: در این میان، اولین مشکل مربوط به مدیریت خواسته هاست، کما این که یکی از تعاریفی که درباره تقوا نیز ارایه شده، ناظر به همین است که انسان به درستی به مدیریت خواسته ها و انتخاب هایش بپردازد؛ بی شک فردی که در این باره بهتر بتواند خواسته ها و انتخاب هایش را مدیریت کند، موفق تر است.

این مدرس سواد رسانه ای همچنین گفت: با توجه به حجم حضور افراد در فضای مجازی، امروزه وضعیتی به وجود آمده که بسیاری از افراد نسبت به تحولات و اخبار و رویدادها می خواهند سریع ترین واکنش را نشان دهند به گونه ای که برای عده ای این که اولین تولید کننده یا به خصوص انتشار دهنده خبر و مطلبی داشتند، در اولویت است و لذا گاه به خاطر تعجیل در این امر و نیز بی دقتی و عدم رعایت تقوا، شاهد انتشار اخبار نادرست ، شایعه و کذب هستیم که خودش پیامدهای شوم دیگری به همراه دارد.

وی افزود: اتفاقاً در رابطه با مساله سبک دینی ، چنین رعایت تقوایی از اهم مسایل است چه آن که از دید خدای متعال نیز بهترین و والاترین جایگاه مربوط به متقین است.
باطنی ادامه داد: بنابر این مشخص می شود، لزوماً کسی که دانش بیشتر یا جایگاه اجتماعی بالاتری دارد، دارای مقام" اکرمکم عندالله" نیست یا حتی ظاهر مذهبی دلیل بر برتری نمی شود، بلکه مساله مهم همانا رعایت تقوای الهی است.

وی گفت: به عبارت دیگر، ظاهر مذهبی و حزب اللهی به هیچ وجه موید جایگاه ما نزد خدا نیست بلکه رعایت تقوا و مدیریت خواسته ها ی ماست که شیوه زیستن ما را آن چنانی می کند که باید باشد.

مدیر باشگاه سواد رسانه ای ایران در خاتمه بیان داشت: از این منظر و به خصوص در زمانه ی فعلی، چگونگی حضور در فضای مجازی یکی از بزرگترین چالش ها در مسیر انتخاب ها و سبک زندگی متقیانه ماست و امید آن که همه بتوانیم در این فضا، به درستی افسار نفس اماره را مهار کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha