پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عفاف

حوزه/ خادمان رواق کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها در اقدامی ابتکاری با برپایی حلقه آموزشی دوخت لباس عروسک، کودکان دختر را با مفاهیم حجاب و عفاف اسلامی آشنا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» بر اساس آموزه‌های قرآن کریم یکی از مهم‌ترین راه‌های آموزش دین به کودکان آموزش غیرمستقیم است.
قرآن کریم نه فقط برای آموزش مفاهیم دینی به کودکان بلکه برای آموزش مفاهیم دینی به بزرگ‌سالان از یک روش غیرمستقیم یعنی قصه‌گویی و بیان داستان زندگی انبیای الهی و رسول خدا(ص) استفاده کرده است؛ بر همین اساس شاید بتوان گفت که آموزش غیرمستقیم از آموزش به شیوه مستقیم و صرفاً کلامی مؤثرتر است.

همچنین در روایات و آیات قرآن کریم بازی برای کودکان مانند آب، حیاتی و لازم است، همان‌طور که بزرگ‌ترها با گذشت عمر کسب تجربه می‌کنند، کودکان نیز با بازی هنر زندگی کردن را می‌آموزند؛ به همین دلیل اسباب‌بازی‌ها در زندگی و رشد شخصیتی کودکان اثر مهمی دارند و با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها و نوع پوشش آن‌هاست که می‌توان مفاهیم دینی را به کودکان آموزش داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون از کارشناسان عرصه تربیت دینی و از کارشناسان و اساتید آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در مورد نقش تربیتی مادران و  نقش اسباب‌بازی در شکل‌گیری شخصیت کودکان می‌گوید: تربیت اصلی‌ترین هدف خلقت در نظام هستی است و این هدف به حدی اهمیت دارد که خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر و چندین کتب آسمانی را برای تربیت انسان‌ها فرستاده است؛ بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که تربیت هدفی بزرگ و مهم است و بدون دانش و مهارت کافی نمی‌توان در حوزه تربیت آن‌هم تربیت کودکان وارد شد».

این کارشناس معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه مادر خوب بودن لزوماً به معنای هم‌بازی شدن و همراهی مستقیم با کودک نیست، افزود: یک مادر موفق می‌داند که کودکش به چه اسباب‌بازی نیاز دارد و برخلاف بسیاری از مادران که یک کمد اسباب‌بازی بی‌خاصیت برای کودک خود خریداری می‌کنند و در نهایت کودکشان با وسایل آشپزخانه بازی می‌کند، این مادر اسباب‌بازی‌هایی برای کودک خود خریداری می‌کند که برایش کاربرد دارد و این همان ویژگی یک مادر موفق است.

خانم همتی از اساتید حوزه علمیه خواهران و کارشناسان حرم مطهر نیز معتقد است که عروسک و نوع پوشش عروسک در شکل‌دهی به شخصیت کودک نقش مهمی دارد.
این کارشناس حرم مطهر شیوه پوشش عروسک و نوع عروسک را در الگودهی به کودک بسیار مؤثر می‌داند و معتقد است که کودکان در آینده به شیوه عروسک و اسباب‌بازی‌های خود که قهرمانان آن‌ها در زندگی هستند، لباس پوشیده و رفتار می‌کنند.

همتی انتخاب اسباب‌بازی و نوع پوشش آن را به‌ویژه در امر شکل‌گیری حیاء، حجاب و عفاف در کودکان و دختربچه‌ها مهم عنوان کرد و گفت: دختربچه‌ای که از همان دوران کودکی با پرنسس‌های خارجی و عروسک‌های بی‌حجاب بازی می‌کند، در بزرگ‌سالی نمی‌توان از او انتظار داشت که پوشش مناسبی داشته و حدود حجاب و عفاف را به‌درستی رعایت کند.

بر همین اساس از آنجایی که خادمان و کارشناسان حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، یکی از رسالت‌های مهم خود را ترویج حجاب فاطمی می‌دانند در رواق کودک دختران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها اقدام به تعریف، طرح و برنامه‌ریزی حلقه «دوخت لباس عروسک» برای کودکان کرده‌اند.

در این حلقه آموزشی، خادمان رواق به کودکان کمک می‌کنند که برای عروسک‌های خود روسری، چادر، مقنعه و لباس بلند بدوزند.

کودکان در قالب این حلقه به صورت غیرمستقیم با آداب پوشش اسلامی آشنا شده و متوجه تفاوت حجاب و بی‌حجابی می‌شوند.

همچنین خانواده‌ها و مادران با دوخت لباس اسلامی برای عروسک متوجه می‌شوند که باید آداب حجاب اسلامی را از همان دوران کودکی به فرزندان خود آموزش داده و درمی‌یابند که حجاب و پوشش اسباب‌بازی و عروسک چه اهمیتی در تربیت دینی کودکان دارد.

حلقه «دوخت لباس عروسک» یکی از برنامه‌های ثابت و هفتگی رواق کودک و نوجوان حرم مطهر در ایام فصل تابستان برای کودکان زائر و مجاور آستان بانوی کرامت است که عصر روزهای یکشنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در محل رواق واقع در بالکن شرقی شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های رواق کودک و نوجوان می‌توانند با شماره ۳۷۱۷۵۵۳۸ تماس گیرند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha