شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بازسازی

حوزه/ محمد الشیخ کارشناس سوری گفت: بیشتر چاه های نفت در شرق سوریه وجود دارد. مرحله خطرناک اقدام ترکیه، تشکیل منطقه آزاد است تا تمام مخالفان دولت سوریه آنجا منتقل شده و مستقر شوند و این یعنی تقسیم جغرافیایی سوریه .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با نزدیک شدن به یک دهه از جنگ سوریه با همکاری محور عربی غربی و عبری که سعی در ویرانی کامل سوریه داشتند تا از این طریق محور مقاومت را در منطقه تضعیف کنند؛ اما با مقاومت ملت سوریه و جبهه مقاومت در منطقه، محور سعودی آمریکایی و صهیونیستی شکست سنگینی را متحمل شد و در حال حاضر بیش از 70 درصد سوریه پاکسازی شده و بازسازی سوریه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر استان ادلب در احاطه تروریست ها قرار دارد و  شرق فرات در دست کردها است، اما  70 درصد سوریه در دست دولت سوریه باقی  مانده و پاکسازی شده است.

حضور 120 هزار تروریست در ادلب سوریه

 تعداد تروریست ها در ادلب به  120 هزار نفر می رسد که علاوه بر تروریست ها  مخالفان سوریه را نیز شامل می شود.

 وی ادامه داد: ارتش سوریه در مرز حماه و ادلب مستقر است و چند منطقه را پاکسازی کرده اند، اما ادلب منتظر راه حل سیاسی است که با مشارکت کشورهای تاثیر گذار چون ایران، روسیه و ترکیه محقق می شود که باید درباره سرنوشت تروریست ها در این منطقه تصمیم بگیرند. بنابراین ادلب غیر از راه حل سیاسی راهی ندارد و این در حالی است که همه کشورها مخالف حمله نظامی هستند و ارتش سوریه مدتی است که قصد حمله نظامی را دارد،  اما همه طرف ها منتظر راه حل سیاسی هستند.

نقشه ترکیه و آمریکا برای تقسیم سوریه

کارشناس سوری اظهار کرد: موضوع جدیدی که مطرح شده این است  که  ترکیه در تلاش است با توافق آمریکا منطقه آزاد در سوریه تشکیل بدهد، اما دولت سوریه مخالف این اقدام است؛ چرا که هدف آن ها این است که این منطقه تشکیل شود و کرد ها به آنجا منتقل شوند اما  دولت سوریه خواهان بازگشت تمامی سوری ها  به مناطق خودشان است  تا آنجا که استان ادلب پاکسازی شود و به دولت سوریه بازگردد.

شهروند اهل فوعه و کفریا تصریح کرد: ترکیه سعی می کند منطقه آزاد در سوریه تشکیل  دهد که این اقدام مخالف تصمیم  سوریه و نظر روسیه  و ایران است. در زمینه حل بحران ادلب و پیدا شدن راه حل سیاسی روسیه و ایران تاثیر گذار هستند اما ترکیه و کشورهای غربی دخالت می کنند تا  تروریست ها در سوریه بمانند و  به ترکیه فشار می آوردند تا تروریست ها به کشورهای اروپایی برنگردند.

الشیخ ادامه داد: ادلب منطقه پیچیده ای است و همه طرف ها بایستی  بر سر میز مذاکره حضور پیدا کنند و  بر اساس قوانین و تصمیمات سوریه به توافق برسند جز این راه حل ، منطقه در دست ترکیه می افتد و آمریکا می خواهد شرق فرات به دست کرد ها  باشد از این رو با تصمیمات ترکیه مخالف است و ترکیه نیز اعلام کرده می خواهد به شرق فرات حمله کند .

وی با ابیان اینکه فوعه و کفریا بعد از تخلیه در دست تروریست ها است افزود: استان ادلب در تصرف  تکفیری ها است اگر آزاد شود فوعه و کفریا هم آزاد می شود اما مرحله خطرناک اقدام ترکیه برای تشکیل منطقه آزاد است تا  تمام مخالفان دولت سوریه  آنجا منتقل شده و مستقر  شوند و این یعنی تقسیم جغرافیایی سوریه که دولت سوریه مخالف با تقسیمات داخلی است. اگر منطقه آزاد تشکیل شود و آمریکا به هدفش برسد و  شرق فرات در تصرف کردها در آید معنایش تقسیم سوریه است .

الشیخ خاطر نشان کرد:  ایران و سوریه و روسیه مخالف تقسیم سوریه هستند و نمی دانیم روسیه چگونه می خواهد با آمریکا در این زمینه به توافق برسد.

ضرورت حضور پر رنگ تر ایران در بازسازی سوریه

وی با اشاره به بازسازی سوریه و جنگ اقتصادی که ضد ایران در جریان است  گفت: دولت سوریه به ایران و روسیه برای بازسازی اولویت داده اما متاسفانه به دلیل تحریم ها و جنگ اقتصادی علیه ایران حضور ایران کمرنگ است و ایران باید گروه اقتصادی تشکیل دهد  تا در بازسازی سوریه مشارکت بیشتری داشته باشد. اما شنیده ها حاکی است  ایران می خواهد در منطقه سیده زینب اقدامات بازسازی را در دستور کار قرار دهد.

الشیخ با اشاره به انتقال گاز و نفت سوریه به اسرائیل از طریق غیر قانونی و با حمایت آمریکا گفت: بیشتر چاه های نفت در شرق سوریه وجود دارد و کردها نیز آنجا مستقر هستند از این رو  راهی به سمت اسرائیل باز کرده اند و نفت سوریه را با قیمت پایین و به طور قاچاق می فروشند.

کارشناس سوری با بیان اینکه منطقه شرق سوریه دست کردها است، گفت: آمریکا از استقلال کردها  حمایت می کند و  اعلام کرده علاوه بر شرق سوریه می خواهد در  مرز عراق و سوریه 65 هزار نفر از مخالفان سوریه را که ابتدا در پایگاه التنف آموزش داده  به عنوان ارتش آزاد مستقر کند.

وی در پایان درباره شرایط امنیت سوریه در حال حاضر گفت: سوریه از لحاظ امنیتی بهتر شده و جنگ نظامی تمام شده است فقط منتظرند مناطقی که دست کردها در شرق سوریه و تروریست ها در ادلب است وضعیتش مشخص شود و  یک راه حل سیاسی پیدا شود. سوریه معتقد است بدون جنگ نظامی پاکسازی ادلب انجام نمی شود چون ترکیه می خواهد ادلب را برای مخالفان سوریه در نظر بگیرد و مناطق عفرین و منبج را جزو منطقه آزاد خود اختصاص دهد  دولت سوریه با آن مخالف است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha