پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ تأثیرگذاری کلام امام(ره) صرفا به خاطر، ساده سخن گفتن ایشان نبود؛ بلکه راز معنوی دیگری نیز داشت و آن اخلاص امام(ره) بود؛ چرا که امام(ره)، هیچ انگیزه‌ای جز اطاعت خداوند نداشت و هرگز به دنبال تعریف و تمجید دیگران از خود نبود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با طلاب مدرسه علمیه نورالاصفیای تهران که در سالن تشریفات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد. با اشاره به این که گاهی هزاران بلکه میلیون‌ها نفر به دست یک انسان هدایت می‌شوند، افزود: نباید از این مسئله تعجب کرد؛ چرا که اولا الطاف الهی بی‌نهایت است و اگر جایی شرایط فراهم باشد، خداوند نیز لطف خود را دریغ نمی‌کند؛ ثانیا تجربه نیز این را نشان داده است؛ امام خمینی(ره) فردی که از یک شهر کوچک برخاست و مشغول به تحصیل شد و به مرور تبدیل به یک مدرس حوزه شدند و چه بسا از نظر ظاهری، نسبت به سایر مدرسین و اساتید برتری نداشت؛ اما کار به آنجا رسید که بدون مبالغه معروف‌ترین شخصیت انسانی روی زمین شد؛ تأثیری که ایشان در عالم اسلام و حتی در کشورهای غیرمسلمان گذاشت، قابل ارزیابی نیست.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به نفوذ امام(ره) در قلوب بسیاری از مردم دنیا، به ذکر خاطره‌ای پرداخت و خاطر نشان کرد: در سنگاپور میهمان کسی شدم که وهابی بوده و علیه شیعیان کار می‌کرد؛ اما با سخنان امام(ره) از طریق اخبار و رسانه‌ها، هدایت شده و دلباخته امام(ره) شده بود و با خود گفته بود، اگر اسلام واقعی وجود داشته باشد، همین است که این مرد می‌گوید! از این‌رو شیعه شده و برای ترویج شیعه و مقابله با وهابیت، تلاش می‌کرد!

ایشان با اشاره به ویژگی‌های امام(ره) گفت: امام(ره) در سخنرانی‌ها نیز بسیار ساده، بی‌پیرایه و صریح، سخن خود را بیان می‌کرد و حتی کم سوادترین مردم نیز به راحتی سخنش را می‌فهمیدند؛ البته تأثیرگذاری کلام امام(ره) صرفا به خاطر، ساده سخن گفتن ایشان نبود؛ بلکه راز معنوی دیگری نیز داشت و آن اخلاص امام(ره) بود؛ چرا که امام(ره)، هیچ انگیزه‌ای جز اطاعت خداوند نداشت و هرگز به دنبال تعریف و تمجید دیگران از خود نبود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خطاب به طلاب اظهار داشت: توجه داشته باشید که همان لطفی که خداوند به امام(ره) داشت به سایرین هم دارد؛ لذا اگر شما هم خالصانه برای خداوند متعال کار کنید، همین برکت را به شما نیز خواهد داد.

ایشان  اظهار داشت: امام(ره) نگفت من برای ملت یا ایران، احساس خطر می‌کنم؛ او گفت برای اسلام، احساس خطر می‌کنم؛ یعنی دغدغه او، فقط خداوند متعال بود و به خاطر خدا، خیر و صلاح همه مردم و کشور را نیز می‌خواست. ما نیز این روحیه را در خود تقویت کنیم و به دنبال این باشیم که خداوند از ما چه خواسته است. در این صورت خداوند هیچ بخلی ندارد که برکتی که به کار امام(ره) داد، به ما نیز بدهد. اگر نقصی هست، از خود ماست؛ یا راه را اشتباه رفته‌ایم و یا نیت‌مان خالص نبوده است.

آیت الله  مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار داشت: سعی کنیم همواره به دنبال شناخت حق باشیم، حق را بگوئیم و به حق عمل کنیم و نیت‌مان نیز فقط رضای الهی باشد و بس.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha