پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
موتاب

کارشناس ارشد خانواده در نشست زندگی به سبک رضوی راهکارهای زندگی سالم و تحکیم بنیان خانواده را در جمع زوج های جوان یزدی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، مرتضی موتاب کارشناس خانواده در نشست «زندگی به سبک رضوی راهکارهای زندگی سالم و تحکیم بنیان خانواده» در یزد اظهار کرد: برای یک زندگی خوب و متعالی باید آموزه های دینی، منابع تخصصی علمی جامعه شناختی و روانشناسی، مهندسی معکوس حاصل از تجربیات بالینی و مشاوره ای و الگوبرداری از خانواده های موفق و متعالی را در نظر بگیریم.

وی مراقبت از زندگی و پیوند زناشویی را مهم خواند و گفت: برای مراقبت از زندگی خود نیازمند شناخت و مهارت ها و توانمندی های اخلاقی هستیم.

کاشناس ارشد مشاروه خانواده تصریح کرد: آموزش و مشاروه بعد از ازدواج از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است و باید به یک کارشناس متخص و باتجربه مراجعه کنیم.

موتاب بهره مندی از یک مشاور خوب را سرمایه گذاری برای مراقبت از پیوند زناشویی دانست و افزود: زوجین برای مراقبت از زندگی مشترک خود به ابزارهای مختلفی نیازمند هستند.

وی یکی از این ابزارها را مهارت زندگی و مهارت بندگی ذکر کرد و گفت: این مهارت مثل یک جعبه ابزار عمل می کند و عینک مناسب هم شامل نگاه و شناخت درست ازدواج، انسان و زندگی به شمار می رود.

این کارشناس خانواده از خوشرویی و نرم خویی به عنوان روغن کاری مناسب برای زندگی و داشتن اراده یک عامل مهم در مراقبت از زندگی مشترک است.

موتاب درباره اهمیت شناخت در مراقبت از پیوند زناشویی را خانواده شناسی، ازدواج شناسی، مفهوم حکمت ازدواج، شناخت دنیای مردان و زنان به طور کلی و دنیای همسر خود به طور خاص، الگوشناسی دینی، شناسایی خانواده موفق و مطلوب اسلامی، داشتن طرح و برنامه و زندگی بر مدار توحید و با هدف بندگی برشمرد.

وی اذعان کرد: مهارت های اصلی برای مراقبت از پیوند زناشویی مهارت های ارتباطی و گفتگو، صمیمیت و نوازش، حل مسأله و حل تعارض، سپاسگذاری و قدردانی، مدیریت مالی، تدبیر منزل خانه و روابط خاص زناشویی را شامل می شود.

موتاب توانمندی های اخلاقی را برای مراقبت از زندگی مهم دانست و گفت: برای رسیدن به این توانمندی نیازمند درک جایگاه اخلاق و قانون در خانواده هستیم زیرا صفات اخلاقی به عنوان یک زیربنا در خانواده است.

 این کارشنای ارشد خانواده صفات اخلاقی شامل خوش گمانی، صداقت، سخاوت، قناعت، صبر و امانتداری را برشمرد و افزود: حسن خلق شامل نرم خویی، خوش گفتاری و خوش رویی از جمله توانمندی های اخلاقی است.

وی با اشاره به آیه ششم سوره مبارکه تحریم که می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید». اذعان کرد: مشکلات خانوادگی به عنوان آتش در این دنیا بنیان خانواده را می سوزاند که باید زوجین توانایی حل مشکلات خود را دارا باشند.

 این کارشناس ارشد مشاوره تأکید کرد: همه زوجین به مشاوره نیاز دارند و پایداری و رضایتمندی زندگی مشترک ارتباط مستقیم با مشاوره خوب دارد و رسول اکرم(ص) در این باره فرموده اند: «هیچ کس از مشاوره بی نیاز نیست».

موتاب از آثار مشاوره و آموزش مفید را رشد و پختگی فردی، غنی سازی روابط زوجین در پنج سال اول و پایداری و رضایتمندی زندگی مشترک برشمرد.

وی خصوصیات یک مشاور خوب را عاقل و با تجربه، متدین و با تقوا، متخصص و صاحب نظر معرفی کرد و ادامه داد: ارتباط درست زوجین عامل اصلی مراقبت از زندگی است و در واقع پیوند زناشویی مانند یک موجود زنده است  و ارتباط عامل کلیدی در این مراقبت است و نقش ارتباط مثبت و سازنده بین زوجین برای زنده ماندن پیوند زناشویی مانند نقش اکسیژن در حیات موجوات زنده به شمار می رود.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha