شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مهدوی ارفع، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به برنامه های این حوزه در خدمت اجتماعی، از استقبال مردم از مدارس پیش حوزوی گفت و درباره فعالیت های آموزشی این حوزه نیز ابراز کرد: ۵۰ رشته تخصصی مبتنی بر ۴ اصل پاسخگویی طراحی شده که مراحل تصویب آنها باید طی شود تا هر رشته پاسخ بخشی از نیازها را بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع در نشست دانش افزایی اساتید اخلاق حوزه علمیه خراسان در مشهد به ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های معاونت آموزش این حوزه پرداخت و گفت: بنای ما بر آن است تا با ارائه گزارش فعالیت ها به اساتید معزز حوزه به عنوان محوری ترین افراد در حوزه های علمیه، زمینه بازخوردگیری نظرات کارشناسی اساتید و بهبود عملکرد تحولی حوزه را داشته باشیم.  

وی با بیان این که آسیب شناسی شما اساتید از مجموعه برنامه های حوزه علمیه خراسان می تواند ما را در نزدیک کردن به وضعیت مطلوب کمک کند، تصریح کرد: تأمل و آسیب شناسی دقیق اساتید در برنامه، بسیار مفید و کارآمد بوده و هست.  

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مهمترین و راهبردی ترین واژه در چندین سال اخیر در بیان مدیر و اعضای حوزه حوزه علمیه خراسان، مسئله تحول به عنوان مهمترین مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: ایشان شدیدترین لحن را که تقریبا به هیچ نهاد انقلابی دیگری این نکته ارائه نشده است، در زمینه تحول خطاب به حوزه های علمیه داشته و می فرمایند که چنانچه متحول نشوید، یا منزوی خواهید شد و یا از بین خواهید رفت.
 حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که بنابراین ضرورت پرداختن به تحول، اجتناب ناپذیر بوده و همه باید در تحقق آن بکوشند، اظهار کرد: تحقق بیانیه گام دوم نیز مبتنی بر تحول حوزه علمیه است که اگر حوزه متحول نشده و در مسیر اهداف نظام قرار نگیرد، آن جنبش نرم افزاری که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که باید با تولید علم دینی رسالت جهت داری به علوم را دنبال کند تا گام های اسلامی شدن با شتاب بیشتری برداشته شود، محقق نخواهد شد.

وی در ادامه نظام سازی دینی، تشکیل دولت، جامعه و تمدن نوین اسلامی را مبتنی بر تحقق تحول در فضای حوزه های علمیه دانست و عنوان کرد: باید حوزه جایگاه خود را در طراز پاسخگویی به نظام اسلامی و منطبق بر مطالبات رهبری ارتقا دهد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که بنای تلاشگران در حوزه علمیه خراسان بر آن است تا با همراهی شما مدیران و  طلاب این مساله محقق شده و تحول در حوزه صورت گیرد، خاطر نشان کرد: در مجموع اقدامات صورت گرفته این حوزه چهار عرصه پاسخگویی به نیازهای درونی حوزه، جامعه، نظام و عرصه بین الملل در نظر گرفته شده است چرا که در بنای کار اعتقاد راسخی بر آن داریم که حوزه تحولی و انقلابی مدنظر مقام معظم رهبری باید حوزه پاسخگو باشد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که امام راحل(ره) همواره بر آن تاکید داشتند که این انقلاب باید به جهان صادر شود و قطعا حوزه علمیه به عنوان مادر نظام، عقبه فکری و عملی اسلام را جهت دهی و این گفتمان انقلابی را به جهان صادر کند، عنوان کرد: باید توجه به مسائل بین الملل را نیز در نظر داشت که این امر به عنوان مبانی برنامه ما همیشه مدنظر بوده و چند عرصه پاسخگویی را در مجموع برنامه های خودمان به عنوان مبنا قرار داده و اقدمات تحولی را بر این اساس استوار کرده ایم.

وی با بیان این که تحول در عرصه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، معیشت و همه عرصه های قابل تصور در حوزه باید صورت بگیرد تا آن تحول جامع مدنظر مقام معظم رهبری محقق شود، بیان کرد: نظام آموزشی حوزه منطبق بر همین منطق در قالب سه مقطع عمومی، تخصصی و عالی تدوین شد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که در مقطع عمومی بنای بر آن بود تا طلبه بتواند آماده ورود به عرصه های تخصصی شده و پاسخ به نیازهای جامعه را بدهد، خاطرنشان کرد: عنایت و توجه به برنامه های بصیرتی و دانشی برای طلاب سطح عمومی و توجه به مهارت اندوزی برای آنان از جمله ویژگی هایی است که در برنامه جدید گنجانده شد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که برنامه جدید آموزشی مبتنی بر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در ۴ بعد دانشی، بینشی، ارزشی و روشی طراحی و ارائه شده است، ابراز کرد: تلاش شده است تا بتوان با تکیه بر این چهار بعد، زمینه توانمندسازی را در طلاب پدیدار کرد و بعد ارزشی و اخلاقی مبتنی بر نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مباحث قرآنی ارائه شده است.

وی با بیان این که در مرحله بعد متناسب با چهار عرصه پاسخگویی به نیازهای درونی حوزه، جامعه، نظام اسلامی و نظام بین الملل مدارس و مراکز تخصصی توسعه داده شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۲ مرکز تخصصی در بخش خواهران و برادران وجود دارند که طلاب در این عرصه ها در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند و همچنین ۵۰ رشته تخصصی مبتنی بر همین ۴ اصل پاسخگویی طراحی شده که مراحل تصویب آنها باید طی شود تا هر رشته پاسخ بخشی از نیازهای جامعه، نظام و بین الملل را بدهد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان به لزوم راه اندازی مدارس پیش حوزوی اشاره و خاطر نشان کرد: توجه به اینگونه مدارس در بیان مقام معظم رهبری به عنوان اصل راهبردی و کلیدی و یک نیاز حوزه فعلی مطرح شده است که بر این مبنا مدارس پیش حوزوی را در قالب های مختلف در دستور کار قرار داده و در زمینه محتوای دینی و اسلامی مهدهای کودک نیز کارهایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نسبت به مهدهای کودک اقدامی آغاز شده تا محتوای آموزشی آن با رویکرد دینی و اسلامی تدوین شود و در اختیار مهدهای مدارس علمیه خواهران قرار بگیرد و از سوی دیگر مراحل تربیت مربی از طلاب خواهر تا حدودی دنبال شده است، ابراز کرد: در زمینه مدارس پیش حوزوی نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که اگر فرزندان من یا کسانی با من مشورت کنند پیشنهاد می دهم در مدارس پیش حوزوی درس بخوانند، ما این را به عنوان اصل قرار دادیم که از دو سال گذشته ۱۱ مدرسه پیش حوزوی در مقاطع مختلف تحت عنوان بنیاد علمی تربیتی روح الله راه اندازی شد و خانواده ها نیز استقبال زیادی از آن کردند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: در نشست مدیر حوزه علمیه خراسان و سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش، مجوز راه اندازی مدارس معارف و امین، اجرای طرح مدرسه با مسجد و مدرسه در مسجد و مدارس حمایتی دریافت شده است تا به تعبیر مقام معظم رهبری معنای خدمت اجتماعی حوزه برای عموم مردم ملموس شود و آنان از هدایت سیاسی، معنوی، فکری و خدمات اجتماعی حوزویان انقلابی در قالب های آموزشی و تربیتی بتوانند استفاده کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که مهمترین نگاه راهبردی ما برای ورود متقاضیان حوزوی باید همین مدارس پیش حوزوی و افرادی باشند که بستر و زمینه حضور آنان در حوزه از ابتدا آماده شده است، به برخی از خدمات حوزه علمیه خراسان برای طلاب سطح چهار اشاره و خاطر نشان کرد: ترغیب اساتید به ورود عرصه های فقه حکومتی و فقه نظام به عنوان مطالبه جامعه اسلامی، حمایت از مباحثات درس خارج، اختصاص استاد ناظر به درس های خارج فعال و ارائه کمک هزینه تحصیلی به طلاب با حضور مستمر، منظم و فعال در دروس خارج از جمله اقدامات حمایتی برای طلاب سطح ۴ حوزه است.

وی با بیان این که امیدواریم مسیر تحولی حوزه علمیه خراسان هرچه سریعتر به نگاه آرمانی خود دست پیدا کند، افزود: امیدواریم با دغدغه مندی اساتید نسبت به تحول در حوزه و ارائه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و آسیب شناسی های آنان نسبت به برنامه ها بتوان مسیر ترقی و پیشرفت و رسیدن به وضعیت مطلوب را با شتاب بیش تر دنبال کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha