جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 859477
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
قرآن

حوزه/ (افراد با تقوا) کسانی هستند که هرگاه کار زشتی انجام دهند و یا به خویشتن ستم کنند، خدا را یاد کرده و برای گناهان خود استغفار می‌کنند و جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتی گناه آگاهند بر انجام آنچه کرده‌ اند، پافشاری ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۳۵ و ۱۳۶ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

آیه ۱۳۵            

وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی‏ ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ

ترجمه             

(افراد با تقوا) کسانی هستند که هرگاه کار زشتی انجام دهند و یا به خویشتن ستم کنند، خدا را یاد کرده و برای گناهان خود استغفار می ‏کنند و جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتی گناه آگاهند بر انجام آنچه کرده‏ اند، پافشاری ندارند.

نکته ها            

بعضی مفسّران، مراد از «فاحشة» را زنا و مراد از «ظلم» را سایر گناهان دانسته ‏اند و بعضی دیگر مراد از «فاحشة» را گناهان کبیره و «ظلم» را گناهان صغیره دانسته ‏اند.

در روایات می‏ خوانیم که بی ‏توجّهی به گناهان گذشته و ترک توبه از آنها، به منزله‏ ی اصرار بر گناه است.[۱]

امام صادق ‏علیه السلام فرمودند: وقتی این آیه نازل شد، ابلیس همه‏ ی یاران خود را جمع کرد و چاره ‏جویی نمود. شیاطین پیشنهاداتی دادند که پذیرفته نشد، وسواس خنّاس گفت: من چاره می ‏کنم! گفتند: چگونه؟ گفت: به آنها وعده می ‏دهم و به آرزوها گرفتارشان می‏ کنم تا دچار گناه شوند و وقتی گرفتار شدند، استغفار را از یاد آنها می ‏برم.[۲]

پیام ها             

۱- گاهی از افراد متّقی نیز گناه صادر می‏ شود. «للمتّقین... الّذین اذا فعلوا فاحشة»

۲- خطرناک‏ تر از انجام گناه، غفلت از گناه و بی‏ توجّهی به زشتی آن است. متّقین اگر هم گناه کنند، بلافاصله استغفار می‏ نمایند. «اذا فعلوا فاحشة... ذکروا اللّه فاستغفروا»

۳- نشانه‏ ی تقوا، توبه فوری از گناه است. «اذا فعلوا فاحشة... ذکروا اللّه فاستغفروا»

۴- یاد خدا، رمز توبه است. «ذکروا اللّه فاستغفروا»

۵ - تا یاد خدا در دل گناهکار زنده است، می ‏تواند در مدار متقین وارد شود. «اذا فعلوا فاحشة ... ذکروا اللّه»

۶- گناه، ظلم به خویشتن است. «ظلموا انفسهم»

۷- تنها خداوند است که گناهان را می ‏بخشد. «و من یغفر الذنوب الا اللّه»

۸ - متّقی کسی است که اصرار بر گناه نداشته باشد. زیرا اصرار بر گناه، نشانه‏ ی سبک شمردن آن و غفلت از یاد خداست. «ولم یصرّوا علی ما فعلوا»

۹- اصرار آگاهانه بر گناه، سبب محرومیّت از مغفرت الهی است. «و من یغفر الذنوب الا اللّه و لم یصرّوا»

آیه ۱۳۶         

أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلینَ

ترجمه             

پاداش آنان (متّقین) از طرف پروردگارشان، مغفرت و باغ ‏هایی است که از زیر درختان آنها نهرها جاری است و برای همشیه در آن (باغ ‏ها) هستند و چه نیکوست پاداش اهل عمل.

نکته ها            

آمدن کلمات «مُتّقین»، «مُحسنین» و «عاملین» در پایانِ سه آیه پی در پی، نشانگر آن است که تقوا یک حالت انزوا و عزلت و تنها کیفیّت روحی نیست، بلکه حضور در صحنه، همراه با عمل و احسان است.

پیام ها             

۱- تا انسان از گناه پاک نشود، شایستگی ورود به بهشت را ندارد. «مغفرة...جنّات»

۲- عفو و مغفرت خداوند، برای تربیت انسان است. «مغفرة من ربّهم»

۳- تنها با آرزو نمی توان به الطاف خداوند رسید، بلکه کار و عمل لازم است. «نعم اجر العاملین»

-----------------------------

پاورقی:

۱) هو ان یذنب الذنب فلایستغفر اللّه ولایحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار» کافی، ج‏۲، ص ‏۲۸۷

۲) وسائل، ج ۱۱، ص ۶۶

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سارا IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 0
    عالی