شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب دستور فرهنگ فرزند آوری را دادند

رهبر معظم انقلاب فرمودند: مسئولین میانی درست عمل نمی‌کنند؛ به هر حال افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید.به مناسبت یکم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را که در دیدار جمعی از زوج‌های جوان در فروردین ۱۳۹۸ ایراد شده، منتشر کرد.متن بیانات معظم له به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

یک جمله‌ای من عرض کنم. اوّلاً نعمت ازدواج -چه برای پسر، چه برای دختر- نعمت بزرگی است که خیلی‌ها توجّه ندارند. اینکه خدای متعال به شما توفیق بدهد و کمک کند که همسر خوبی پیدا کنید، یکی از بزرگ‌ترین نعمتهای الهی است؛ این نعمت را باید شکر بکنید. شکر این نعمت هم به این است که آن شکلی را که خدای متعال برای خانواده‌ها، برای زن، برای شوهر تعیین کرده و اخلاق خانوادگی‌ای را که در اسلام مقرّر شده، به طور کامل رعایت کنید. و قدر این زندگی را بدانید؛ سعی کنید ان‌شاءاللّه هر چه بیشتر این زندگی را اسلامی کنید. این یک نکته است.مطلب دوّم؛ این حدیثی که من خواندم از قول پیغمبر اکرم که «تَناکَحوا تَناسَلوا تَکثُروا» (۱)، خدای متعال از مسلمانها خواسته که زیاد بشوند، افزایش پیدا کنند. واقعاً هم این جور است که اگر چنانچه عدد ملّت مسلمان -حالا در یک کشور اسلامی مثل کشور ایران یا در فضای اسلامی مثل امّت اسلامی- زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند، توانایی‌ها قهراً بیشتر است، نیروی انسانی قهراً  راقی‌تر (2) است؛ این چون طبیعی است اگر چنانچه جمعیّت زیاد باشد. جمعیّت کم، مقهور (3) واقع میشود. امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیّت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند؛ چین یک نمونه‌ است، هند یک نمونه‌ است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند؛ اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است.و البتّه امروز در کشور ما مردم گوش میکنند، حرفی ندارند؛ آن کسانی که این حرف به آنها میرسد، حرفی ندارند و گوش میکنند منتها مسئولینی که بایستی عملاً دنبال کنند و زمینه‌ها را فراهم کنند، آن کار لازم را انجام نمیدهند. البتّه مسئولین [رده] بالا میگویند قبول داریم امّا مسئولین میانی درست عمل نمیکنند؛ به هر حال افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلاً در آمریکا ــ خانواده‌ای پانزده تا بچّه دارند، بیست تا بچّه دارند و از این قبیل،  تشویق [هم] میشوند و هیچ کس مذمّتشان نمیکند. امّا نوبت به کشور ما که میرسد، این طرف قضیّه تشویق میشود، [یعنی] کم‌فرزندی و مانند اینها. بنابراین این هم یک نکته است که ان‌شاءاللّه باید مورد توجّه باشد.نکته‌ی آخر این است که زن و شوهر در صراط حق و راه حق به همدیگر کمک کنید. زن میتواند کمک کند به شوهرش برای اینکه در صراط حق پایدار باشد، ثابت‌قدم باشد و پیش برود؛ مرد میتواند همین کمک را به زن بکند. مثل دو شریک، مثل دو هم‌سنگر با هم زندگی کنید. عملاً، هم در شریعت، هم در واقعیّت خارجی، زن و شوهر نزدیک‌ترین افراد به هم هستند؛ هر چه میتوانید صمیمیّت را، صفا را، محبّت را بین خودتان افزایش بدهید. محبّت مایه‌ی اصلیِ زندگیِ شیرین خانوادگی است؛ سعی کنید محبّت را روزبه‌روز افزایش بدهید که به دست خود انسان هم هست و انسان میتواند این کار را بکند.ان‌شاءاللّه که خداوند بر شما مبارک کند به برکت این بقعه‌ی مبارک امام رضا و این ایّام متبرّک و مبارک.

طوفان توئیتری در حمایت از شیخ زکزاکی به راه افتاد

پویش توئیتری در حمایت از حجت الاسلام شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه آغاز شد.فعالان شبکه های اجتماعی در این پویش از کاربران دعوت کردند تا در طوفان توئیتری حمایت از شیخ زکزکی شرکت کنند.این پویش ساعت 20:30 یکشنبه 13 مرداد 1389 (به وقت ایران) آغاز به کار کرد. گفتنی است شیخ ابراهیم زکزکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه پس از جنایت نیروهای دولتی در حق هواداران جنبش اسلامی این کشور، از سال ۲۰۱۵ در بازداشتگاه به سر می‌برد و به دلیل بی‌توجهی، از وضعیت جسمی خوبی برخوردار نیست؛ این در حالی‌ است که پیش‌تر دادگاه حکم آزادی‌اش را صادر کرده است.

حقایقی از انجمن حجتیه برملا شد

«حقایقی پیرامون انجمن حجتیه» ، نام جدید ترین اثر رضا اکبری آهنگران است ڪه با هدف آشنایی اجمالی با این گروه، به رشته تحریر در آمده است.انجمن خیریه حجتیه مهدویه، تشکیلاتی با هدف مبارزه با بهائیت و فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر، که در سال ۱۳۳۲ش توسط شیخ محمود حلبی تأسیس شد. فعالیت‌های این تشکیلات پیش از انقلاب اسلامی مورد تأیید مراجع تقلید بود. گرایش غیرسیاسی انجمن حجتیه در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، موجب بدبین شدن انقلابی‌ها به آن شد. بعد از انقلاب، این تشکل دچار انشعاب شد. برخی اعضا به انقلابی‌ها نزدیک شدند و برخی‌ دیگر، همان روال گذشته را ادامه دادند.انجمن حجتیه ۵ مرداد سال ۶۲ پس از اشاره به سخنان امام خمینی درباره عملکرد مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی، تعطیلی فعالیت خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که به همین مناسبت انتشار پیدا کرده بود، با اشاره به اظهارات امام خمینی آمده بود که انجمن تصور نمی‌کرده است مخاطب سخنان امام باشد اما بعد از تحقیق محرز شده است که مخاطب انجمن حجتیه است و لذا از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل شد و اعلام کردند که هیچ کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن، کوچک‌ترین فعالیتی کند.کتاب حقایقی پیرامون انجمن حجتیه به کوشش رضا اکبری آهنگران در قطع رقطعی و ۲۳۲ صفحه همزمان با ایام تعطیلی انجمن حجتبه پیرو سخنرانی امام خمینی ره،  توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

هتک حرمت مقدسات در کربلا عراق را بهم ریخت

افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا در ورزشگاه کربلا برگزار شد، اما اجرای رقص و موسیقی توسط زنان دراین مراسم، واکنش شدید مقامات مذهبی و سیاسی در این کشور را به دنبال داشته است. در این مراسم سه رقاص (دو زن و یک مرد) حضور داشتند که و لباسی که برتن داشتند، نماد پرچم عراق بود. یک زن نوازنده هم در زمین چمن استادیوم، با ویولن سیاه رنگ خود، سرود عراق را اجرا کرد. حالا ساعتی پس از برگزاری این مراسم و فراگیر شدن تصاویر آن در فضای مجازی که واکنش‌هایی را به دنبال داشته، دیوان وقف شیعی، در بیانیه ای برگزاری چنین مراسمی را در کربلا، محکوم کرده است.دیوان وقف شیعی، حضور زنان بدون حجاب را در این مراسم افتتاحیه، بی احترامی به مقدسات خوانده است. نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون، بلافاصله پس از این مراسم، با انتشار بیانیه ای شدیدالحن، برگزاری این مراسم را محکوم کرد. وی از دولت خواست تا هرچه سریعتر تحقیقاتی را آغاز کند و افرادی را که مسئول هتک حرمت به مقدسات شهر کربلا بوده اند را شناسایی و بازخواست کند.گفته می‌شود مسئولیت برگزاری این مراسم برعهده وزارت ورزش و جوانان عراق بوده است و مسئولان رده بالای این نهاد هنوز واکنشی به این موضوع نداشته اند. شهردار کربلا هم در بیانیه ای جداگانه، وزارت ورزش عراق را به هتک حرمت به مقدساتِ شهر کربلا، متهم کرد و برگزاری این مراسم را محکوم کرد.دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی، بزرگترین مرجع شیعیان عراق، هنوز درباره برگزاری این مراسم هیچ اظهار نظری نکرده است.همچنین انتشار تصاویر افتتاحیه، واکنش‌هایی را در میان برخی کاربران ایرانی به دنبال داشت و بسیاری به مقایسه وضعیت حضور زنان در استادیوم، در دو کشور عراق و ایران پرداخته بودند.فیفا، فدراسیون بین المللی فوتبال، محرومیت عراقی‌ها در میزبانی از رویدادهای بین المللی را مارس 2018 برداشت و اربیل در اقلیم کردستان عراق، کربلا و بصره از نظر فیفا، توانایی میزبانی مسابقات مختلف را دارند.

هتاکی سعودی ها قداست را از مسجد الاقصی شست

کساب العتیبی، استاد سعودی در توئیتی نوشته بود هیچ کشوری جز عربستان نزد خدا مقدس نیست و هیچ مسجدی جز مسجدالحرام در مکه مکرمه و مسجد پیامبر در مدینه منوره قداست ندارد.وی همچنین نوشته است: مسجد الاقصی یکی از خانه های خدا و مسجدی مثل مسجد محله ماست و تقدسی شاعرانه دارد. آگاه باشید که شما را با اشتباهات دینی فریب ندهند. برای مسجد الاقصی بازار گرمی می کنند تا دل ها را بسوزانند و عقلها را گمراه کنند.در واکنش به این توئیت فردی خطاب به وی نوشت: بدبختی این حرف نیست.. بدبختی کلمه "دکتر" است که قبل از اسم تو آمده است!!!کاربری به نام"صالح الحناکی" در پاسخ به این توئیت نوشت: مسجد الاقصی قبله نخست و سومین حرم شریف مسلمانان است و در قرآن و سنت شریف نبوی تکریم شده است.. نباید برخی انسان های احمق موجب شوند ما از اصول و مقدسات چشم پوشی کنیم.فرد دیگری با نام خفاجی در صفحه کاربری خود نوشت: آیا ثواب نماز در مسجد محله شما هم برابر با ثواب پانصد رکعت نماز است؟ آیا اصلا در قرآن یا سنت شریف نبوی عبارت "وطن" وارد شده است که قداستی برای آن قائل شویم؟ چرا عربستان را که تنها قدمتی چند ده ساله دارد مقدس می شماری؟ از خدا بترس.کاربری با نام فهد نیز نوشت: یک سفاهت دیگر! خدا در نص قرآن حتی پیرامون مسجد الاقصی را مبارک دانسته آیا مسجد محله شما نیز اینگونه است؟ سعی نکن رنگ و بوی مذهبی به سخنان خودت بدهی تا پذیرش آن را راحت تر کنی."احمد صالح الخنینی" یکی دیگر از کاربران نوشت: این حرف هیچ سند و مدرکی ندارد و از آن بوی حزب گرایی و نژاد پرستی به مشام می رسد.. این پست را حذف کن.

خفقان در ریاض روحانی مخالف سعودی را کشت

منابع خبری از فوت یک روحانی مخالف رژیم آل سعود در داخل زندانی در شهر القصیم خبر دادند. صفحه «معتقلی الرأی» (بازداشت شدگان عقیدتی) که اخبار بازداشت شدگان و شکنجه شدگان مخالف سعودی را پوشش می دهد، نیز در توئیتر درگذشت شیخ صالح عبدالعزیز الضمیری در زندان الطرفیه (واقع در منطقه القصیم) را تأیید کرد.بر اساس این گزارش، الضمیری در حالی که در زندان انفرادی بوده، به دلیل بیماری قلبی و عدم رسیدگی پزشکی جان باخته است.دولت سعودی از سپتامبر سال ۲۰۱۷ شمار زیادی از نخبگان، مخالفان سیاسی، فعالان مدنی، شعرا و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهیان را با وجود مخالفت‌های داخلی و خارجی با اتهامات سیاسی بازداشت کرده است.

کارشناسان به اعلامیه جهانی حقوق بشر اعتراض کردند

کارشناسان حقوق بشر خواهان آن شدند تا با استفاده از آموزه های دین مبین اسلام و روایات قرآنی نواقص موجود در اعلامیه جهانی حقوق بشر برطرف شود و برای ارزش ها و باورهای مسلمانان نیز در این اعلامیه احترام قائل شوند. کارشناسان حقوق بشر در چهارمین همایش بین المللی حقوق بشر، همچنین این موضوع را مطرح کردند در این اعلامیه به دنبال آن نباشند که به بهانه دفاع از حقوق بشر ارزش های خود را بر دیگر جوامع به ویژه جامعه مسلمانان مسلط سازند.کارشناسان مسائل حقوق بشری معتقدند که حقوق بشر غربی تنها برای رفع برخی معضلات خاص آن جوامع به ویژه حل مشکلاتی مانند تبعیض نژادی، برده داری و تضییع حقوق زنان و کودکان که سال ها گریبان گیر غربی ها است، تبیین شده است و غربی ها تلاش می کنند تا با سوءاستفاده از اعلامیه جهانی آن را بر دیگر ملت ها و کشورها به ویژه جامعه اسلامی که دارای ارزش های متفاوتی است، تحمیل کنند.این کارشناسان معتقدند که ۱۴۰۰ سال پیش دین مبین اسلام بر کرامت و ارزش های والای انسانی تاکید کرده و قبل از جوامع غربی بر حقوق بشر همه انسان ها پرداخته است و قرآن کریم فارغ از رنگ، نژاد و ملیت انسان ها، تنها تقوا را ملاک و عامل برتری انسان ها نزد خدای متعال می داند.

کاردینال نیجریه خشونت علیه شیعیان را محکوم کرد

یک کاردینال کاتولیک در ابوجا در مصاحبه با رادیو واتیکان، طرز برخورد دولت نیجریه علیه شیعیان و غیرقانونی اعلام کردن جنبش اسلامی نیجریه در این کشور را ناعادلانه خطاب کرده و سرکوب آزادی دینی دانست. کاردینال جان اونایکان، از کاردینال های کاتولیک در شهر ابوجا، پایتخت نیجریه، ضمن مصاحبه با رادیو واتیکان، سرکوب مسلمانان شیعه توسط دولت نظامی نیجریه و قرار دادن حزب شیعیان «جنبش اسلامی نیجریه» در فهرست تروریستی را ناعادلانه خطاب کرده و آن را حرکتی در راستای سرکوب آزادی دینی در این کشور دانست.کاردینال اونایکان گفت: هیچ کس در امان نیست. امروز شیعیان هستند و فردا می تواند ما کاتولیک ها باشیم.وی گفت: اعضای جنبش اسلامی نیجریه اقدام به برگزاری راهپیمایی های مسالمت آمیز در اعتراض به دستگیری رهبرشان ابراهیم زاکزاکی می کنند که در طی چهار سال گذشته در زندان است. دادگاه ها و دیوان های محاکمه متعدد دستور آزادی وی را صادر کرده اند، با این وجود دولت حاضر نیست به امر صادر شده در دادگاه عمل کند.کاردینال گفت: اهل تسنن در نیجریه نمی خواهند بپذیرندکه شیعیان هم مسلمان هستند و به همین سبب نیز دولت با آن ها با خشونت های جدی برخورد می کند.او در ادامه خاطرنشان کرد که شیعیان در یک ماه گذشته به خیابان ها می آیند. و آنطور که من می دانم راهپیمایی ها همواره مسالمت آمیز بوده و من ندیده ام که هیچ کدام شان اسلحه ای داشته باشند. با این حال نظامیان و پلیس با سلاح گرم، گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور به آن ها حمله می کند که این طرز برخورد عادلانه نیست.گفته می شود در یک هفته اخیر حداقل 20 عضو جنبش اسلامی نیجریه در تظاهرات ها به شهادت رسیده و عده زیادی نیز مجروح و دستگیر شده اند. شیعیان در تظاهرات ها خواهان آزادی رهبرشان شیخ ابراهیم زاکزاکی هستند. دولت نیجریه اخیرا طی بیانیه ای این گروه را در فهرست گروه های «تروریستی» قرار داده است.

 اسلام از قانون اساسی سودان خط خورد

حزب کنگره ملی سودان، سند قانون اساسی این کشور را که بر اساس توافق شورای نظامی و نیروهای آزادی و تغییر امضا شد، دوحزبی و فاقد همه تشکل‌های سیاسی و اجتماعی توصیف کرد.در بیانیه این حزب، آمده است: «این سند قانون اساسی توافقی دوطرفه است که سایر جریانات سیاسی و اجتماعی را به حاشیه می‌برد. در این توافق می‌بینیم که برخلاف تأکید قانون ۲۰۰۵ بر مرجعیت دین اسلام در قانون‌گذاری، زمینه برای ظهور رویکردهای لائیک در عرصه‌ای به دور از روحیه و اخلاق مردم باز شده است».در این بیانیه تأکید شده است که توافق مذکور بر پایه تغییر نظام دولت از سیستم ریاستی به سیستم پارلمانی است، بدون اینکه مردم از طریق پارلمان چنین اختیاری را داده باشند و این خود دال بر حجم تخلفات پیش‌بینی شده در زمینه آزادی‌های سراسری و فعالیت سیاسی است و کشور را به سمت نظام دیکتاتوری مستبد سوق می‌دهد.حزب کنگره ملی سودان، شورای نظامی این کشور را مکلف کرده بود که قدرت را تا پایان دوره انتقالی به یک حکومت منتخب و غیرنظامی واگذار کند و نیز بر عدم تمایل خود برای شرکت در هر سطح از قدرت در دوره انتقالی تأکید داشت.«محمد الحسن لبات»، میانجی‌گر اتحادیه آفریقا در امور سودان، اعلام کرد که شورای نظامی انتقالی سودان و اپوزیسیون ائتلاف «آزادی و تغییر» بر سر سند پیش‌نویس قانون اساسی (بیانیه قانون اساسی)، که قرار است به تشکیل دولت انتقالی منجر شود، با یکدیگر به «توافق کامل» دست یافتند.همچنین، میانجی‌گر اتحادیه آفریقا در امور سودان گفت که نشست‌ها برای برگزاری مراسم امضای رسمی توافقنامه ادامه دارد.

گرانی چراغ یک کتابفروشی دیگر را هم خاموش کرد

در نیمه دوم تیرماه آثار مهمی همچون «وحیانیت الفاظ قرآن کریم»، «ایستاده‌ام»، «اندیشوران شیعی و عرفان ابن عربی»، «پس از چهل سال»، «اخلاق، جنسیت و زنان»، «ازدحام بوسه، سفرنامه پیاده‌روی اربعین»، «بازگشت از قرآن: نقدی بر قرائت نبوی از جهان» و «استاد مطهری و نقد مبانی فمینیسم» منتشر شده است. البته تعداد آثار در این بازه زمانی نیز کاهش داشته، زیرا مشکل کاغذ همچنان کار ناشران را تحت تأثیر قرار داده است.علاوه بر این، روند گرانی کاغذ و به تبع آن کاهش خرید مخاطبان، عرصه را برای کتابفروشان تنگ‌تر کرده است. به طوری که دو ماه بعد از درگذشت زین‌العابدین بلادی، مدیر کتابفروشی بلادی، طی مراسمی در ۲۰ آبان ۱۳۹۶با حضور معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، فعالان کتاب و نشر و خانواده آن مرحوم، کتابفروشی بلادی بازگشایی شد تا به رغم فقدان این کتابفروش اهل فن، چراغ این فضای فرهنگی همچنان روشن بماند، اما پس از گذشت کمتر از دو سال این کتابفروشی که در محور تاریخی زندیه قرار دارد، تعطیل و دکور و کتاب‌های این کتابفروشی هم تخلیه شد.

دود تخلف میلیاردی کاغذ از ساختمان ارشاد بلند شد

شهریور سال گذشته کارگروه کاغذ به ریاست حسین انتظامی تشکیل شد. فلسفه تشکیل این کارگروه این بود که بازرگانان وارد کننده کاغذ اهلیتشان تأیید شود. یادتان هست که تا پیش از آن دو شرکت با دریافت بیش از بیست و دو میلیون یورو برای واردات ارز و امتناع از آن متواری شده بودند و کسی در وزارت صمت مسئولیتی درباره آنها قبول نکرده بود. نکته این است که با وجود تشکیل کارگروه مذکور نیز از شهریور تا اسفند سال گذشته باز هم واردات کاغذ خارج از این سیستم انجام می‌شد. این مساله را می‌توانید در سامانه وزارت صمت جست‌وجو کنید. شاید بپرسید این کار ممنوع بوده یا نه؟ نه ورود کاغذ صنعتی ممنوع نبوده است اما تخلف اینجا بودکه اولاً نظارتی بر سرنوشت کاغذهای وارداتی صنعتی صورت نگرفت ثانیاً کاغذهایی که به اسم صنعتی ولی با کارکرد دوگانه وارد شد در بازار آزاد به اهالی نشر و مطبوعات به قیمت گزاف فروخته شد. در آذر و دی بهمن سال گذشته تقاضاهای زیادی برای واردات کاغذ در کارگروه تصویب شد که متأسفانه به دلایل مختلفی منجر به واردات کاغذ نگردید. در سال جاری مصوبه تخصیص واردات ۴۰ هزار تن کاغذ مطبوعات صادر و قرار بر این شد که کاغذ تخصیصی سال گذشته از سبد امسال کم نشود. علی‌القاعده من مدیر دولتی باید خوشحال شوم و این کار را تسهیل کنم. اما چه اتفاقی رخ داد؟ آن کاغذهایی که بالاتر عرض کردم که پروفرمای آن در شش ماهه دوم سال گذشته در کارگروه مصوب شده بود قبل از ابلاغ دستور رئیس جمهور مبنی بر تغییر گروه وارداتی کاغذ از یک به دو به تخصیص و تأمین ارز در بانک مرکزی رسید و بازرگان قبل از خرداد امسال بار کاغذش به گمرک رسید. در چهار ماه اول امسال وضع کاغذ مطبوعات بسیار بد شد و قیمت‌ها به کیلویی ۲۰ هزار تومان هم رسید. به محض اینکه اعلام شد بازرگانان می‌توانند با ارز نیمایی هم کاغذ وارد کنند، یازده هزار تن از کاغذهای مصوب فوق‌الذکر که با ارز دولتی وارد گمرک شده بودند به کاغذ با ارز نیمایی تبدیل شد. اما چه نیمایی؟ آنها به ازای هر دلار ۴,۲۰۰ تومان پرداخت کرده بودند و گمرک مابه‌التفاوت تا ۴,۸۰۰ تومان برای هر دلار را از آنها گرفت و جنس را ترخیص کرد و آن را با قیمت دلار بیش از ۱۲ هزار تومان در بازار فروختند. یعنی به ازای هر دلار ۳۵۰۰ تومان. مابه‌التفاوت این رقم برای یازده‌هزار تن عدد ۴۰ میلیارد تومان است.توضیح بیشتر اینکه هر تن کاغذ حدوداً ۸۶۰ دلار تا بندر هزینه دارد و سود بازرگان به علاوه هزینه انتقال ارز به آن اضافه می‌شود. حال این بازرگانان کاغذی که بابت واردات آن هر دلار ۴,۲۰۰ تومان پرداخت کرده بودند و مکلف بودند طبق تعهد محضری به معاونت مطبوعاتی جهت توزیع بین رسانه‌ها تحویل نمایند ۴,۸۰۰ تومان مابعدالتفاوت پرداخت کرده و این کاغذ را به اسم نیمایی در بازار آزاد به فروش رساندند. از ابتدای امسال تا به امروز کمبود کاغذ دولتی کاملاً مشهود است و توجه به این نکته که قیمت ارز نیمایی در اردیبهشت ۱۲,۰۰۰ تومان کمی بیشتر یا کمتر بوده یک اختلاف ۳۵۰۰ تومانی در این بین وجود دارد.

بازار کتاب فیل ‌هوا کرد

انتشارات کتاب نیستان کتاب «فیل‌هوا کردن» را به قلم لیلا اسدیان روانه بازار کتاب کرد.

کتاب «فیل هوا کردن» اثری است در ستایش خوشی های ساده و کوچک زندگی. کتابی که با لحن صمیمانه خود از زبان راوی کودک، شادی های دست یافتنی و اغلب، فراموش شده را به نمایش می گذارد و به مخاطب هفت تا ده ساله ی کمی تا قسمتی پرتوقع امروز، با زبان بی زبانی می گوید که می توان بدون سوار هواپیما شدن هم، لذت از بالا دیدن زمین را تجربه کرد. می پرسید چگونه؟ شخصیت های خلق شده توسط خانم «لیلا اسدیان» در جلد نخست مجموعه قصههای آبدار، راه حل ساده و خیال انگیز این مسئله به ظاهر پیچیده را کشف کردهاند.«فیل هوا کردن» داستان خانواده ی معمولی پنج نفره ایست: پدری خسته از کار روزانه که بعد از برگشتن از اداره، ساعت ها روی مبل دراز می کشد و سه بچه که دوست دارند در تپه ی پارک، بادبادک هوا کنند. اما به قول مادر، بلند کردن او از روی مبل، مثل فیل هوا کردن است.

«جاسوسان شمس‌آباد بالا» رونمایی شدند

رمان «جاسوسان شمس آباد بالا» نوشته پریناز علیش ۱۵ مرداد در خانه وارطان رونمایی می‌شود. نشست رونمایی رمان «جاسوسان شمس آباد بالا» نوشته پریناز علیش، از ساعت ۱۷:۳۰ سه شنبه ۱۵ مرداد با حضور حامد فولادوند، رکسانا حمیدی و نویسنده کتاب در خانه وارطان برگزار می‌شود. این رمان به تازگی توسط نشر تاریخ ایران با شمارگان هزار نسخه، ۳۸۶ صفحه و بهای ۷۸ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. نویسنده در یادداشت ابتدایی خود بر کتاب نوشته است که این رمان بر اساس وقایع تاریخی و غیرتاریخی به مرحله نگارش درآمد.

نیاوران تابلوی فتح تهران را در کاخ اختصاصی بازنمایی کرد

همزمان با یکصد و دهمین سالروز واقعه فتح تهران، تابلوی "فتح تهران" با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر اردشیر صالح پور پژوهشگر و مؤلف کتاب "فتح طهران"، دکتر اکبر ثبوت تاریخدان برجسته، مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، امیر رضا شریف نیا مدیر مجموعه نیاوران، جمعی از اصحاب رسانه و گروه تهرانگردی عصر جمعه ۱۱ مرداد ماه در کاخ اختصاصی این مجموعه بازنمایی شد.  این اثر هنری شاخص، جمعی از مشروطه خواهان را هنگام فتح تهران در ۲۲ تیر ۱۲۸۸ در برابر ورودی مجلس به تصویر کشیده و اردشیر صالح پور در این بازدید به روایت واقعه تاریخی فتح تهران و تفسیر این اثر پرداخت. تابلوی "فتح تهران" به بهانه بزرگداشت واقعه فتح تهران و مشروطه تا روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) در معرض نمایش است و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ به مجموعه نیاوران مراجعه کنند و مجموعه تا ساعت ۱۹ فعال است. 

کاغذ دولتی پشت جلد کتاب‌ها را ارزان نکرد

با وجود آنکه حجم قابل توجهی از کاغذ دولتی در قالب یارانه به نشرها اختصاص یافته، تاکنون از ارزش پشت جلد کتبی که به تازگی وارد بازار شده‌اند نیز تعدیل نشده و ظاهراً ناشران همچنان کتاب را با کاغذ آزاد برای مشتری محاسبه می‌کنند؛ رویکردی که اگر در نیمه دوم سال نیز تداوم یابد، باید یارانه کاغذ را صرفاً یک رانت قلمداد کرد و ضمن عدم پرداخت این یارانه به تولیدکننده، آن را به جامعه هدف مصرف‌کننده اختصاص داد.از ابتدای سال هزار و سیصد و نود و هفت و آغاز افزایش چشمگیر قیمت کاغذ، روند افزایش قیمت پشت جلد کتاب در ایران شتاب گرفت و قیمت کتب نجومی بالا رفت، تا حدی که کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای نیز به گزیده‌خوانی روی آوردند تا از خریدهای فراوان و گرانقیمت‌شان پشیمان نشوند و دست‌کم برای اثری قابل توجه بخشی از درآمدشان را صرف کرده باشند. این وضعیت نگرانی‌هایی را نسبت به بازار کتاب نیز به وجود آورد و با اینکه آمارهای دولتی از فروش بالای کتاب در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب حکایت داشت، خلوتی نمایشگاه مشهود بود!بسیاری در گزارش‌های متعددی، خواستار بررسی این وضعیت نه صرفاً برای حوزه کتاب، بلکه حتی برای حوزه مطبوعات شد و ثمره آن نسخه قدیمی و مفسده برانگیز توزیع کاغذ یارانه‌ای بود. حواله‌ها که پخش شد، فریادهای اعتراض به حداقل کاهش یافت اما نه قیمت نشریات کاهش یافت و نه تأثیری در قیمت کتاب داشت. ظاهراً ناشران به این نتیجه رسیدند که حواله کاغذ دولتی را دریافت و کتاب‌هایشان را با کاغذ ارزان چاپ کنند اما در نهایت در موقع عرضه، تعیین قیمت کتاب‌ها را بر اساس کاغذ آزاد با خریداران محاسبه نمایند.

مافیای موسیقی تیشه به ریشه هنر اول زد

حامد محضرنیا خواننده پاپ گفت:موسیقی کشور مدتی است از ایده آل‌های خود فاصله گرفته است، زمانی موسیقی دارای پیام‌های گوناگون و انرژی مثبت بود و می‌توانستیم به وسیله آن فرهنگ سازی انجام دهیم اما در حال حاضر متاسفانه موسیقی در خانواده‌ها نابسامانی ایجاد کرده و والدین نمی توانند فرزندان خودشان را کنترل کنند چرا که کودکان امروز به راحتی به تمامی موسیقی‌ها دسترسی دارند و آهنگ‌های تولیدی از استانداردهای لازم برخوردار نیست.وی ادامه داد: در برنامه‌های رسمی نیز آهنگ‌هایی پخش می‌شود که دارای الفاظ نامناسب است، جو فرهنگی حاکم ناسالم شده و رکیک‌ترین الفاظ در شعرها به کار برده می‌شود. زمانی که به لایه‌های زیرین این موضوع نگاه می‌کنیم به پول می‌رسیم و کسانی که از این وضعیت پولی به جیب می‌زنند برایشان اهمیتی ندارد که سرنوشت کودکانی که این موسیقی ها را می‌شنوند چه می‌شود و هنر اول کشورمان هر روز اوضاع بدتری پیدا می‌کند که این امر از نظر من نوعی قتل به حساب می‌آید.محضرنیا درباره تجارتی که در موسیقی کنونی شکل گرفته اظهار داشت: پنج نفر هستند که همه سالن ها را در اختیار دارند و بین خودشان سانس ها را تقسیم می‌کنند در واقع مافیا و پول شویی‌های عجیبی در موسیقی کشور وجود دارد که اصلا به نفع هنر نیست و تیشه به ریشه هنر اول می‌زند البته این بحث چند سالی است که مطرح است، اما الان به اوج خودش رسیده است.این خواننده در ادامه درباره خواننده‌های یک شبه گفت: تنظیم کنندگانی وجود دارند که خودشان تهیه کننده نیز هستند و به واسطه یک تیم بزرگ، خواننده‌ای را یک شبه از عرش به فرش می‌رسانند.خواننده پاپ با اشاره به اینکه خواننده‌ها مانند یک کالا کاملا در اختیارخواننده پاپ با اشاره به اینکه خواننده‌ها مانند یک کالا کاملا در اختیار تهیه کنندگان هستند،عنوان کرد: اکثرمردم بر این باور هستند که خوانندگان پول‌های کلانی به دست می‌ آورند در صورتیکه هر خواننده تنها ۵ درصد از کل فروش نصیبش می‌شود و در ازای این ۵ درصد رنگ پیراهن خواننده هم به سلیقه و دستور تهیه کننده است.در واقع خواننده مانند کالایی شده برای تهیه کنندگان که هرچه بیشتر تبلیغ بشوند بهتربه فروش می‌رسند وپول بیشتری به تهیه کننده می‌رساند درست مثل چیپس وپفک!وی افزود: این مسیری که هنر اول پیش گرفته و به سمت تجاری شدن در حال حرکت است باعث سرکش شدن کودکان می شود و گناه این موضوع به گردن تهیه کنندگانی است که فقط به پول فکر می‌کنند. حدود ۲۰ درصد پرخاشگری‌های موجود درجامعه به دلیل موسیقی‌های موجود دربازار است.محضرنیا پیرامون اینکه هنر اول درمسیر نابودی قرار گرفته است، اظهار کرد:در گذشته خوانندگانی مانند ناصر عبداللهی اثرهای ارزشی از خود به یادگار می‌گذاشتند اما الان شاهد آثار فاخری نیستیم درنتیجه جوانان امروز نیز به این سمت سوق پیدا می‌کنندکه یک شبه خواننده‌ای معروف بشوندو آثاری تولید می کنند که هیچ ارزشی نخواهد داشت.حامدمحضرنیا در پایان گفت:در دنیای امروز موسیقی دیگر استعداد جایگاهی ندارد و هر شخصی پول وقدرت تبلیغات بیشتر در فضای مجازی داشته باشد بهتر می تواند فعالیت کند و بدرخشد.

کتاب خوان ها از فضای مجازی به دنیای کاغذی کوچ کردند

رونق دوباره فروش کتاب‌های کاغذی در اروپا و آمریکا، تنها مؤسساتی مانند آمازون را تحت تأثیر قرار نداده است. به تازگی، گاردین از رونق دوباره و البته، فوق‌العاده کتاب فروشی‌های سنتی در بریتا خبر داد. گزارش‌ها از فروکش کردن تب استفاده از کتاب‌های الکترونیک در سراسر دنیا خبر می‌دهد. بعد از اوج گرفتن استفاده از میراث مکتوب در قالب کتاب الکترونیک، در سال‌های 2010 تا 2017، اکنون شاهد اوج گرفتن دوباره بازار کتاب‌های کاغذی و اقبال عمومی به این نوع از کتاب‌ها هستیم. سایت‌های بزرگ فروش کتاب، مانند آمازون که تا چندی قبل بر فروش کتاب‌های الکترونیک تمرکز کرده بودند، آشکارا تغییر رویه داده‌اند؛ پنج شنبه گذشته، خبرگزاری ایبنا به نقل از «دیجیتال ریدر» گزارش داد که شرکت آمازون در حال افتتاح دومین فروشگاه کتاب کاغذی بزرگ خود در شهر دیترویت آمریکاست؛ یک کتاب فروشی کاملاً مکانیزه که به بهترین ابزارهای پرداخت دیجیتال برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان کتاب‌های کاغذی، تجهیز شده است. این مسئله نشان می‌دهد که غول‌های انتشاراتی و صاحبان مؤسسات بزرگ فروش و عرضه کتاب در دنیا، به این نتیجه رسیده‌اند که دوران جدیدی برای کتاب‌های کاغذی، پس از شوک ناشی از ورود سیل‌آسای کتاب‌های الکترونیک به بازار، آغاز شده است.

خشونت‌های آمریکایی واتیکان را هم لرزاند

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان تیراندازی‌های گسترده در آمریکا که به مرگ ‌ده‌ها تن منجر شد را محکوم کرد.به نوشته وبگاه «هیل» پاپ فرانسیس در پیام خود خطاب به هزاران نفر از مردم حاضر در میدان «سنت پیتر» در «واتیکان»، با خانواده‌های قربانیان و مجروحان سه تیراندازی اخیر در «تگزاس» ،«کالیفرنیا» و «اوهایو» ابراز همدردی کرد. در این مراسم، نیاش مذهبی «مردم مقدس» به خاطر حوادث اخیر در آمریکا قرائت شد.بر اساس این گزارش، تیراندازی در «ال پاسو» در ایالت تگزاس که از سوی یک  فرد راستگرای افراطی انجام شد 20 کشت و 24 زخمی برجا گذاشت. تنها چند ساعت پس از کشتار در تگزاس آمریکا، این بار تیراندازی در شهر «دیتون» اوهایو تعداد زیادی کشته و زخمی برجا گذاشت. در این حادثه نیز 10 نفر از جمله فرد مهاجم کشته  و 16 نفر دیگر هم زخمی شدند.در جریان تیراندازی در هفته گذشته هنگام برگزاری  جشنواره‌ای در شهر «گیلوری» سه نفر کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. به نوشته هیل، پاپ فرانسیس کشته شدگان تیراندازی‌های روز گذشته و بامداد یکشنبه را «مردم بی دفاع» خطاب کرد.آزادی حمل سلاح در آمریکا موجب شده سالانه هزاران نفر در حوادث مرتبط با سلاح در این کشور جان خود را از دست بدهند. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا  نیز شمار تیراندازی‌ها در این کشور روند افزایشی یافته است.

شاهکار بریتانیایی ممنوع‌الخروج شد

دولت بریتانیا،‌ خروج تابلو نقاشی ۱۰ میلیون پوندی «ویلیام ترنر» از کشور را به طور موقت ممنوع اعلام کرد.تابلو نقاشی آبرنگ ۱۰ میلیون پوندی «ریگی سیاه» اثر «ویلیام ترنر» نقاش نامدار بریتانیایی که کوهستان «‌ریگی» واقع در سوئیس را در سپیده دم به تصویر کشیده، یکی از سه تابلو نقاشی «کوهستان ریگی» است.حالا خروج این شاهکار به امید اینکه هزینه خریداری آن و نگهداری آن در بریتانیا میسر شود،‌ با ممنوعیت موقتی مواجه شده است.«‌ربکا پو» وزیر هنر بریتانیا از خروج این اثر هنری متعلق به سال ۱۸۴۲ از بریتانیا، به عنوان یک «زیان بزرگ برای کشور» یاد کرد.«‌ترنر» که در سال ۱۷۷۵ در لندن متولد شده، به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های نقاشی منظره شناخته می‌شود.خانم «پو» که از ماه «می» در سمت وزیر هنر بریتانیا مشغول به کار است، ممنوعیت موقتی خروج این تابلو ۱۰ میلیون پوندی را پس از بررسی نظرات کمیته نظارت بر خروج آثار هنری و فرهنگی، اتخاذ کرد.وظیفه این کمیته، ارائه پیشنهاد و نظرات در رابطه با خروج آثار هنری و فرهنگی کشور به دولت است.خانم «پو» بیان کرد: «ترنر یکی از مهم‌ترین هنرمندان تاریخ بریتانیا به شمار می‌رود و تابلو نقاشی «ریگی سیاه» نیز از آثار منحصر به فرد این هنرمند است که در دوران اوج فعالیتش خلق شده است. این تابلو نقاشی از اهمیت ملی برخوردار است و خروج آن از کشور یک فقدان اسفبار برای این کشور محسوب می‌شود.»وی افزود: «امیدوارم با اعلام ممنوعیت موقت برای خروج این تابلو نقاشی، بتوانیم با جمع‌آوری بودجه لازم برای خریداری آن، این اثر هنری را در خانه نگهداری کنیم و بعدها به نمایش عموم بگذاریم.»تابلو نقاشی «ریگی آبی»‌ یکی دیگر از مجموعه تابلوهای نقاشی «کوهستان ریگی» است که در سال ۲۰۰۷ خریداری شد و اکنون در موسسه «‌تیت» نگهداری می‌شود.ممنوعیت موقت برای خروج تابلو نقاشی «ریگی سیاه» تا اول دسامبر سال جاری ادامه خواهد داشت و اگر تلاش‌ برای جمع‌آوری بودجه ۱۰ میلیون پوندی برای خریداری این تابلو نقاشی موفقیت‌آمیز باشد، ممنوعیت خروج این تابلو تا اول ژوئن سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد داشت.این اولین باری نیست که دولت بریتانیا خروج آثار هنری «‌ترنر» را ممنوع اعلام می‌کند. دولت این کشور در سال ۲۰۱۸، از خروج تابلو نقاشی «پُل‌های والتون» که به قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار پوند در یک حراجی به فروش رسیده بود، ممانعت به عمل آورد.

فرهنگ غرب قدیمی‌ترین بازار کتاب بغداد را هم درنوردید

خیابان «المتنبی» در بغداد، قدیمی ترین بازار پایتخت عراق است که کتاب های نویسندگانی چون شکسپیر و گابریل گارسیا مارکز در میان پرفروش‌های آن خودنمایی می کند.به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این مکان از سده ها پیش مامن مغازه های کتابفروشی بغداد بوده و در طول سال ها جنگ، سانسور و دیکتاتوری عراق، این خیابان جایگاه خود به عنوان قطب فرهنگی بغداد را حفظ کرده است.۹۱۰۹در این مکان، کتاب های درسی مهندسی در کنار تعداد زیادی از کتاب های مربوط به بیوگرافی جورج بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا و تاریخ تهاجم آمریکا به عراق، رقابت می کنند.این خیابان اما داستانی به گیرایی کتاب های فروشی دارد. کتاب هایی با موضوع مذهبی بر این بازار مسلط بوده است.طی سال ها دیکتاتوری صدام حسین، فروشندگان کتاب این بازار در ارائه محصولات خود با محدودیت هایی مواجه بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha