جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 859119
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
دیدار سفیر پاکستان با رئیس جامعةالمصطفی

سفیر پاکستان در ایران، با حضور در جامعة‌المصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، در دیدار سفیر پاکستان، ضمن خیر مقدم به ایشان و هیئت همراه اظهار داشت: امیدواریم حضور شما در شهر مقدس قم و بازدیدتان از جامعةالمصطفی، فعال‌سازی هر چه بیشتر ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران و پاکستان را به دنبال داشته باشد.

وی قم را شهر علمی و فرهنگی ایران اسلامی دانست و یادآور شد: مراکز علمی و پژوهشی، که تعداد آن به چندصد مجموعه می‌رسد، در شهر مقدس قم فعالیت می‌کنند و جامعةالمصطفی از بزرگ‌ترین این مجموعه‌ها به شمار می‌رود.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، به عضویت المصطفی در اتحادیه‌های بزرگ دانشگاه‌های جهان اشاره نمود و ابراز داشت: این نهاد فاخر بین‌المللی، نظام آموزشی خود را  در سه حوزه دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی و فرهنگ و زبان ترسیم نموده است و بیش از 160 رشته و گرایش ارائه می‌کند؛ در طراحی جدید آموزشی، نزدیک به چهارصد رشته و گرایش هدف‌گذاری شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با تأکید بر این که جامعةالمصطفی علوم سنتی را در قالب‌های جدید آکادمیک قرار داده است، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی رشته‌های علوم انسانی را با رویکرد اسلامی مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان این که هم‌اکنون بیش از پنجاه‌هزار نفر از ملیت‌های مختلف جهان، در بخش‌های گوناگون جامعةالمصطفی و در رشته‌های گوناگون تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: «علم و معنویت برای همه مردم دنیا»، از مهم‌ترین شعارهای فعالیت جامعةالمصطفی است.

رئیس جامعةالمصطفی به پذیرش و تحصیل دانش‌پژوهانی از پیروان ادیان مختلف و مذاهب اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: احترام به همه ادیان و مذاهب و محترم شمردن عقاید، از مهم‌ترین تأکیدات جامعةالمصطفی است؛ المصطفی همه مذاهب اسلامی را جزئی از خانواده امت واحده اسلامی می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی جامعه‌پذیری و احترام به ضوابط و قوانین کشورها را از تأکیدات آموزشی و تربیتی جامعةالمصطفی برشمرد و یادآور شد: جامعةالمصطفی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی تفاهم‌نامه‌های گوناگونی با دانشگاه‌های بین‌المللی به امضا رسانده است که تعداد آن به بیش از دویست تفاهم‌نامه می‌رسد.

وی گسترش ارتباط با دانشگاه‌های اسلامی و کشورهای همسایه را از اولویت‌های مهم جامعةالمصطفی عنوان کرد و اذعان داشت: جامعةالمصطفی همواره آمادگی دارد در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری، ضمن برگزاری سمینارهای مشترک و اجرای رشته‌های تحصیلی چندجانبه، کرسی‌های آموزش زبان فارسی را در خارج ایران فعال‌تر نماید.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که زبان آموزشی جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل، براساس زبان بومی منطقه‌ها ترسیم می‌گردد، اظهار داشت: دانش‌پژوهان علاقه‌مند به تحصیل در ایران، تحت آموزش زبان فارسی قرار می‌گیرند؛ جامعة‌المصطفی تجربه خوبی در آموزش زبان و ادبیات فارسی دارد.

وی بر اهمیت فراهم‌سازی زمینه همکاری علمی دانشگاه‌های اسلامی تأکید نمود و ابراز داشت: امیدواریم این سفر زمینه‌ای برای گسترش همکاری علمی و فرهنگی مجموعه‌های دانشی ایران و پاکستان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، در پایان، با تأکید بر این که دانشگاه‌ها نقش بسزایی در توسعه دیپلماسی علمی دارند، جامعةالمصطفی را برجسته‌ترین مجموعه ایرانی مرتبط با دانشگاه‌ها و  دانشجویان پاکستانی دانست و اظهار داشت: امیدواریم این بازدید، در زمینه‌سازی تسهیل فرایند تحصیل دانش‌پژوهان دو کشور مؤثر بوده، نقش بسزایی در گسترش ارتباطات علمی ایران و پاکستان داشته باشد.

«خانم رفعت مسعود»، سفیر پاکستان در ایران نیز فعالیت‌های جامعة‌المصطفی را افتخاری بزرگ برای جهان اسلام و مسلمانان دانست و یادآور شد: دانش‌پژوهان پاکستانی جامعةالمصطفی، سفرای ملت پاکستان برای نزدیکی علمی و فرهنگی دو ملت هستند.

وی به ضعف‌های موجود در آشنایی متقابل ملت ایران و پاکستان اشاره نمود و اذعان داشت: متأسفانه، سرویس‌های رسانه‌ای غرب، تصویری منفی از ایران و پاکستان به یکدیگر و دنیا مخابره می‌کنند؛ دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی می‌توانند نقش بسزایی در خنثی‌سازی این رویکرد داشته باشند.

سفیر پاکستان در ایران، ضمن تأکید بر اهمیت روابط علمی و فرهنگی ایران و پاکستان، خاطرنشان کرد: بی‌شک، گسترش همکاری و فعالیت علمی دانشگاه‌های ایران و پاکستان، در زمینه‌سازی تقویت روزافزون ارتباطات سیاسی و اقتصادی نقش بسزایی خواهد داشت.

خانم رفعت مسعود، در پایان، با تأکید بر این که گسترش همکاری ایران و پاکستان، صلح و امنیت پایداری را در منطقه ایجاد خواهد کرد، یادآور شد: مایه مباهات و خرسندی است که جامعةالمصطفی در نمایندگی گرگان، مجموعه ویژه‌ای برای دانش‌پژوهان مذاهب مختلف اسلامی راه‌اندازی کرده است و مبانی اسلامی را ناظر به فقه پیروان مذاهب ارائه می‌نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha