جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دانش افزایی اساتید حوزه خراسان

حوزه/ در نشست دانش افزایی اساتید اخلاق، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه خراسان بیانیه گام دوم انقلاب تبیین شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نشست دانش افزایی اساتید اخلاق، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه خراسان با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد به کار خود پایان داد.

تشکری، محقق و استاد دانشگاه در این نشست گفت: رهبر انقلاب در نشست اول خردادماه بیانیه را دارای ۴ نقطه عطف مهم با موضوعات عظمت واقعه انقلاب، عظمت راه طی شده، عظمت راه پیش رو و عظمت نقش جوانان متعهد دانستند.

وی با بیان این که در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب و چهلم ثانی باید حق مطلب ادا شود، تصریح کرد: کشور ما عملا دارای ظرفیت ها و استعدادهای خدادادی خوبی است که امکان رشد سریع دارد و باید بر اساس مسیر تحولی در این ۴۰ ساله به قله های دیگری می رسیدیم که شاید برخی از آنان در طی این مدت محقق و برخی دیگر بر زمین مانده است.

این پژوهشگر با بیان این که در مورد انقلاب چند نظریه وجود دارد، ابراز کرد: برخی ها چنین اعتقاد دارند که انقلاب به خودی خود حرکت در درون دایره و پدیده مضری است که نباید انجام می شده، چرا که در این فرآیند گاهی انقلابیون به ضد خود تبدیل می شوند که متاسفانه این تفکر تا حدودی در حال ترویج در نسل جوان است.

تشکری با بیان این که نظریه بعدی نظریه ختم انقلاب است که عده ای اعتقاد دارند به محض پیروزی انقلاب، کفایت مسأله بود و دیگر نیازی به ادامه و استمرار آن نبود، به طرز تفکر نهایی و کامل یعنی نگرش حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اشاره و بیان کرد: ایشان اعتقاد بر ماندگاری انقلاب و دفاع از این ایده دارند؛ عملا انقلاب پدیده تدریجی است و باید تا جایی که اهداف انقلاب تحقق پیدا کنند، پیش بروید آن طور که رهبر انقلاب نیز تاکیدات ویژه ای بر انقلابی گری دارند.

وی با بیان این که انقلاب ماهیت دگرگون ساز دارد و ساختار نظام مبتنی بر شالوده هاست، به یکی از جامع ترین تعاریف انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب عملا حرکتی مردمی برای تغییر ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و اگر حرکت مردمی رخ دهد ولی به دنبال آن تغییرات موردی صورت گیرد، آن عنصر مدنظر، انقلاب نیست.

این محقق، شورش، نهضت و انقلاب را به عنوان سه سطح از حرکت های مردمی دانست که از این میان پایین ترین سطح حرکت مردمی شورش است و بیان کرد: حرکت های مردمی در بطن آن اعتراض نهادینه شده، اما آن حرکت مردمی که رهبر کاریزماتیک به عنوان کسی که از صمیم قلب مردم او را دوست داشته باشند، باشد انقلاب نام می گیرد.

تشکری با بیان این که انقلاب صرفا یک حرکت شورشی اعتراضی محض نسبت به موضوع خاص نیست، به ابعاد و ارکان انقلاب اشاره و بیان کرد: یک انقلاب در جامعه بشری نیاز به رهبر، ایدئولوژی، حرکت مردمی گسترده و همچنین برنامه ای برای تخریب و از بین بردن وضعیت و حکومت نامناسب جاری در راستای سازندگی جامعه با تغییرات زیربنایی دارد.

وی با بیان این که یک انقلاب وقتی زمان پایان آن فرا رسیده که تغییرات ۱۸۰ درجه در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته باشد، اما معمولا انقلاب ها در تغییر ساختار اقتصادی می مانند، عنوان کرد: اگر جایگاه ولایت فقیه برای انقلاب تبیین نشده بود، شاید انقلاب اسلامی ما نیز همچون دیگر انقلاب ها دچار استحاله و بازگشت شده و ماهیت خود را از دست داده بود اما سرنوشت انقلاب می تواند موفق و مستمر باشد، اگر از آفات دور بماند.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی توانسته مسیرش را ادامه بدهد اما اهداف نباید فراموش شود، عنوان کرد: معمولا انقلاب ها ساختار سیاسی خود را با پیروزی تغییر داده اند همانطور که با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام طاغوتی از بین رفت ولی با این حال در برخی حوزه ها همچون مباحث فرهنگی به کار جدی نیاز است.

تشکری با بیان این که در حوزه فرهنگی انتظارات چهل ساله بیش از این بوده است، افزود: مقام معظم رهبری نیز در سال ۹۴ فرمودند که من به سبب دغدغه در حوزه مسائل فرهنگی برخی شب ها خواب به چشمم نمی آید.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری لیبرال دموکراسی غرب بر دانشگاه ها، عنوان کرد: متاسفانه امروز عده ای با پشتیبانی غرب در حوزه های اندیشه و فکری به صورت منسجم و سیستماتیک کار می کنند، اما حوزه های علمیه باید در زمینه مبانی فکری نسل امروز برای دفاع از دین جامع تر از این کار و تلاش کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha