جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر و معاونین جامعة الزهرا (س) از رسانه رسمی حوزه

حوزه/ مدیر و معاونین جامعه الزهرا (س) امروز با حضور در ساختمان رسانه رسمی حوزه های علمیه، از «خبرگزاری حوزه» و «هفته نامه افق حوزه» بازدید کرده و از نزدیک در جریان فعالیت های این رسانه قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی به همراه معاونین جامعه الزهرا (س) امروز از «خبرگزاری حوزه» و «هفته نامه افق حوزه» بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت های رسانه رسمی حوزه های علمیه قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، وی ضمن تبریک روز خبرنگار و با بیان این مطلب که خبر و خبرنگاری در فقه و فرهنگ ما دارای جبهه گسترده ای است، اظهار داشت: امروز خبررسانی و خبردهی می تواند یک عنوان جدی امر به معروف و نهی از منکر بوده و تمام ثواب ها منطبق بر این عرصه نیز باشد.

وی ابراز داشت: گاهی بازدارندگی یک خبر هزاران مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر لسانی بیشتر و مهمتر است؛ امروز ترسی که از اربابان قدرت و ثروت از خبرگزاری ها دارند، به هیچ عنوان از دستگاه های قضائی ندارند.

مدیر جامعه الزهرا (س) خاطرنشان ساخت: خوشحالم که برخی از ایده هایی که در نهان ضمیر ما بود بحمدالله در رسانه حوزه به آن نزدیک می شویم؛ به عنوان مثال یکی از دغدغه های مهم بنده، پرداختن به هویت حوزه های علمیه بوده است؛ چراکه حوزه منبری ها و وعاظ نیستند؛ حوزه مدرسین نیستند؛ حوزه طلبه ها نیستند؛ همه اینها جزو حوزه هستند؛ حوزه یک هویت منبسطی است که اگر به طیف فکری آن توجه داشته باشیم، چنین طیفی در هیچ قطب علمی کشور وجود ندارد و این کار ثبات و بقاء تاریخی حوزه های علمیه را حفظ کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: زمانی در حوزه میان اخباری ها و مجتهدین بحث و جدل جدی بود که به مرز تکفیر هم رسید؛ اما وقتی رئیس اخباری ها فوت می کند، وصیت کرده بود که رئیس مجتهدین بر او نماز بخواند؛ منافاتی ندارد که ما در مقام علمی باهم بحث کنیم؛ اما هویت و اتحاد حوزوی خود را از دست ندهیم.

وی بیان داشت: اگر نگاه ما به یک بخش از حوزه منعطف شود، بیانگر حوزه کامل نخواهیم بود؛ البته به این معنا نیست که توجهی به خط قرمزها، نظام و انقلاب نداشته باشیم؛ اما در عین حال باید تلاش کنیم نشانگر تمام طیف های فکری حوزه باشیم.

مدیر جامعه الزهرا (س) با بیان این مطلب که حوزه به هیچ حزب و جناحی تعلق ندارد و همه حزب و جناح ها باید در اقیانوس حوزه ذوب شوند، اظهار داشت: این رویکرد خبرگزاری حوزه قابل تقدیر است و در جامعه الزهرا (س) نیز توصیه می کنیم که رویکرد نخبگانی خود را باید حفظ کرده و از مباحث پیش پا افتاده دوری نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ابراز داشت: همه می دانیم که در دنیای جدید اصالت بر رساندن خبر نیست؛ این انفعال که منتظر باشیم خبری ایجاد شود و مخابره کنیم، هنری نیست و دنیا دلارهای خود را برای این موضوع هزینه نمی کند؛ بلکه باید ماهیتی فعال داشت و خبرها را پیش از تولید، کانال سازی و هدایت کرد.

وی خاطرنشان ساخت: رسانه باید ضعف ها را رصد کرده و بداند جامعه هدف از او چه می خواهد.

مدیر جامعه الزهرا (س) خاطرنشان ساخت: یقینا خبرگزاری حوزه اخباری را در اختیار دارد که برخی از آنان قابل انتشار نیست؛ اما خواص به آن نیاز دارند؛ پس می تواند واقعیت هایی را که خواص از روحانیت باید در جریان باشند، به آنان برساند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: حوزه دارای گنجینه هایی است که مغفول واقع می شود و باید به سراغ این افراد نیز رفت؛ ما در سال های اخیر افرادی را از دست دادیم که پرونده هایی را مختومه کرده و دیگر نمی توانیم این پرونده ها و اطلاعات را داشته باشیم؛ ما شاگردان بزرگانی از حوزه را داشتیم که دیگر دسترسی به آنان نداریم و از دنیا رفته اند.

وی با تأکید بر اینکه باید دایره مباحث بین المللی رسانه حوزه وسیع تر شود، بیان داشت: امروز شخصیت های بسیاری در خارج از کشور وجود دارند که قلب آنان با جمهوری اسلامی و نظام است و شاید از راه های دیپلماتیک نتوانیم به سراغ آنان برویم؛ اما اگر بتوانیم به عنوان حوزه از آنان سراغی بگیریم، می توانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

مدیر جامعه الزهرا (س) از زحمات خبرگزاری حوزه برای انتشار اخبار جامعه الزهرا (س) تقدیر کرد و گفت: بنای ما بر این است که دیوارها را کوتاه تر کرده و درب های جامعه الزهرا (س) را بازتر نماییم تا این مجموعه بیشتر به دیگران معرفی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به برخی از فعالیت های این نهاد علمی اشاره کرد و گفت:‌ یکی از بخش های فعال در جامعه الزهرا (س)، بخش پاسخگویی به سؤالات فقهی و معارفی است که مکان مطمئنی برای بانوان بوده تا بتوانند به پاسخ سوالات و شبهات خود دست پیدا کنند.

وی اظهار داشت: یکی از دوره های مهم در جامعه الزهرا (س)، دوره تربیت پژوهشگر است که بیش از ۱۰۰ نفر در آن حضور داشته و برای هر پنج نفر، یک استاد به کار گرفته ایم و فعالیت های مناسبی در حال انجام شدن است که جا دارد انعکاس خبری خوبی داشته باشد.

مدیر جامعه الزهرا (س) ابراز داشت: طرح تربیت مترجم و استفاده از ظرفیت طلاب غیرایرانی از دیگر برنامه های این نهاد علمی است که در حال اجراست.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی خاطرنشان ساخت:‌ بحث فقه عالی را نیز در دستور کار داریم که مورد تأکید رهبر انقلاب و برخی از مراجع عظام تقلید است و از دانش آموختگان سطح چهار جامعه الزهرا (س) برا دو دوره پنج ساله در این طرح استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد:‌ دوره تربیت مدرس را به صورت مفصل در دستور کار داریم که در سه ترم انجام شده و مسائل روشی و محتوایی با گرایش های گوناگون در آن برای علاقمندان تدریس می شود.

مدیر جامعه الزهرا (س) بیان داشت: سالانه در این نهاد علمی بیش از ۳۰۰ پایان نامه دفاع می شود که رقم مناسبی است؛ همچنین مقدمات راه اندازی مرکز رسانه، فضای مجازی و هنر نیز در حال فراهم شده و و آماده ارتباطات بیشتر با رسانه رسمی حوزه های علمیه هستیم.

همچنین در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، مدیرعامل خبرگزاری حوزه و مدیرمسئول هفته نامه افق حوزه نیز در این دیدار، "جریان سازی"، "خبرسازی" و "گفتمان سازی" را سه سیاست رسانه رسمی حوزه های علمیه دانست و گفت: یکی از رویکردهای اصلی رسانه حوزه های علمیه آن است که «خبرگزاری حوزه»، خبرگزاری تمام حوزه های علمیه باشد و تمام اخبار حوزه های برادران و خواهران را پوشش داده و فقط معطوف به اخبار ایران نباشد.

وی ابراز داشت:‌ افکار عمومی خارج از کشور، به تقسیم بندی های حوزوی درونی ما توجهی نداشته و انتظار آنان این است که اگر به خبرگزاری حوزه مراجعه کنند، بتوانند با تمام اضلاع حوزه آشنا شوند.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه خاطرنشان ساخت: رویکرد دوم ما این بوده که در حیطه کار رسانه ای، فقط به کار خبری بسنده نکنیم؛ بلکه در کنار فعالیت های خبری، رویکردهای جریان سازی، خبرسازی و گفتمان سازی را نیز پیگیر باشیم؛ لذا کار ما صرفا کار خبری نیست و توجه به ابعاد علمی حوزه نیز داریم تا بتوانیم منعکس نماییم.

مدیرمسئول هفته نامه افق حوزه تصریح کرد: تلقی بیرونی از این خبرگزاری این است که هنگامی که به آن مراجعه می کنند، با حوزه های علمیه، قدمت  و علمیت آن مواجه می شوند؛ ‌لذا ما خود را میراث دار امتداد تاریخی ارزشمند از زمان حضور ائمه معصومین (ع) تا به امروز می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: حوزه های علمیه، حوزه های دامنه دار و پرسابقه ای بوده که از نظر جغرافیایی محوریت آن جابجا شده و به قم رسیده است.

وی اظهار داشت: ما امتداد کار خود را حوزه علمیه قم نمی بینیم؛ تمام حوزه های علمیه، شبکه و هویت واحدی دارند و باید بتوانیم از این مدیریت واحد پرسابقه تمدنی خوب دفاع کنیم؛ اگرچه از این آرمان ها فاصله داریم.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه ابراز داشت: رویکرد سوم رسانه رسمی حوزه این است که نسبت حوزه های علمیه با انقلاب اسلامی به عنوان پدیده تحول ساز تاریخی، نسبتی شفاف باشد؛ چراکه حوزه های علمیه پشتیبان، ناظر، نظریه پرداز و رصدگر نظام انقلاب اسلامی است و تلاش می کنیم ارتباط دو سویه را ایجاد نماییم.

مدیرمسئول هفته نامه افق حوزه خاطرنشان ساخت: ما هم باید نسبت به مطالبات از حوزه پاسخگو بوده و هم نسبت به بسیاری از مسائل، مطالبه گر باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: تقویت نقش حوزه های علمیه در عرصه بین الملل در راستای تحولات فکری، معرفتی و فرهنگی از جمله برنامه هایی است که در رسانه رسمی حوزه دنبال می کنیم.

وی با بیان این مطلب که به دنبال ارتقاء معیارهای فنی و استانداردها در رسانه حوزه هستیم، اظهار داشت: به شهادت کارشناسان امر و برخی از آمارها و تحلیل های بیرونی، رتبه خبرگزاری حوزه در میان سایت ها و خبرگزاری های دینی جایگاه قابل قبولی است وارتقاء قابل توجهی داشته ایم؛ البته هنوز با ایده آل ها فاصله داریم.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه ابراز داشت: تقویت ابعاد اجتماعی حوزه های علمیه از دیگر فعالیت های رسانه رسمی حوزه بوده و تلاش داشتیم به تمام جریان های فکری-معرفتی و جریان های اجتماعی-سیاسی حوزه های علمیه را پوشش دهیم.

مدیرمسئول هفته نامه افق حوزه خاطرنشان ساخت: اهتمام به جایگاه نظام، انقلاب، مراجع عظام تقلید و اندیشه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب از برنامه های محوری رسانه رسمی حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: امروز خبرگزاری حوزه به مرجعیتی دست پیدا کرده است که دغدغه مندان و علاقمندان بسیاری برای دریافت اخبار به این خبرگزاری مراجعه می کنند.

وی بیان داشت: یکی از سیاست های راهبردی رسانه حوزه این است که نقش حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا (س) را برجسته نماید؛ چراکه شاهد خلأ و محرومیتی از جهت تاریخی در این زمینه هستیم و باید جدی تر به این موضوع بپردازیم تا بخشی از کاستی های تاریخی جبران شود؛ از جهت دیگر مقوله زنان در جایگاه جمهوری اسلامی از مقوله هایی است که در افکار عمومی و بین المللی همراه با سوء برداشت ها و تهاجماتی مواجه بوده است؛ لذا تصورات مخشوش و مغلوطی از جایگاه زنان در جمهوری اسلامی وجود دارد که باید درست شود.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه اظهار داشت: اعتقاد داریم دفاع از حوزه های علمیه، دفاع از انقلاب و نظام است و در این راستا حرکت می کنیم.

مدیرمسئول هفته نامه افق حوزه ابراز داشت: کاراکتر جامعه الزهرا (س) در خارج از ایران، بسیار بالاست و خروجی های بسیار مناسبی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین در پایان خاطرنشان ساخت: آمادگی داریم محدوده عرضه اخبار فعالیت های بانوان را گسترش داده و گزارشات بیشتری را منعکس نماییم.

در این دیدار، خانم ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) نیز اظهار داشت: شاهد رشد قابل توجهی در خبرگزاری حوزه هستیم که اتفاق مناسبی است.

وی ابراز داشت: معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س) نشست های گوناگون بسیار زیادی در موضوعات مختلف داشته است که رسانه رسمی حوزه های علمیه، اطلاع رسانی خوبی از آن داشته است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) خاطرنشان ساخت: حوزه بانوان از ظرفیت های علمی بالایی برخوردار بوده و در همایش کتاب سال حوزه نیز حضور دارد که نیازمند پوشش رسانه ای بیشتری از گستره فعالیت علمی بانوان هستیم.

حقانی تصریح کرد: خوشحالیم که صفحه ویژه بانوان در رسانه حوزه راه اندازی و توجهی ویژه ای به این موضوع شده است.

وی بیان داشت:‌ جامعه الزهرا  (س) از تولیدات علمی بالایی برخوردار است؛ به نحوی که تولیدات این نهاد علمی، مبنای علمی دیگر نهادها نیز شده است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا (س) اظهار داشت: این آمادگی از سوی ما وجود دارد که تولیدات علمی، الگوها و شخصیت های بانوی جامعه الزهرا (س) را عرضه نموده تا در معرض دید جامعه و اجتماع قرار بگیرد؛ امروز شخصیت های علمی بانو به اجتماع شناسانده نشده است و نیازمند ورود جدی تر رسانه رسمی حوزه هستیم.

خانم حائری، رئیس اداره پاسخ به سوالات دینی و شبهات جامعه الزهرا (س) نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: این اداره تاکنون دستاوردهای بسیار مناسبی داشته است که نیازمند خبررسانی و اطلاع رسانی است.

وی ابراز داشت: ارتقاء فرهنگی مردم و ابلاغ رسالت حوزه یکی از وظایف ماست که در این راستا مشغول به فعالیت هستیم.

رئیس اداره پاسخ به سوالات دینی و شبهات جامعه الزهرا (س) خاطرنشان ساخت: مردم باید بدانند که در حوزه علمیه خواهران چه خبر است و رسانه حوزه باید در این راستا حرکت کند.

حائری با اشاره به اینکه اساتید توانمندی در جامعه الزهرا (س) حضور دارند، تصریح کرد: رصد شبهات و سؤالات، ‌ یکی از فعالیت های ما بوده و پس از پاسخ به آنان، آن را در بستر اینترنت منتشر می کنیم تا در معرض دید عموم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به مسائل مبتلابه و مستحدثه بانوان از برنامه های ماست، اظهار داشت: تبیین این مسائل با حوزویان است و باید در این عرصه ها ورود نماییم تا رفع تحیر از بانوان داشته باشیم.

رئیس اداره پاسخ به سوالات دینی و شبهات جامعه الزهرا (س) در پایان گفت: ما سؤالات و شبهات علاقمندان را به صورت تلفنی، ‌ مشاوره ای و حضوری پاسخ داده و در موضوعاتی همچون سؤالات شرعی، اعتقادی و ... فعال هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رک گو IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر میرسد میخواهید آلبوم عکس یادگاری خود با دیگران را کامل کنید بترسید از حب دنیا ... متاسفیم
  • رک می‌گویم IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر می رسد در حال تکمیل آلبوم عکس های خود با افراد مختلف هستید بترسید از حب دنیا متاسفیم