پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ فضل الله نوری

حوزه/ مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه، سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری را روز مرور و پیشگیری از جریان نفوذ سکولارسیم در قالب های مختلف دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری گفت: 11 مرداد سالروز شهادت مجتهد مجاهد و فقیه شجاع دوران مشروطه، آیت الله شیخ فضل الله نوری است که در سال 1288 شمسی به دار آویخته شد.
وی افزود: بزرگداشت عالمان مجاهد و شهدای بزرگ تاریخ روحانیت امری ضروری است، زیرا از یک سوی احیای نام این بزرگواران است که حوزویان و جامعه ما باید قدر این بزرگان را بدانند و این نکته را مرور کنند که انقلاب اسلامی با چنین خون های ارزشمندی به پیروزی رسیده است و به همین جهت باید قدر این نظام و انقلاب را بدانند.
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه بیان کرد: انقلاب ما نهالی پرثمر است که خون های پاک هزاران عالم مجاهد به پای این نهال ریخته شده است تا امروز شاهد این درخت تناور باشیم.
وی بیان کرد: نکته دیگری که برگزاری چنین مراسم هایی را حیاتی کرده است، توجه به عوامل شهادت این بزرگان است؛ مرور این شهادت ها عبرتی برای نگبهانی از انقلاب برای توطئه هایی است که ممکن است، برای انقلاب ما نیز در این عصر پیش آید.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به یک شباهت بزرگ انقلاب مشروطه با انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب مشروطه از جهتی شبیه به انقلاب اسلامی بود؛ وجه شباهت آن با انقلاب اسلامی ایران آن بود که در هر دو نهضت، عالمان و مراجع و حوزویان حضور داشتند و برای استقرار و حاکمیت دین و شریعت در ایران به پاخاستند.
وی یادآورشد: شعار عالمان ما، تبدیل نظام مشروطه به مشروعه یعنی شرعی سازی و حاکمیت شریعت در ایران بود؛ نکته دوم، استقرار عدلیه و عدالت خوانه برای استقرار عدالت و احقاق بود.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: عالمان بسیاری از جمله مرحوم آیت الله شیخ فض الله نوری، آیت الله طباطبایی و مرحوم آیت الله آخوند خراسانی صاحب کفایه در این امر حساس و خطیر حضور داشتند.
وی با اشاره به نقش اقشار دیگر در پیروزی نهضت مشروط بیان کرد: در کنار علما و بزرگان حوزه، مردم دلسوز و بزرگانی چون سردار و سالار ملی نیز حضور داشتند و پای این نهضت ایستادند.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: پس از پیروزی نهضت روال خوبی در پیش گرفته شد و قانون اساسی جدید هم نوشته شد؛ یکی از بندهای قانون اساسی بر این امر قرار گرقت که آن شد که پنج تن از مجتهدان و نمایندگان مراجع تقلید در مجلس حاضر باشند و ناظر قانون گذاری باشند که این علما، مورد تائید نجف و قم بودند.
وی اظهارکرد: در عمل هم این طرح موفق شد؛ مرحوم آیت الله سید حسن مدرس که در نجف در سطح عالی تدریس داشت به عنوان نماینده به مجلس راه پیدا کرد و ناظر قانون گذاری بود و به حدی قدرت داشت که یک تنه در مقابل مخالفان می ایستاد.
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه یادآورشد: امروزه باید رشادت ها و فداکاری های روحانیت در نهضت مشروطه را پاس بداریم ولی با کمال تاسف دشمنان حاکمیت دین با اجرای چند برنامه و توطئه توانستند از پشت به کمر روحانیت خنجر زده و مسیر کشور را تغییر دهند تا استبداد دوباره حاکم شود.
وی گفت: این توطئه به حدی موفق شد که وضعیت جامعه ایران و نظام را بدتر از زمان پیش از نهضت کردند؛ این مساله درس عبرتی برای ملت و روحانیت است.
استاد حوزه یادآورشد: وضعیت به حدی اسفبار بود که با خود می گوئیم که ای کاش وقتی این نهضت ضربه خورد، وضعیت به سان دوران قبل از مشروطه بازگردد نه اتفاقات اسفباری که به هیچ وجه قابل کنترل نبود و به نوعی ریشه و بنیان بر افکن بود.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به وقایع تلخ پس از مشروطه بیان کرد: نکته اول اینکه روحانیت ایران پیش از نهضت مشروطه لباس روحانیت را داشتند و کسی مزاحم آنها نبود؛ حتی در دوران استبداد قاجار و.. نیز وضعیت به همین شکل بود؛ ولی با سرنگونی نهضت مشروط تمامی روحانیت ایران خلع لباس شدند.
وی گفت: این فاجعه در نسل های گذشته پیش نیامده بود و پس از مشروطه و این قانون عجیب و ضد اسلامی و هتاکانه فقط افرادی چون آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و چند نفر معدود اجازه لباس پوشیدن را داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به توطئه کشف حجاب پس از مشروطیت بیان کرد: زنان مسلمان پیش از نهضت مشروط حجاب داشتند ولی پس از مشروطه زنان از حق حجاب محروم شدند و پلیس کشف حجاب با هر حربه ای به دنبال حذف زنان محجبه در جامعه بود.
وی یادآورشد: سومین حادثه بدی که پیش از نهضت مشروطه سابقه نداشت آن بود که پیش از نهضت مشروطه عالمان و مجتهدان آزاد بودند و حکم اعدام برای آنها صادر نمی شد؛ ولی پس از مشروطه حکم اعدام برای مجتهدی چون آیت الله نوری صادر شد و ایشان در تهران پایتخت ایران به دارآویخته شد و ملت نیز دم بر نیاوردند.
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با ذکر این سوال که چه کسانی پشت صحنه این تهاجمات همه جانبه به دین و فرهنگ کشور اسلامی ما بودند، اظهارکرد: اولین کاری که در این زمینه انجام شد و مشابه آن سعی شد در انقلاب ما هم انجام شود؛ نفوذ سکولار ها و فارغ التحصیلان کشورهای غربی و ورود متخصصانی که داعیه تخصص در علوم جدید را داشتند.
وی اظهارکرد: این افراد به اسم متخصصین از خارج برگشته به هر شکل وارد دستگاه اداره کشور شدند؛ این افراد هیچ التزامی به دین نداشتند، ولی کم کم ارکان حکومتی را به دست گرفتند.
این استاد حوزه یادآورشد: تعداد این افراد به حدی بود که فضای جامعه و ادارات و دستگاه را منحصر به خود کردند و علما و روحانیت را انسان های فاقد صلاحیت برای اداره جامعه معرفی کردند و جامعه نیز از آنها رنگ گرفت.
وی با اشاره به تغییر پایگاه های حمایتی و مردمی در نهضت مشروطه اظهارکرد: پایگاه حمایتی مردمی نسبت به مشروطه از بین رفت و امکان تغییر و انحراف مسیر پیدا شد و حاکمان جامعه نیز سکولار شدند؛ افرادی چون تقی زاده و آخوند زاده ها وارد کار شدند و فرمانروایان و حاکمان نظام مشروطه شدند.
این تحلیل گر مباحث سیاسی اظهارکرد: نکته جالب آنکه با همین حربه نیز سعی شد در انقلاب ما نفوذ کنند ولی نتوانستند به موفقیت برسند؛ این گروه با نفوذ خود به مسئولیت هایی نیز رسیدند ولی هیچ گاه نتوانستند مسیر حکومت را منحرف کنند؛ هنوز هم لیبرال ها و سکولارها تلاش می کنند که در سه قوه و در لباس های مسئولین اجرایی و نماینده و قاضی و یا نویسنده و رسانه ای و .... حضور یابند.
 

شکار معممین و روحانیون، خطری همیشه در کمین
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه به دومین مساله در توسعه نفوذ دشمنان اشاره کرد و گفت: این عنصر، همان شکار برخی از معممین و روحانیون و منحرف کردن اندیشه آنها از اصالت دین گرایی به سمت روشنفکر مآبی بود.
وی افزود: این امر در جریان نهضت مشروطه انجام شد و تعدادی از روحانیون و معممین نیز فریب خوردند و عده ای از آنها که از قوت علمی خاصی برخوردار نبودند به سمت غربگرایی و شرق گرایی سوق پیدا کردند.
این استاد حوزه  با اشاره به یکی از همین معممین فریب خورده اظهارکرد: شیخ ابراهیم زنجانی قاضی که حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را صادر کرد از همین افراد بود.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: وی متولد 1272 قمری در سلطانیه زنجان بود، ابتدا طلبه شد و وارد حوزه علمیه مبارکه نجف شد و نزد علمای بزرگی از جمله ملامحمد کاظم خراسانی، مرحوم میرزا حبیب الله رشتی و.. درس خواند پس از مدتی برگشت وامام جماعت شد.
وی با اشاره به ورود شیخ ابراهیم زنجانی به نهضت مشروطه یادآورشد: وی در همین دوران جوانی دسترسی زیادی به کتاب های مختلف شرقی و غربی از جمله رمان های روسی و کمونیستی پیدا کرد و تحت تاثیر آنها قرار گرفت.
این استاد حوزه گفت: رمان سه تفنگذار، کنت مونت کریستو، حاجی بابا، تالیفات طالبوف و.... از جمله کتاب های مورد علاقه وی بود؛ وی در آن زمان این کتاب ها را می خواند و دو جریان متضاد در ذهن شیخ ابراهیم شکل گرفت؛ نخست جریان سوسیالیستی و حزب کمونیست که بعدها به سمت رئیس حزب دموکرات ایران هم انتخاب شد.
وی افزود: دومین جریان موازی که در اندیشه وی رسوخ کرد، اندیشه غربزدگی و شیفتگی نسبت به فرهنگ انگلیس و فرانسه بود؛ وی بعدها مروج اندیشه های غربی نیز شد.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی یادآورشد: وی به دلیل مبارزات سیاسی محبوبیت خاصی در جامعه پیدا کرد و در اولین مجلس شورای ملی به عنوان نماینده مردم انتخاب شد؛ وی در دو سه دوره بعدی هم نماینده مجلس شد، ولی دو نهاد و موسسه انحرافی در دورن ایران تشکیل شد که وی را جذب کرد.
وی گفت: موسسه اول، موسسه و جامعه آدمیت بود که توسط عباسقلی آدمیت افتتاح شده بود و شیخ ابراهیم نیز کم کم جذب این جامعه انحرافی شد؛ وی در این موسسه به فعالیت های سیاسی و ادبی با مسیر انحرافی پرداخت.
این استاد حوزه  افزود: سپس پس از این موسسه فرانسوی ها لژ بیداری ایرانیان را تاسیس کردند و به شکل غیر مستقیم به فعالیت پرداختند و یک شخصیت استعماری چون گراندا وریان فرانسوی موسس این لژ شد؛ وی تعدادی از این غرب گرایان را جذب کرد و شیخ ابراهیم از جمله این افراد بود.
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه یادآورشد: وی به عنوان یکی از سران این لژ بود که بعدها به عنوان یکی از قضات وارد قوه قضائیه شد به عنوان قاضی برجسته و مسئولیت قضاوت را سالها به عهده داشت و بعدها دادستان شد.
وی افزود: شیفتگی شیخ ابراهیم نسبت به سوسیالیست زیاد شده بود به حدی که انقلاب روسیه را دست غیب الهی معرفی کرد و نسبت به جریان غرب هم به حدی شیفته شد که جزو مروجین فرهنگ فرانسه و اروپا قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه با نتیجه گیری نفوذ این دو جریان در شخصیت شیخ ابراهیم زنجانی بیان کرد: با این دو تفکر انحرافی وقتی کسی به این قدرت می رسد اندیشه خود را نشان می دهد؛ وی آرام آرام در نظام سلطنتی جایگاه پیدا کرد و بعدها رئیس سازمان اوقاف شد و دست اش به ثروت ها رسید و به فردی ثروت مند مبدل شد؛ وی تا 1300 هجری شمسی ریاست اوقاف را به عهده داشت.
وی گفت: در این شرایط است که سه جریان فکری بر شیخ ابراهیم مستولی گشت؛ سه جریان فکری شامل سوسیالیسم و غربزدگی و پادشاهی و سلطانت قاجار بر وی تاثیر گذاشت که این سه جریان شخصیتی از وی ساخت که در مقابل جریان های اصیل اسلامی بایستد.
این استاد حوزه یادآورشد: در نهایت در سوم رجب 1327 قمری وقتی که شیخ فضل الله نوری در مقابل استبداد حکومت فریاد می زند هیئت قضات تشکیل جلسه می دهند و وی به عنوان دادستان لایحه الزامات تهیه می کند و اتهامات شیخ را مورد نظر قرار می دهد و اعضای هیئت مدیره که 12 تا 17 نفر بوده اند رای و فرمان اعدام مرحوم شیخ فضل الله نوری را صادر می کنند.
وی گفت: این ریشه و بنیاد اعدام به ریشه های انحرافی وی مرتبط بود که مرحوم فضل الله در مقابل این جریان ایستاد و طبیعی است که هر کسی در مقابل این جریان بایستد به این شرایط دچار می شود.
این استاد حوزه با اشاره به مقاومت های عالمان دین در مقابل این جریان فاسد اظهارکرد: سید عبدالله بهبهانی به دلیل مقاومت در مقابل این جریان با ترور مواجه شد.
وی گفت: سید حسن مدرس از کسانی بود که شیخ ابراهیم زنجانی در مقابل او ایستاد و شیخ ابراهیم کینه مرحوم مدرس را به عهده گرفت؛ این سخنان را از این جهت می گوییم که اگر یک روحانی منحرف شود این همه مشکلات خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی یادآورشد: نفر دوم نیز سید حسن تقی زاده بود که او هم یک طلبه اهل تبریز بود؛ روحانی سید جوان و انقلابی که هم سرنوشتی شبیه شیخ ابراهیم زنجانی داشت.
وی گفت: وی در ابتدا یک روحانی مبارز بود و با تلاش خود به عنوان جریان مبارزه به مجلس راه یافت؛ وی به دلیل تاثیرپذیری از شرق و غرب هم موسس حزب دموکرات می شود و هم به دولت انگلیس پناهنده می شود؛ سپس لباس روحانیت را کنار می گذارد و محاسن را می تراشد و کراوات می بندد و به عنوان یک روحانی مآب در نظام مشروطه جایگاه پیدا می کند.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: این دو نمونه از حاکمیت سکولارها برای این بود که در سالروز بزرگداشت این عالم بزرگ تجربه های تلخ نظام و جامعه ایرانی را رصد کنیم تا مبادا روزی فرابرسد که افراد منحرف و سکولار چه ملبس به لباس روحانی و چه با ظاهر غربی بر این کشور حاکم شوند و در مقابل عالمان فاضل ما قد رسات کنند و حکمت اعدام هم صادر کنند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha