جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آسیب شناسی تاریخ اهلبیت (ع) در دوره معاصر

حوزه/ با حضور اندیشمندان مطرح ایران و عراق چهارمین پیش نشست همایش بین المللی «آسیب شناسی تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در راستای سلسله نشست های همایش بین المللی آسیب شناسی تاریخ اهل بیت(ع) در دوره معاصر چهارمین پیش نشست این همایش در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت مراکز مختلف برگزار شد.

در این نشست، محمدباقر خزائیلی دبیر علمی نشست توضیحاتی درباره پیش نشست های گذشته و اهمیت اصل همایش و ضرورت پرداختن به این پیش نشست ها ارائه کرد.

سپس عمار عبودی نصار استاد دانشگاه کوفه به ارائه سخنرانی خود درباره مشکلات علویان در تخریب ائمه اطهار(ع) پرداخت و بیان کرد: معمولاً ما امویان را دشمن ائمه(ع) می دانیم؛ ولی بسیاری از این مشکلات و دشمنی ها را می توان  در خاندان علوی  جست و جو کرد و سپس به تفصیل برخوردهای نادرستی که خاندان علویان علیه ائمه(ع) داشته اند پرداخت.

سخنران دوم این نشست سعید طاووسی مسرور، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی(ره) بود که سخنرانی خود را با موضوع "آسیب شناسی عاشورا پژوهی پس از انقلاب اسلامی ایران" پرداخت و ضمن اشاره به رشد تألیفات و پژوهش ها در حوزه اهل بیت(ع) خصوصاً عاشورا در گونه های مختلف اما جای خالی تحلیل در این آثار را یک آسیب دانست و در بحث عاشورا پژوهی مهم ترین آسیب را عدم بررسی جریان شناسی راویان عاشورا دانست و برای این موضوع مصادیق متعددی از پژوهش های پس از انقلاب بیان کرد.

مهران اسماعیلی، عضو هیأت علمی گروه تاریخ تمدن ملل دانشگاه شهید بهشتی سومین سخنران این برنامه بود که موضوع خود را با عنوان روش تحقیق در ایران موضوع محور مسئله محور بودن، ارائه کرد.

وی در ابتدا به این نکته اشاره کردند که در سال های اخیر مبانی پژوهش ها به سوی مسأله محور بودن رفته و سعی شده در روش تحقیق یک بومی سازی بر مبنای موضوع محور و مسأله محور  ایجاد شود که این مسأله سبب تشتت در تحقیق ها شده است.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ تمدن ملل دانشگاه شهید بهشتی ضمن بررسی آثار اروپائیان در روش تحقیق و کتاب های نوشته شده در ایران در سال های دورتر به این نکته اشاره کرد که این مرزبندی وجود نداشته و از اساس مبنای تعریف ما از موضوع محور و مسئله محور بودن اشتباه است که بعضاً  منجر به سردرگمی محققین شده است و این مسأله را یک آسیب جدی دانست.

آخرین سخنران این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود که در ارتباط با موضوع سیره نگاری در غرب جهان اسلام سخنرانی کرد.

وی محوریت موضوع بحث خود را بر اندلس قرار داد و اذعان کرد: سیره نگاری اهلبیت (ع) در غرب جهان اسلام بدان معنا وجود نداشته است و برخی از افراد به این موضوع توجه کرده اند.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تمرکز بر دو موضوع غدیر و عاشورا، سیره پژوهان در این دو موضوع را به سه دسته نگارشی سیاست امویان، معتدلین در موضوع و نگارش های نزدیک به خط فکری شیعیان متوجه کرد و به نقد و بررسی آثار غرب جهان اسلام در حوزه سیره پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha