جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برگزاری یادواره شهید ترور آیت الله محمدی عراقی در کرمانشاه
شهیدآیت الله بهاءالدین محمدی عراقی(ره)

حوزه/ آیت الله بهاءالدین محمدی عراقی(ره)، عالم بصیری که در کرمانشاه مورد خشم و غصب خط نفاق قرار گرفت و در حین خروج از مسجد به ضربه گلوله به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، عالمان مجاهد، مبارز و انقلابی در طول تاریخ تشیع به جهت بیداری مردم و افشای ماهیت ظلم و ستم و تنویر افکار عمومی، مورد کینه و خشم اجیر شدگان استکبار قرار گرفته اند.

خبرگزاری حوزه بر آن است که به معرفی علمای مبارز و انقلابی استان کرمانشاه بپردازد.

عالم شهید آیت الله بهاءالدین محمدی عراقی(ره)

شهیدآیت الله بهاءالدین محمدی عراقی(ره) از علمای مبارز و انقلابی که پس از عمری خدمت به اسلام و مکتب تشیع در کرمانشاه پس از خروج از مسجد اعتماد به ضرب گلوله منافقین به شهادت رسید و سپس در زادگاهش کنگاور مدفون شد.

آیت الله محمدی عراقی فرزند آ یت الله محمد باقر محمدی عراقی( معروف به حاج آقا بزرگ)؛ در سال 1307 در خانواده علم و تقوی در شهرستان کنگاور دیده به جهان گشود.

تحصیلات و جایگاه علمی:

شیخ بهاءالدین محمدی عراقی؛ در 1321 شمسی راهی قم شد و در آن دیار مقدس به تحصیل علو م دینی پرداخت و پس از پشت سر نهادن مقدمات حوزه، به محضر فقیهان و عالمان بنام راه یافت و به تکمیل یافته های علمی خود پرداخت و پس از چندین سال تلاش در راه تحصیل و پژوهش در شمار عالمان و فاضلان قرار گرفت.

استادان:

برخی از استادان شهید بهاءالدین محمدی عراقی(ره)؛ عبارتند از:

  1. آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی(ره) متوفای 1340 ش
  2. آیت الله العظمی امام خمینی(ره) متوفای 1368 ش
  3.  آیت الله العظمی شیخ محمد علی اراکی متوفای 1373 ش
  4.  آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد متوفای 1388 ق
  5. آیت الله العظمی عبدالکریم حائری یزدی متوفای 1355ق
  6. و...

 اقامت در کرمانشاه:

عالم بزرگوار شهید بهاءالدین محمدی عراقی(ره)؛ با پیشنهاد امام خمینی(ره) و درخواست مردم مومن کرمانشاه در سال 1346 ش به کرمانشاه عزیمت نود و در آن شهر به انجام رسالت الهی خویش مبادرت ورزید.

او افزون بر تدریس علوم حوزوی در مدرسه علمیه آیت العظمی بروجردی(ره) به اقامه نماز جماعت و تبلیغ معارف و نشر آموزه های دینی در مسجد اعتمادی واقع در خیابان خیام؛ پرداخت.

فعالیت های اجتماعی پس از انقلاب:

شهید بهاءالدین محمدی عراقی(ره)؛ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران در راستای تثبیت پایه های آن نظام مقدس زحمات فروانی را متحمل شد؛ وی در کنار وعظ؛ خطابه؛ ارشاد؛ امر به معروف و نهی از منکر، مسئولیت های اجتماعی مانند دادستانی استان کرمانشاه را پذیرفت و در آن سنگر نیز به خدمت رسانی به مردم و تحقق عدالت پرداخت.

انقلاب اسلامی سالهای آغازین خود را سپری می کرد و روشن نبودن حقائق برای مردم، سبب شده بود تا بسیاری از گروهک های باطل گرا، در قالب حق؛ میان آنان به فعالیت بپردازند و برخی از مردم را به گمراهی بکشانند. و در این وضعیت، بایسته بودکه عالمان آگاه و وارسته؛ علم خود را آشکار سازند و با پذیرش مسئولیت های اجتماعی؛ چهره واقعی حق را نمایان سازند و راه راست را با عمل حود تبیین نمایند.

 شهید بهاءالدین محمدی عراقی(ره)، در این راستا بنابر خواست روحانیت معظم و مردم انقلابی و متدین کرمانشاه نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی شد، این در حالی بود که گروهک منافقین و دیگر گروهک ها، علیه نیروهای وفادار به نظام، تبلیغات ناسالم انجام می دادند و چهره آنان را در نظر مردم، مخدوش می کردند و همین سبب شده بود تا کمتر کسی از چهره های شاخص به میدان رقابت انتخاباتی وارد شود. ولی عالم مجاهد شهید بهاءالدین محمدی عراقی(ره)، از خدشه دار شدن چهره اجتماعی خود؛ هراسی به دل راه نداد و پا به میدان نهاده؛ به روشنگری توطئه های دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخت.

او در مواجه با این موضوع گفت: من برای انجام تکلیف الهی ام می آیم و خوف این را دارم اگر به میدان نیایم و این گروه کها راهی مجلس شواری اسلامی شوند و من جواب پیامبر(ص) را چه بدهم؟

آن بزرگوار، با رأی مردم به دوره دوم انتخابات راه یافت ولی ب هسبب تقلب چشمگیر طرفداران برخی از نامزدهای گروها و تخلف برخی از مسئولین به نفع آنان؛ این انتخابات ابطال و به وقت دیگر موکول شد.

شهادت:

عالم وارسته شهید بهاءالدین محمدی عراقی(ره)؛ مانند بسیاری از عالمان آگاه کرمانشاه، میان مردم آن سامان دارای نفوذی چشمگیر بود که از نتایج آن تقویت پایه های انقلاب نوپای جمهوری اسلامی میان آنان بود. تحمل این مسئله، برای گروهک ها به ویژه منافقین بسیار سخت بود. آنان برای از میان برداشتن آن بزرگوار، هیچ راهی جز به شهادت رساندن وی نمی شناختند از این رو در مرداد ماه سال 1359 ش؛ طی عملیاتی تروریستی زمانی که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به همراه پدر بزرگوارشان حاج آقا بزرگ عراقی(نماینده حضرت امام(ره) و امام جمعه کنگاور) از مسجد اعتمادی خیابان خیام به سمت منزل عزیمت می کرد به آنان حمله کردند و شهید محمدی عراقی و یکی از محافظین حزب اللهی اش به نام علیرضا یوسف پور را ناجوانمردانه به شهادت رساندند و پدر بزرگوارش و یکی دیگر از محافظین را نیز مجروح کردند.

پیکر شهید محمدی عراقی با تشییع با شکوهی به کنگاور و در مقبره جدّ مرحومش حاح آقا محمد عراق در شهر کنگاور به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

 

منابع: کتاب شهدای روحانیت شیعه در یکصد ساله اخیر

 a

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha