چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام مهدی شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: حضرت حجت(عج) در عبارت «وَ تَفضَّل عَلَی العُلَماء بالزُّهد و النَّصیحة و عَلَی المُتَعَلِّمین بالجُهدِ وَ الرَّغبَه» جهد و رغبت را به عنوان دو رکن اساسی در مسیر راه دانش پژوهان و علم اندوزان ذکر می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان، در نشست صمیمی با نخبگان و مستعدین برتر حوزه علمیه خراسان خطاب به آنان، با بیان این که شما در مجاورت مضجع نورانی علی بن موسی الرضا(ع) اشتغال به تحصیل دارید که این افتخار بزرگی به حساب می آید، گفت: البته باید بدانید که در راه پیشرفت و ارتقای علمی تنها استعداد و برتر بودن کفایت نمی کند بلکه کسب و دریافت عوامل دیگری نیز ضرورت دارد.

وی با اشاره به عبارت «اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه» از حضرت حجت(عج)، بیان کرد: حضرت در این دعا برای اصناف مختلف دعاهای متفاوتی می فرمایند آن طور که برای علما و دانش پژوهان جهد و رغبت طلب می کنند و شما هر دو منزلت را دارید یعنی از جمله علما و متعلمین بوده و به واقع مشمول این دعای حضرت قرار گرفته اید.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: برای تعالی دانش پژوه استعداد برتر و حافظه قوی، اساتید ماهر و زبردست، کتب آموزشی برجسته و برخورداری از نعمت سلامتی جسمانی همه به عنوان شرائط مورد نیاز به حساب می آیند اما حضرت حجت(عج) چند چیز را منوط به این موفقیت در امور می دانند که این عوامل در عبارت «وَ تَفضَّل عَلَی العُلَماء بالزُّهد و النَّصیحة و عَلَی المُتَعَلِّمین بالجُهدِ وَ الرَّغبَه» آمده و نشان می دهد همه اجزاء اگر بر پایه ستون این ارکان باشند، آن موفقیت حاصل می شود.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که گاهی خصوصیات ظاهری و طرز بیان افراد نیز دخالت دارند، اما حضرت این دو یعنی زهد و نصیحت از یک سو و جهد و رغبت از سوی دیگر را برای موفقیت عامل ضروری می دانند، بیان کرد: از این دعا می توان به شایستگی راز و رمز موفقیت دانش پژوه را استنباط کرد طوری که اگر این ارکان نباشند آن موفقیت حاصل نمی شود.

وی ابراز کرد: حضرت حجت(عج) بر ارکان موفقیت یک دانش پژوه تاکید دارند که اگر باشد ولو بقیه امور در سطح ویژه نباشد، به نتیجه می رسد و آن رکن موفقیت عبارت از تلاش، سعی وافر، شب از روز نشناختن و پس از آن رغبت است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به ضرورت حضور جهد و رغبت در حضور یک نخبه و مستعد برتر عنوان کرد: مزه شیرین طلبگی نیز با درک همین رغبت و علاقه مندی وافر به هدف در مسیر دستیابی به قله های معنویت و تهذیب به دست می آید؛ در غیر این صورت چنانچه آن روحانی حتی اگر از جمله اعلم علما باشد، اما جذبه معنوی بین او و خدای متعال برقرار نشده و خداترسی در وجود او نهادینه نشده باشد نمی تواند آن ویژگی ها و ارکان خطاب شده را احراز کند.

آیت الله شب زنده دار خطاب به نخبگان و مستعدین برتر حوزه علمیه خراسان، با بیان این که شما بحمدالله بخشی از شرائط غیر ارکان را دارید و از امتحانات مختلف عبور کردید اما بدانید آنچه در اینجا احراز شده شرائط غیر رکنی شماست، خاطر نشان کرد: اگر بنا دارید موفق شوید حتما باید این دو رکن یعنی جهد و رغبت را به صورت عالمانه مورد اهتمام قرار دهید.

وی با بیان این که آنچه که در حوزه های علمیه به ما آموزش داده اند اما کمتر در مراکز دیگر مورد توجه می باشد، اندیشیدن است، افزود: در برنامه ریزی ها، حتما بزرگان برنامه ریز این حوزه مبارکه، جهات مختلف اندیشیدن را درنظر داشته باشند.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با تاکید مضاعف بر مساله مباحثه و پیش مطالعه، عنوان کرد: مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی، چنین می فرموده است طلبه ای که بدون پیش مطالعه وارد درس شود فاسق تلقی می شود چراکه وقت خودش را تضییع کرده است؛ وقتی ایشان از دنیا رفت نقل شده است که خواب دیده اند دنیای برزخ را برای ورود ایشان چراغانی کرده اند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که شما نخبگان و مستعدین برتر حوزه علمیه خراسان باید جهد و رغبت به صورت استاندارد و با تدبیر داشته باشید و طوری نباشد که به خستگی و ملالت منجر شود، عنوان کرد: شما عزیزان استعداد برتر برای موفقیت حتما این دو فرمایش حضرت رضا(ع) را مدنظر بدانید که ارکان موفقیت شما جهد و رغبت است.

وی با بیان این که حتما شما رغبتی داشته و دارید که به واسطه آن، به میدان آمدید اما باید نگذارید این رغبت، خاموش و کمرنگ شود بلکه رو به ازدیاد باشد و به ارزش کارتان توجه داشته باشید، ابراز کرد: اگر شما خادم علوم، آرمان و اهداف امام صادق(ع) و ائمه هدی هستید، پس باید مسیر را بشناسید و بدانید که انسان با اندیشیدن در این مسیر رغبتش فزونی می گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که شما نخبگان و مستعدین برتر باید جهد مدبرانه و فقیهانه را اصل اساسی بدانید، ابراز کرد: علاقه مندی وافر به این مسیر از ارکان موفقیت شماست؛ اسلام و مکتب اهل بیت امروز به سبب جهانی شدن و وسعت زیاد، بیش از هر زمانی به شما علمای فرهیخته و دلداده به معنویت نیاز دارد که باید شرائط رکنی و غیررکنی را احراز کنید.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که این فعالیت ها درجای جای حوزه های علمیه مایه امیدواری است و رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله تعالی) نیز بسیار از حوزه های علمیه توقع دارند، خاطر نشان کرد: امیدواریم شما و امثال شما عزیزان نیروهایی باشید که در مسیر طلبگی موفق هستید و ان شا الله بتوان با دریافت وظائف و درک آن، خالصانه خدمت کرد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha