پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بنیاد مهدویت

حجت الاسلام نیلی پور گفت: در کنار کار فرهنگی، عمده همت بنیاد مصروف بحث آموزش معارف مهدویت شده است، بر این اساس چشم اندازی برای بنیاد تعریف کرده ایم و شعار "هر اصفهانی 20 ساعت آموزش معارف مهدویت" را برای این موضوع در نظر گرفته ایم و در این 14 سال به دنبال تحقق این شعار بوده ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، در سطح جامعه و کشور  و خاصه استان اصفهان فعالیت های زیادی توسط نهادها، مراکز و مساجد و حتیاشخاص حقیقی و حقوقی پیرامون مهدویت و ترویج فرهنگ مهدوت صورت می پذیرد، اما بنیاد مهدی موعود یکی از مراکزی است که با تمرکز براین مهم، در طول سالهای گذشته با مدیریت حجت الاسلام مهدی نیلی پور که به عنوان مولفی حوزوی  و البته پرکار توانسته گام های خوبی در این راستا برای آحاد جامعه بردارد.  از این رو گفت وگویی صمیمی با مدیریتاین بنیاد در استان اصفهان داشتیم تا بهتر و بیشتر با فعالیت های بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان آشنا شویم.

 حوزه: بنیاد مهدویت در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شده است و در طی این چند سال چه اقداماتی در راستای تبیین فرهنگ مهدویت انجام داده اید؟

در فرهنگ تشیع بحث امامت یکی از اصلی ترین امتیازات مکتب تشیع بوده و وجه امتیاز تفکر شیعی نسبت به سایر فرقه های اسلامی است و لذا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* عمده همت ما برنامه ریزی و سازماندهی در امور فرهنگی مربوط به امام زمان(عج)

 در حدود 14 سال قبل که حجت الاسلام و المسلمین قرائتی سفری به اصفهان داشتند و به تاکید ایشان بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) در اصفهان تاسیس شد و در طول زمان از رشد و تکامل خوبی نیز برخوردار بوده و امروز با تابلوی بنیاد مهدویت و بنیاد حضرت مهدی(عج) و بنیاد خیریه هل اتی فعالیت های خود را ادامه می دهیم.

در حوزه مهدویت بنیاد ساختار سازی انجام داده که شامل معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و معاونت تدارکات و مالی می باشد.

عمده همت ما برنامه ریزی و سازماندهی در امور فرهنگی مربوط به امام زمان(عج) می باشد، مانند ستاد شعبانیه، که هر سال آن را فعال می کنیم و تولیداتی نیزداریم و به افراد، نهادها و کانون های مردمی ارائه می شود، هم چنین کمک در ساماندهی سفر زیارتی جمکران و حمایت و برنامه ریزی برای اجرای دعای ندبه، که از عمده کارهای فرهنگی بنیاد است.

تولید محصولات فرهنگی مانند پازل، کتاب کودک، دانشنامه ویژه نوجوانان و جوانان، اطلس مهدویت، کتاب باران مهربانی از جمله تولیدات فرهنگی بنیاد بوده است.

*شعار ما "هر اصفهانی 20 ساعت آموزش معارف مهدویت"

در کنار کار فرهنگی، عمده همت بنیاد مصروف بحث آموزش معارف مهدویت شده است، بر این اساس چشم اندازی برای بنیاد تعریف کرده ایم و شعار "هر اصفهانی 20 ساعت آموزش معارف مهدویت" را برای این موضوع در نظر گرفته ایم و در این 14 سال به دنبال تحقق این شعار بوده ایم.

استان اصفهان بیش از سه میلیون جمعیت دارد و تلاش کردیم در شهر اصفهان و در شهرستان ها و مکان هایی که امکان برنامه ریزی وجود دارد با سه سبک آموزشی؛ آموزش حضوری، آموزش مجازی و آموزش مکاتبه ای تلاش کردیم این شعار را تحقق بخشیم.

برای تحقق این شعار با کانون های فرهنگی، حوزه های علمیه خواهران  و برادران و با روحانیون و بسیج نشست هایی داشتیم و علاوه بر دوره های عمومی سعی کردیم دوره های تربیت مربی ویژه کودک و نوجوان و ویژه بزرگسالان را در شهر اصفهان و در شهرستان ها ترتیب دهیم و با تربیت مربیان آموزش معارف مهدویت و از طرفی با کمک مرکز تخصصی قم که مربیان و مبلغینی در موضوع مهدویت دارند دوره های آموزشی را ترتیب دهیم.

به عنوان نمونه در ارتباط با آموزش و پرورش، تلاش کردیم مدیران مدارس را ضمن دوره های کوتاه مدت با مباحث مهدویت آشنا کنیم تا آنها فضای فرهنگی و آموزشی مدرسه را به سمت این موضوعات مدیریت کنند.

بیش از دو هزار نفر از مدیران آموزش و پرورش در بنیاد طی سال های گذشته حاضر شدند و دوره های فشرده آموزش مهدویت را طی کردند وعلاوه بر آن روحانیون نمایندگی وزارت دفاع  نیز در حدود 120 ساعت آموزش معارف مهدویت را برای این که بتوانند در مراکز خود فعال نمایند آموزش معارف مهدویت دریافت کردند.

به عنوان نمونه دوره آموزشی مکاتبه ای بنیاد به نام "پیشوای آسمانی" تاکنون 9 دوره تکرار شده و تلاش کرده ایم سطح آگاهی مردم را از جهت معرفتی و آگاهی بخشی ارتقا دهیم.

*نمایشگاه آموزشی بی نظیر «والشمس» با تاکید مفاهیم مهدویت

حوزه: در مورد کارگاه آموزش معارف مهدویت تحت عنوان کارگاه آموزشی -"والشمس" نیز توضیحاتی بیان نمایید؟

یکی از بهترین کارهایی که انجام گرفته تنظیم و اجرای کارگاه آموزش معارف مهدویت تحت عنوان کارگاه آموزشی "والشمس" است که طی آن کارگاه آموزشی تاسیس شد و در 17 غرفه و در هر غرفه ای یکی از مفاهیم مهدویت برای افراد توضیح داده شد.

در این کارگاه هر 20 نفر با یک راوی وارد می شوند و راوی توضیحات لازم برای افراد می دهد و اگر سوألی داشته باشند مطرح می کنند، به عنوان نمونه در بحث غیبت، ظهور و حکومت، غرفه ها تنظیم شده و این کار نمایشگاهی، با استفاده از جذابیت ها و جلوه های هنری و سمعی و بصری مورد استقبال قرار گرفته و تاکنون در طی دوسال و نیم گذشته بیش از 80 هزار نفر از این نمایشگاه و کارگاه آموزشی بازدید داشته اند.

از اصناف و طبقات مختلف اجتماعی و اساتید دانشگاه ها و هیئت های علمی، از حوزه های علمیه و ائمه جمعه استان و آیت الله جزایری نماینده رهبر انقلاب در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و بسیاری از مدارس و کانون های فرهنگی و حتی اردوهایی از یزد و استان های همجوار و اردوهایی از کمیته امداد و استان های مختلف یک روز از اردوی خود را به بازدید از نمایشگاه و کارگاه آموزشی والشمس اختصاص داده اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته، هم چنین بسیاری از استان ها مانند یزد، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کردستان با الگوگیری از این کارگاه های آموزشی به دنبال پیاده کردن و اجرای این سبک کار می باشند.

*طراحی و چاپ پنج جلد اطلس مهدویت به زبان فارسی و انگلیسی

  حوزه: مطلع شدیم بنیاد موفق به طراحی و چاپ اطلس مهدویت نیز شده است در این خصوص نیز توضیحاتی  بیان نمایید.

یکی دیگر از کارهای فاخری که بنیاد موفق به انجام آن شده است، طراحی پنج جلد اطلس مهدویت بوده است، که طراحی آن آماده و یک جلد فارسی آن از نظر محتوا به چاپ رسید و چاپ اول آن انجام شد.

خلاصه ای از آن اطلس به زبان انگلیسی نیز کار شد که مراحل ترجمه و طراحی آن پایان یافته و آماده چاپ است و کار بسیار ارزشمندی است.

*به دنبال ترویج فرهنگ مهدی باوری و مهدی یاوری در جامعه هستیم

حوزه: در مورد خیریه هل اتی و اهداف تاسیس آن نیز که در بنیاد مهدویت راه اندازی شده است، توضیح دهید.

از دیگر کارهایی که انجام شده بحث مهدی یاوری است، که در کنار بحث مهدی باوری، بنیاد دو کار اساسی انجام داده است، وهله اول تاسیس خیریه هل اتی بوده است که در آن لوازمی که افراد مورد نیاز زندگی شان نمی باشد دریافت می گردد و پس از بازسازی و تعمیر به محرومین و طبقات نیازمند در استان و بیرون از استان تحویل داده می شود که کار بسیار مهمی بوده که نگاهی به اقتصاد مقاومتی دارد و علاوه بر آن از اسراف جلوگیری می شود و از طرفی حمایت از قشر محروم نیز محسوب می شود.

در وهله دوم کار دیگری که انجام شده 110 نفر از ایتام را در سطح استان تحت تکفل قرار دادیم و حمایت معیشتی و فرهنگی از آنان می کنیم و هم چنین حدود 300 نفر از خانواده های محروم از طریق بنیاد هر ماه کمک های مالی و بسته های معیشتی و حمایت های فرهنگی دریافت می کنند.

از جمله اقدامات بنیاد خیریه به عنوان نمونه برگزاری جشن تکلیف، اردوی قم و جمکران، اردوهای فرهنگی، کلاس های آموزشی و مشاوره و هم چنین تهیه جهیزیه و سیسمونی می باشد.

هم چنین اطعام گرم به خصوص در ماه مبارک رمضان را برای خانواده های تحت حمایت خیریه داشته ایم.

در این راستا ما معتقد هستیم یکی از وظایف دوران غیبت و یک مشخصه منتظر واقعی این است که از شیعیان امیرالمومنین (ع) و به خصوص از طبقه محروم و نیازمند حمایت نماید.

حوزه: بنیاد کارگاه آموزشی جشن تکلیف برگزار می کند، این کارگاه با چه هدفی برگزار می شود؟

یکی دیگر از کارهای فاخر بنیاد کارگاه آموزشی جشن تکلیف تحت عنوان "چراغ راهنما" می باشد که با حمایت دفتر آیت الله العظمی مظاهری طراحی شده و در تکیه همدانیها اجرا می گردد.

در آن نمایشگاه نیز که شامل 16 غرفه مفهومی می باشد، ساختار مفاهیم اسلامی را در آنجا پیاده کردیم و برای هر کسی که بخواهد با اسلام شیعی و مفاهیم دینی از نظر ساختاری آشنا شود بسیار مفید است به خصوص برای نوجوانانی که به سن تکلیف نزدیک می شوند، زمینه هایی ایجاد کرده ایم و برای آنها جشن تکلیف گروهی ترتیب داده می شود و سپس در گروه های 25 نفره به همراه راوی وارد غرفه ها شده و یک دور با مفاهیم اسلامی و اصول و فروع دین و اخلاقیات آشنا می شوند.

*تولید و اجرای پرده نمایشی با موضوع مهدویت همزمان با اربعین امسال

حوزه: بنیاد درصدد طراحی و اجرای پرده نمایشی با موضوع مهدویت است در این زمینه و اهداف اجرای آن نیز توضیحاتی بیان نمایید.

در موضوع مهدویت آخرین کاری که در حال انجام آن هستیم بحث تولید یک پرده نمایشی از موضوعات مهدویت است که در یک سیر تاریخی از تولد حضرت مهدی(عج) تا دوره حکومت حضرت از نظر محتوایی، فنی و هنری کارهای آن در اتاق فکر انجام شده و اکنون در حال تولید است و ممکن است برای اربعین بتوانیم این کار را رونمایی کنیم.

این کار شامل پرده بزرگی است که مجموعه معارف مهدویت روی آن نقاشی شده و یک نوع ابزار برای مربیانی محسوب می شود که در موکب های اربعین و یا در مجالس و محافل مذهبی و در مدارس و دانشگاه ها به شکل پرده خوانی یک دوره معارف مهدویت را آموزش دهند.

*اعزام به 80 ارگان دولتی و 400 کانون فرهنگی و مسجد برای آموزش مهدویت

حوزه: تعداد مبلغینی که با بنیاد مهدویت همکاری می کنند چه تعداد هستند؟

تعدادی از مربیان توسط بنیاد تربیت شده اند که بیش از 200 نفرمی باشند و در سطح استان فعالیت های آموزشی دارند و در آموزش های سطح عالی از مربیان و روحانیون قم استفاده می کنیم، به عنوان نمونه در دوره های 250 ساعته 10 تا 15 نفر مربی از قم درخواست می کنیم.

در مناسبت های مذهبی مانند نیمه شعبان و یا 9 ربیع، نیز از قم درخواست مبلغ می کنیم و هم چنین از مربیان تربیت شده بنیاد در استان استفاده می شود.

به عنوان نمونه در نیمه شعبان گذشته 80 اعزام به مراکز دولتی و مردمی در استان داشتیم و در طی دو سال گذشته نیز با 400 کانون فرهنگی، مسجد و حوزه قرارداد آموزشی داشته ایم که اعزام مربی و سرفصل نویسی مباحث آنها با بنیاد بوده است و تشکیل کلاس نیز با مراکزی بوده که طرف قرارداد بوده اند، هم چنین با دادگستری، هلال احمر، بسیج، حوزه های خواهران، کانون های فرهنگی مساجد برنامه هایی داشتیم که در طول سال انجام  شده است.

تالیف 60 جلد کتاب، بخشی از فعالیت های ریس بنیاد مهدویت

حوزه: در طی سال های گذشته چه تألیفاتی داشته اید و در چه موضوعات و مباحثی بوده است؟

در کنار این اقدامات، فعالیت های شخصی بنده هم بوده است که تحت عنوان تألیف 60 جلد کتاب می باشد از جمله بهشت اخلاق، فرهنگ جوان، فرهنگ فاطمیه، بهشت عقاید، مدیریت زیارت، مدیریت زمان، مدیریت خانواده، مهارت های زندگی بخشی از آن کتب است و مورد استقبال عموم و جوانان قرار گرفته است.

در مورد بیانیه گام دوم انقلاب نیز یک کارگروه را تشکیل داده ایم و به دنبال برنامه ریزی محتوایی و اجرایی برای یک نمایشگاه بزرگ و زیبا با نام سبک زندگی هستیم.

حوزه: در استان، شما را به عنوان یک مؤلف پرکار حوزوی می شناسند رمز موفقیت خود را در این تعداد تألیف در چه چیزی می دانید و توصیه شما به مبلغین دیگر چه می باشد؟

اولا تلاش شده است که از کارهای متفرقه دوری کنیم و تمرکز خود را از بین نبریم، شاید یکی از دلایلی که کار جدی تری در تألیف داشته ایم این بوده که تمرکز بیشتری روی این مسئله داشته باشیم و بالاخره محدودیت هایی برای خود ایجاد کردیم تا بتوانیم تمرکز برای نوشتن داشته باشیم.

به نظر مورد دیگری که در این مسئله موثر بوده است دعای والدین بوده که خداوند از این جهت برکتی به قلم و زمان ما داده و مسئله بالاتر دیگر معامله ای بوده که با حضرت بقیه الله داشته ایم و از روزی که بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) تاسیس شده تا امروز توقع حقوق و پاداشی از این مرکز نداشته ایم و افتخاری در این مرکز فعالیت می کرده ایم و تعبیر بنده بر این مسئله این است که خداوند متعال و حضرت بقیه الله(عج)   به نوعی این مسئله را جبران کرده اند و به قلم و زمان و عمر ما برکتی عنایت فرموده اند و حتی در سفر خارج از کشور نیز افراد و مبلغینی از استرالیا، پاکستان، افغانستان، اندونزی و جهوری آذربایجان از این تألیفات استقبال کرده اند.

*احیای نظام امامت باتاکید بر احیای غدیر، وظیفه امروز همگان

حوزه : جایگاه تبیین معارف مهدویت را در حوزه ها چگونه می بینید و تا چه میزان جای کار دارد؟

بارها گفته ایم احیای غدیر دو مرحله داردِ یکی این که ما احیای مراسم داشته باشیم که بیان واقعه غدیر است که همه نسبت به آن موظف هستیم و باید انجام شود و وظیفه دیگری که نسبت به غدیر داریم احیای نظام امامت است و غدیر امروز امام زمان ارواحنا فداه می باشد.

اگر می خواهیم مدافع بروز غدیر باشیم باید مدافع و مروج معارف مهدویت باشیم و با تحلیلی که ما داریم قطعا همه رده های مدیریتی ما با توجه به این که نظام ما نظام اسلامی است باید تمام مدیران ارشد نظام و مدیران میانی آن دوره های معارف مهدویت را گذرانده و با این معارف آشنا باشند.

تمام طلاب ما باید آشنا با معارف مهدویت باشند و باید پژوهش های ما به سمت معارف مهدویت سوق داده شود، زیرا حرف پایانی ما برای دنیا بحث مهدویت است، در حالی که متأسفانه در باب مهدویت هنوز یک تئوری کامل و دکترین مهدویت را تبیین نکرده ایم و به نظر می رسد حوزه های علمیه، خطبه های نمازجمعه و در تبلیغ و پژوهش باید خیلی جدی تر به این معارف پرداخته شود و به نظر می رسد فاصله زیادی وجود دارد بین واقعیتی که باید وجود داشته باشد با آنچه که امروز می بینیم.

* مدافع بروز غدیر،  باید مدافع و مروج معارف مهدویت باشد

البته مرکز تخصصی مهدویت در این زمینه فعال است و بیش از 400 نفر در خصوص کسب معارف مهدویت فعال می باشند و البته توقع ما این بوده است که هر روحانی سرباز امام زمان(عج) باشد و باید از نظر محتوایی، معرفتی و شناختی کار بیشتری انجام دهیم، دلیل کم کاری ما نیز یکی آن است که فرقه هایی مانند بهائیت و فرقه های دیگر در حال رشد هستند و اگر حوزه ها و متولیان فرهنگی از نظر کار ایجابی و معرفتی کار جدی انجام دهند این فرقه های انحرافی نمی توانند ظهور و اظهاری داشته باشند.

رشد و توسعه آنها نشان دهنده کم کاری ما در حوزه های علمیه، صدا و سیما و آموزش و پرورش است.

*پیشنهادم به آیت الله اعرافی، گذراندن حداقل 20 ساعت آموزشی معارف مهدویت برای هر طلبه در حوزه های علمیه

حوزه : پیشنهاد شما برای ترویج و تبلیغ معارف مهدویت چیست؟

چند پیشنهاد وجود دارد یکی آن که تمام روحانیون و طلاب حداقل 20 ساعت آموزش معارف مهدویت را به شکل عمومی موظف به سپری کردن باشند و صد درصد اجباری گردد و پس از آن افرادی که در رشته های تخصصی معارف مهدویت در سطح کشورعلاقمند هستند آموزش های بالاتر از 20 ساعت دریافت کنند، به عنوان نمونه در اصفهان تا 250 ساعت آموزشی داریم و گام اول این است که ما دانش معارف مهدویت افراد را به خصوص حوزویان را ارتقاء دهیم و اگر این اتفاق بیافتد خود به خود منبرها، مراکز فرهنگی و خطبه های نماز جمعه به سمت معارف مهدویت سوق پیدا می کنند.

مورد دیگر این است که باید فعالیت های گسترده عمیق پژوهشی در موضوعات بکر مهدویت انجام شود، ما در مباحثی مانند خانواده مهدوی و جامعه مهدوی بسیار کم کار کرده ایم  و این موضوعات باید  از منابع و مجامع روایی که داریم استخراج و کار شود، چرا که ما می گوییم باید در مباحث مهدویت سه گام داشته باشیم؛ یکی عواطف مهدوی و احساسات افراد را باید در مسیر درستی پرورش دهیم و دیگری معارف مهدویت را باید رشد دهیم و در کنار آن تربیت مهدوی است که خانواده مهدوی می خواهد و مؤلفه های خانواده مهدوی باید استخراج و روی آن کار شود و در سه ساحت باید تعریف گردد، ساحت عاطفی در سطح جامعه، دیگری در سطح معرفتی و شناختی  و هم چنین در ساحت معرفتی و تربیتی باید حوزه های علمیه بسیار فعال تر در این زمینه گام بردارند و تلاش کنند.

یعنی گفتمان مهدوی، یک گفتمان عمومی در همه سطوح و رده ها شود.

*استقبال 80 هزار نفری از نمایشگاه بنیاد مهدویت

حوزه: آیا خاطره ای از حمایت امام زمان (عج) در طول 14 سال گذشته و در مسیر ترویج معارف مهدوی دارید؟

از آنجایی که این بنیاد یک نهاد مردمی است و هیچ حمایت دولتی از آن نمی شود ما بزرگ ترین عنایت حضرت را از این جهت که از یک محیط کوچک کار را شروع کردیم و امروز طی 14 سال به نقطه ای رسیده ایم که زیربنای ساختمان بنیاد به 4000 متر رسیده است و استقبال 80 هزار نفر از نمایشگاه های بنیاد و تاثیر مثبت آنها داشته ایم، همه این امور را قطعا از عنایت و اذن امام زمان(عج) می دانیم که این توفیق  را به ما داده اند تا در سطح شهر، استان و حتی کشور به عنوان یک پرچم دار در حوزه معارف مهدویت مطرح باشیم و عمدتا تبلیغ ما با کاری بوده است که انجام داده ایم و تبلیغ جداگانه ای نداشته ایم.

در نیمه شعبانی که کار سنگینی در میدان امام انجام شد و دعای ندبه ای برگزارشد، یکی از اوتاد رویای صادقه ای را عنوان کرد و اظهار نمود که طی این رویای صادقه حضرت پیغام دادند که "خسته نباشید، ما می بینیم و ما می دانیم"، از همین بشارت و پیغام احساس کردیم که تحت نظر و حمایت امام زمان (عج) هستیم و عنایات حضرت پشتیبان ما بوده و یقین داریم که اگر عنایات حضرت نبود ما نمی توانستیم فعالیت داشته باشیم.

*وجه تمایز مکتب شیعه، فرهنگ سبز مهدویت است که منبعی تمام نشدنی بوده

حوزه: اگر مدیریت بنیاد را نداشتید و یک طلبه ساده بودید در چه مسیری گام برمی داشتید و چه اقدامی می کردید؟

احساس می کنم که این مسیر برای ما مسیر تقدیری بوده و خداوند متعال برای ما این مسیر را تقدیر فرموده و احیای نفوس را یکی از ارزشمندترین کارها می دانیم و توصیه می کنم روحانیون علاوه بر پاسخ گویی به سوألات شرعی و مباحث اخلاقی و اعتقادی با دیدن یک سری دوره های تخصصی و مشاوره ای در حوزه مشاوره فعالیت کنند زیرا نجات خانواده ها و نجات افراد وابسته به یک جلسه مشاوره ماهرانه و حرفه ای مبتنی بر تقوا و علم است.

مسیر مهدویت نیز همانگونه که گفته شد وجه تمایز شیعه است و هر چه روی فرهنگ مهدویت کار کنیم یک ذخیره لایزال است که هیچ گاه تمام شدنی نیست.

همان گونه که می دانید ما نسبت به امام حی یک مسؤولیت ویژه داریم و علاوه بر آن که نسبت به سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه(ع) مسؤولیت هایی داریم، اما در مورد امام زمان (عج) و امام حی خود یک مسؤولیت ویژه تر داریم، لذا باید در این جهت فعالیت داشته باشیم و مراقب باشیم، به خصوص طلابی که جوان هستند باید بدانند و مراقب باشند با نامیدی، یأس، کم کاری و تنبلی و دچار شدن به این امور دین خود را نسبت به امام زمان(عج)   نمی توانیم ادا کنیم و این را ما دیدیم که اگر کسی درست و صادقانه سربازی برای حضرت کند انواع حمایت ها و عنایت ها شامل حال وی خواهد شد.

نسل جوان حوزه با امید و با توکل به خدا و توسل به حضرات معصومین(ع) به خصوص امام زمان(عج) بتوانند از مواهب عنایتی و رحمت و رأفت آن حضرت برخوردار باشند و با انرژی چند برابری و کار خستگی ناپذیر و پایداری جدی در مسیر الی الله و مسیر امام زمان(عج) عمل کنند چرا که کار از ما و نتیجه با خدا و عنایت امام زمان(عج) است.

گفت وگو: سیدامیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha