پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: رسول اکرم(ص) درباره اهمیت به جای آوردن مناسک حج می فرمایند: « مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّی یَمُوتَ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً / کسی که حج را تأخیر اندازد و در انجام آن امروز و فردا کند تا بمیرد، خدا او را در روز قیامت یهودی یا مسیحی محشور می کند.»

حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: در دین اسلام اعمالی داریم که جزو واجبات می باشند و مومن قبل از مرگش باید این اعمال را انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه حج یکی از این اعمال موکد در دین اسلام است، گفت: حضرت علی علیه السلام درباره اهمیت این واجب دینی می فرمایند: « فَرَضَ عَلَیْکُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ / خداوند حج خانه محترمش را بر شما واجب کرد، همان خانه ای که آن را برای مردم قبله قرار داد.

این استاد حوزوی ادامه داد: این حدیث از امام اول شیعیان نشان می دهد که حج جایگاه بزرگی هم در پیشگاه خداوند متعال دارد و هم در نزد جامعه اسلامی دارد، لذا کسانی که امروز استطاعت مالی دارند باید این فریضه الهی را با رعایت شرایط و موازین آن انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان تصریح کرد: در کتاب قرآن نیز خداوند بر اهمیت و جایگاه رفیع حج تاکیدات فراوانی دارند. در قرآن کریم درباره اهمیت این فریضه الهی آمده است: « وَ أَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ/و مردم را دعوت عمومی به حج کن! تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی تو بیایند تا شاهد منافع گوناگون خویش [در این برنامه حیات بخش و سازنده] باشند.»

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در ادامه سخنان خود به دلیل اهمیت حج در اسلام اشاره کرد و بیان داشت: از مهمترین علل اهمیت حج در اسلام به سه مورد زیر اشاره کرد:

1. از آماده و پاکیزه کردن خانه خدا برای حاجیان توسط پیامبر الهی چون خلیل الرحمان علیه السلام ؛

2. اعلان عمومی برای شرکت همه مردم در این برنامه عبادی و سازنده؛

3. بیان حکمت و فلسفه حضور در حج که رسیدن به منافع گوناگون معنوی و مادی باشد.

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود به جایگاه و قداست خانه خدا بر روی زمین اشاره کرد و بیان داشت: بهترین و مقدس ترین مکان در زمین، کعبه می باشد که برای هر مسلمانی از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد: خداوند متعال درباره اهمت جایگاه کعبه می فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمینَ * فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً وَ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمینَ/نخستین خانه ای که برای مردم و برای نیایش خداوند قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است و پر برکت و مایه هدایت جهانیان می باشد. در آن، نشانه های روشن، از جمله مقام ابراهیم است و هر کس داخل آن شود، در امان خواهد بود و برای خدا بر مردم واجب است که آهنگ خانه او کنند و حج به جا آورند؛ آنهایی که توانایی رفتن به سوی آن را دارند. و هر کس کفر ورزد و حج را ترک کند، به خود زیان رسانده و خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.»

مدیر حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: رسول اکرم(ص) درباره اهمیت به جای آوردن مناسک حج می فرمایند: « مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّی یَمُوتَ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً / کسی که حج را تأخیر اندازد و در انجام آن امروز و فردا کند تا بمیرد، خدا او را در روز قیامت یهودی یا مسیحی محشور می کند.»

این استاد حوزوی ادامه داد: تاکیدات موکد خداوند، رسول خدا (ص) و ائمه اطهار(ع) نشان می دهد که ادای فریضه حج بر هر مسلمانی که توانایی و موقعیتش را داشته باشد، واجب است و هرگز نباید نسبت به انجام آن تاخیر کند.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان در ادامه گفت: یکی دیگر از ابعاد حج در اسلام، آزمایش قرار دادن مومنان در انجام این فریضه است. امام صادق (ع) درباره این آزمایش الهی می فرمایند:« وَ هَذَا بَیْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ خَلْقَهُ لِیَخْتَبِرَ طَاعَتَهُمْ فِی إِتْیَانِهِ فَحَثَّهُمْ عَلَی تَعْظِیمِهِ وَ زِیَارَتِهِ وَ قَدْ جَعَلَهُ مَحَلَّ الْأَنْبِیَاءِ وَ قِبْلَةً لِلْمُصَلِّینَ لَهُ و هُوَ شُعْبَةٌ مِنْ رِضْوَانِهِ وَ طَرِیق ٌ یُوءَدِّی إِلَی غُفْرَانِهِ مَنْصُوبٌ عَلَی اسْتِوَاءِ الْکَمَالِ وَ مُجْتَمَعِ الْعَظَمَةِ/ این خانه خدا است که در برابر آن خلقش را متعبد کرده است تا مردم را در پیروی کردنشان در انجام حج و آمدن به سوی کعبه مورد آزمایش قرار دهد. پس مردم را بر تعظیم و زیارت آن تشویق کرده؛ در حالی که آن را محل عبادت انبیا و قبله نمازگزاران قرار داده است. و کعبه شاخه ای از رضوان الهی و راهی به سوی بخشش خداوندی و نصب شده بر مرکز اعتدال کمال و مجمع عظمت و بزرگی است.»

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در پایان گفت: به صورت خلاصه می توان آثار متعددی دال بر اهمیت حج در دین اسلام را برشمرد که شامل: آزمایش بندگان، حوائج دنیوی، رام شدن زورگویان، پایداری دین و... می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha