پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیخ عبد المهدی کربلایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلا سه توصیه مهم برای فعال سازی بخش خصوصی و حل مشکل فارغ التحصیلان در عراق ارائه داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلا که در حرم امام حسین (ع) ایراد شد، سه توصیه مهم برای فعال سازی بخش خصوصی و حل مشکل فارغ التحصیلان در عراق ارائه داد.

شیخ کربلایی با بیان اینکه گروهی از فارغ التحصیلان عراقی با اعتصاب خواستار استخدام در تخصص های علمی هستند، گفت: اینها نخبه های کشور هستند که بعد از مدت ها تلاش و تحصیلات به این مرحله رسیده اند و اکنون می توانند خدمات بزرگی به کشور و ملت داشته باشند، اما هزاران نفر از این ها علاقه ندارند در موقعیت هایی که متناسب با مدرک تحصیلیشان است، مشغول شوند تا به کشور و ملت سود زیادی برسانند.

وی افزود: برخی این بهانه را می آورند که وضعیت استخدام ها پاسخگوی نیاز این ها نیست و دولت دیگر نمی تواند زیاد استخدام کند و وضعیت مالی به گونه ای نیست که بتوان همه را به کار گرفت.

فعال سازی بخش خصوصی راهکاری برای حل مشکل بیکاری

شیخ کربلایی با اشاره به اینکه ما سه توصیه مهم برای حل مشکل فارغ التحصیلان ارائه می دهیم، گفت: اولین توصیه این است که اقتصاد دانان و متخصصان می گویند که از طریق بخش خصوصی می توان فرصت شغلی فراوانی مهیا کرد و اگر اراده جدّی و تسهیلات اداری باشد، این امر به راحتی امکان پذیر است و ما آشکارا می بینم که کشور های همسایه که برخی در حال رشد و برخی پیشرفته هستند از طریق بخش خصوصی اقتصاد خود را زنده کرده و مشکل بیکاری را برطرف نمودند و تحولات اقتصادی در بخش های مختلف به وجود آوردند.

فراهم کردن فضای امن برای سرمایه گذاران و کوتاه کردن دست فاسدان

وی افزود: از مهم ترین شرایط بخش خصوصی، فراهم کردن فضای امن برای سرمایه گذاران و کوتاه کردن دست فاسدان و رشوه خواران و اصلاح قوانینی است که مانعی بر سر راه کار و پیشرفت کشور هستند.

نماینده آیت الله سیستانی تصریح کرد: زمانی که سلاح در دست حکومت منحصر نشود، صاحبان آن به راحتی می توانند صاحبان شرکت هایی که خوشایند آن ها نیستند یا به سود جویی هایشان پاسخ نمی دهند، تهدید کنند.

وی اشاره کرد: زمانی که حجم فساد و رشوه خواری در نهاد های دولتی به این اندازه رسیده و قوانین و آموزش های مرتبط سرمایه گذاری قدیمی و بی استفاده است، بخش صنعتی و کشاورزی پیشرفتی نمی کند.

تولیت آستان مقدس حسینی بیان داشت: توصیه دوم به ضرورت فعال‌سازی بخش خصوصی برای استخدام فارغ التحصیلان اشاره دارد و این به معنی معافیت بخش عمومی و اداره های حکومتی از مسئولیت خود در قبال این قشر مهم نیست، لذا باید اولویت را به افراد شایسته و با تخصص بدهند و از پارتی بازی و منافع حزبی و گروهی بپرهیزند.

وی افزود: باید برنامه مناسبی برای تعیین رشته های آموزشی و تخصص های علمی که کشور به آن نیاز بیشتری دارد، مهیا شود و دانشجویان به انتخاب و تحصیل آن تشویق شوند.

فارغ التحصیلان در شغل های غیر مرتبط استخدام نشوند

شیخ کربلایی استخدام فارغ التحصیلان در شغل های غیر مرتبط را اشتباه دانست و خواستار عدم تداوم آن شد و گفت: باید اهمیت ویژه به فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و صنعتی داده شود و اجاز دخالت در بدنه وزارت آموزش عالی به افراد سود جو و مغرض داده نشود.

نماینده آیت الله سیستانی در آخر بر ضرورت حل مشکل راه ها و تشدید قوانین راهنمایی و رانندگی برای کاهش خسارت های جانی و مالی تاکید کرد.

شایان ذکر است که در پی واکنش های اقشار مختلف کشور عراق به حوادث ورزشگاه کربلا که با رقص و موسیقی همراه بود، شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلا هیج اشاره ای به این موضوع نکرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha