پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رستمیان

حوزه/ هم اکنون درحوزه انبوهی از فارغ التحصیلان وجود دارند ولی نتوانسته ایم برای بکارگیری آنها طرحی ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رستمیان پیش ازظهر امروز در اجلاسیه مدیران ومعاونان آموزش حوزه های علمیه استانی که در ساختمان مرکز مدیریت درقم برگزار شد گفت: در گذشته حوزه ثمرات بسیار خوبی داشته ولی به مرور زمان این ثمرات کمتر شده است و این موضوع جدی درحوزه است و باید بررسی شود.

مدیر حوزه علمیه استان افزود: پیشنهاد این است، سال اول حوزه به درس های مانند قرآن، اصول عقائد، احکام و بخشی از صرف و نحو اختصاص یابد که کسی به هر دلیل از حوزه جدا شد، از حوزه بی بهره نماند.

وی بیان داشت: مسئله دیگر توجه جدی در برگزاری آموزش های کاربردی در موضوع فرقه های نوع ظهور در حوزه در سطوح مختلف به عنوان پایه درسی است.  

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان اظهار داشت: از جمله مسائلی که باید به آن توجه بیشتری کرد، حمایت از علمای بلاد منطقه است. اگر علمای منطقه حمایت و توجه شوند می توانند در منطقه بسیار اثرگذار باشند.

مدیر حوزه علمیه بیان داشت: در مدارس این حوزه هزار طلبه مشغول تحصیل هستند، این مسئله نیازمند استفاده بهتر از ظرفیت علمای بلاد است.

وی از دروس زیاد در مدارس علمیه انتقاد کرد و گفت: در گذشته در بین علما مرسوم بود یک درس کم، دو درس زیاد، و این در گذشته نتیجه داده ولی الان درس ها زیاد شده و ثمرات کم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمیان گفت: مسئله دیگر این است در نظام جدید نقش مدیران و اساتید کم شده و نمی توانند اثرگذار باشند چون مسئله نظام آموزشی و قوانین دست و پاگیر موجب تقابل طلبه با مدیر و استاد شده است و این مشکل جدی است.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان ادامه داد: یکی دیگر از مسائل که الان دامن گیر حوزه است، برای فارغ التحصیلان حوزه فکری نشده است. هم اکنون درحوزه انبوهی از فارغ التحصیلان وجود دارند ولی نتوانسته ایم برای بکار گیری آنها طرحی ارائه دهیم.

عدم بانک اطلاعاتی اساتید، عدم فرم آزمون شفاهی در سامانه، هماهنگی برای برگزاری آزمون شفاهی، قطع شهریه طلاب انصرافی و ترک تحصیل حوزه، عدم آیین نامه مشخص برای برگزاری درس خارج در مدارس استانها، توجه جدی تر به برگزاری درس خارج و اعطاء مجوزهای تدریس به اساتید درس خارج و... از دیگر مباحث مطرح شده بوده است.
313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha