پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مجالس عزاداری

حوزه/ استاد حوزه علمیه کردستان گفت: نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان مجلس باید آگاه باشند که مجالس مذهبی و مداحی هرگز جای تبلیغات و شوهای انتخاباتی نیست و نباید شأن و منزلت این مجالس با کارهای سیاسی این قبیل افراد تخریب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام مرتضی خورشیدی پیش از ظهر امروز در جمع تعدادی از مداحان و قاریان شهرستان سنندج اظهار داشت: وظایف قاریان و مداحان بسیار حساس است، زیرا اگر در کار خود با شناخت دینی و اسلامی حرکت نکنند، بی شک دچار اشتباهات و بعضا ایجاد برخی شبهات دینی می گردند.

استاد حوزه علمیه کردستان گفت: از سوی دیگر در برخی از مجالس تحریم به عینه مشاهده می شود که بعضی از شئونات اسلامی و دینی سهوا و یا تعمدا نادیده گرفته می شود که این هم به تدریج به بدعتی ناپسند تبدیل شده است که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی و نظارت بیشتر بر کار مداحان و قاریان، عنوان کرد: بعضا دیده شده در مجالس تحریم قاری در هنگام خواندن قرآن با ورود افراد به مسجد قرائت قرآن را قطع می کند که این کار نوعی بی احترامی به قرآن کریم و کلام خداوند متعال است.

حجت الاسلام خورشیدی در ادامه عنوان داشت: یکی دیگر از معضلاتی که در مجالس ختم و حتی مداحی دیده می شود، حضور معنادار برخی از افراد در این روزهاست که بیشتر این افراد یا نمایندگان مجلس هستند یا نامزدهای احتمالی که قصد دارند با ورود به چنین مجالس به نوعی تبلیغ غیرمستقیم برای خویش انجام دهند.

استاد حوزه علمیه کردستان گفت: نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان مجلس باید آگاه باشند که مجالس مذهبی و مداحی هرگز جای تبلیغات و شوهای انتخاباتی نیست و نباید شان و منزلت این مجالس با کارهای سیاسی این قبیل افراد تخریب شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی از سنت های عزاداری در جامعه در مسیر غیراسلامی و غیرعرفی قرار گرفته است، بیان داشت: در اغلب نقاط کشور برای احیا و برپا کردن مجالس عزاداری، صاحبان عزا هزینه های کلانی را صرف می کنند که این کار نه تنها اجر و ثوابی ندارد، بلکه خود نوعی اسرف و خودنمایی می باشد که باید این رسوم ناپسند برداشته شود، البته برای این کار نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

حجت الاسلام خورشیدی ادامه داد: صاحبان عزا به جای صرف هزینه های هنگفت برای برگزاری عزاداری، بهتر است که بخشی از این هزینه ها را خرج امور عام المنفعه همانند کمک به مراکز خیریه یا خانواده های مستمند جامعه نمایند.

استاد حوزه علمیه کردستان گفت: هرگونه بدعت در عزاداری ها و مجالس مذهبی که به نوعی ضربه به ریشه و اصل اسلام می زند گناهی بزرگ می باشد و آثار این گناه حتی پس از مرگ گریبان بانیان این بدعت را خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha