جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 860152
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
عرفه

حوزه/ امروز نهم ذی الحجه مصادف با روز عرفه است، روزی که برای آن اعمال فراوانی ذکر شده و انجام آنها ثواب فراوانی به همراه دارد و حتی در روایات آمده است کسانی که در لیالی قدر از بخشش و مغفرت الهی دست خالی بیرون آمده‌اند، عرفه فرصتی برای رسیدن به همان بخشش‌هاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، امروز روز عرفه، روز حضور در صحرایی که پر از عطر دعا، نیایش و مغفرت است. روزی که می‌توان بخشودگی و آمرزش از سوی رب را چشید و در هاله‌ای از نور غرق در عبادت گشت، عرفه دعای شکر اباعبدالله(ع) است، عرفه روز شناخت حق و ادای حق معبود است.

امروز عرفات صحرای دیگری شده است و حاجیان سرزمین نور در مکانی مقدس گرد هم می‌آیند و توقف می‌کنند تا لبیک گویند آنچه را که ابراهیم نبی لبیک گفت؛ همان دم که جبرائیل(ع) به وقت آموختن مناسک حج به ابراهیم (ع) پس از رسیدن به عرفه لب گشود و گفت: «عرفت؟ و ابراهیم پاسخ داد آری؛ پس آن دم بود که این سرزمین، عرفات نام گرفت».

در روز عرفه حاجیان سرزمین وحی در صحرای عرفات به راز و نیاز با خالق خویش مشغولند و در جوار کوه جبل الرحمه دعای عرفه را بر لب زمزمه می‌کنند و امروز حاجیان کعبه قدم برمی‌دارند به سوی مشعر الحرام تا به پا دارندگان نماز عید قربان در سرزمین منا باشند.

امروز نهم ذی الحجه مصادف با روز عرفه است، روزی که برای آن اعمال فراوانی ذکر شده و انجام آنها ثواب فراوانی به همراه دارد و حتی در روایات آمده است کسانی که در لیالی قدر از بخشش و مغفرت الهی دست خالی بیرون آمده‌اند، عرفه فرصتی برای رسیدن به همان بخشش‌هاست.

قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهمترین دعاهای این روز به شمار می‌رود چرا که در این روز امام حسین(ع) بعد از انجام مراسم حج رهسپار وادی کربلا شد.

شیخ عباس قمی نقل کرده که بشر و بشیر، پسران غالب اسدی که عصر روز عرفات نزد امام حسین(ع) بوده‌اند مشاهده کرده‌اند که آن حضرت عصر روز عرفه از خیمه بیرون آمد و با گروهی از اهل بیت(ع) و فرزندان و شیعیان با نهایت خشوع بر جانب چپ کوه ایستادند و روی خود را مقابل کعبه کردند و دست‌ها را بالا برده و دعای عرفه را قرائت کردند.

بهترین ذکر در روز عرفه گفتن «لا إله إلاّ الله» است، پیامبر اکرم(ص) نیز عرفه را بهترین روز می‌دانستند و در آن روز بهترین ذکر را انجام می‌دادند چراکه سردار روزها، روز عرفه و سردار اذکار «لا إله إلاّ الله» است.

عرفه جایگزین شب‌های قدر است

حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با اشاره به اهمیت پرداختن به دعای عرفه گفت : خداوند روز عرفه را جایگزینی برای شب قدر قرار داده است تا هر کس که عظمت شب قدر را درک نکرده باشد؛ می تواند در روز عرفه جبران مافات کند و به دعوت خداوند در این روز لبیک بگوید.

وی ادامه داد: درروز عرفه نیز هیچ دستی از درگاه الهی خالی باز نخواهد گشت و در این روز خداوند بندگانش را مورد بخشش و لطف خود قرار می دهد.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه عرفه به معنای معرفت است، تصریح کرد: پس باید تلاش کنیم در این روز معرفتمان را نسبت به خداوند افزایش دهیم، اگر به خداوند و بزرگی او ایمان داشته باشیم و موفق به شناخت او شویم.

حجت الاسلام بابایی به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرموده‌اند در روز عرفه پروردگار عالم قبل از اینکه به زائرین بیت‌الحرام در سرزمین عرفه توجه کند به زائرین قبر سیدالشهداء توجه می‌کند و خواسته ها و حاجات آنان را می‌شنود؛ لذا در این روز در روایتی آمده است که اباعبدالله‌الحسین(ع) با خانواده خود از چادرهای خودشان در عرفات خارج شدند و آمدند و رو به قبله ایستادند، مشغول به دعا شدند و دعای طولانی‌ای را خواندند که این دعا مشهور شد به دعای روز عرفه شده است.

وی روز عرفه را روز آشتی با خداوند دانست و ادامه داد: در عصر روز عرفه در سرزمین عرفات خداوند توبه حضرت آدم را می‌پذیرد به همین خاطر است که این روز را روز آشتی با خدا نامیده‌اند و در این روز توصیه شده به درگاه خدا گریه کنید و از او بخواهید که لطف و رحمت پروردگار عالم شامل حالتان شود.

امام جمعه فردوس با اشاره به اعمال روز عرفه بیان کرد:مهمترین عمل در روز عرفه خواندن دعای عرفه است که تمامی افراد این روز را با این دعا می شناسند.

حجت الاسلام بابایی عرفه را روز بسیار مهمی برای مسلمین دانست و تاکید کرد:روز عرفه روز بسیار مهمی است چرا که روز شناخت و معرفت پروردگار و اعتراف به بزرگی او قلمداد می شود.

وحدت مسلمانان در روز عرفه

مولوی عبدالهی امام جمعه اهل سنت در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند،با اشاره به اهمیت روز عرفه گفت: نهم ذی الحجه روز عرفه نام گرفته است که این روز دارای ویژگی ها و اهمیت خاصی است.

وی افزود: با توجه به روایات مطرح شده، عبادت کردن در این روز دارای اجر و پاداش بسیار است که توصیه شده در این روز روزه گرفته شود.

امام جمعه اهل سنت شهرستان درمیان با بیان اینکه روز عرفه نشان دهنده ی وحدت و یکپارچگی مسلمانان تصریح کرد: در روز عرفه و در صحرای عرفات تمامی مسلمانان هم صدا، هم لباس و در یک مکان یک شعار بر لب دارند که باید در این روز وحدت و یکپارچگی را به ملت های خود و دیگر ملت ها نشان دهند.

مولوی عبدالهی عرفه را رکن بزرگ حج دانست و خاطر نشان کرد: روز عرفه روز معرفت، حق و رحمت الهی است که توصیه می شود در این روز به عبادت، تلاوت قرآن، انجام اعمال صالح، انجام کارهای نیک و همدردی با فقرا و مساکین انجام شود.

وی ادامه داد: روز عرفه روز معرفت، حق و رحمت الهی است که توصیه می شود در این روز به عبادت، تلاوت قرآن، انجام اعمال صالح، انجام کارهای نیک و همدردی با فقرا و مساکین انجام شود.

روز برائت از شیطان و مشرکین است

امام جمعه اهل سنت روز عرفه را روز برائت از مشرکین و شیطان دانست و بیان کرد: انسان باید از دشمنان خودش که شیطان و مشرکین هستند در این روز برائت بجوید چراکه در این روز شیطان بدنبال وسوسه حضرت ابراهیم(ع) برای سرپیچی از اطاعت از خداوند بود که خوشبختانه و به لطف خداوند حضرت ابراهیم از آزمونی که پروردگار در مقابلش قرار داده بود،با موفقیت پشت سر گذاشت.

مولوی عبدالهی با بیان اینکه در روز عرفه هیچ بنده ای بر دیگری برتری ندارد، تاکید کرد: در روز عرفات، سیاه و سفید و فقیر و غنی به هیچ وجه مطرح نیست و همه یکسان هستند همانند روز قیامت که هیچ کس بر دیگری برتری ندارد و این وحدت عملی در روز عرفه و صحرای عرفات ظهور و بروز پیدا می کند.

ناامیدی شیطان از گمراهی بندگان خداوند

حجت الاسلام علیجان دلدار مدیر حوزه ی علمیه رضویه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، با اشاره به فلسفه وجودی روز عرفه گفت: این روز، روز فرود آمدن حضرت آدم در زمین، عرفات و توجه به ماجرای سجده نکردن شیطان بر آدم و جایگاه و معرفت به منزلت و شان خود است؛ لذا این روز، روز عرفه نام گرفت.

وی ادامه داد: در روز عرفه گناهان از صغیره و کبیره ، با توبه به درگاه حق تعالی گذشت می شوند و انچه نسبت به حقوق دیگران است با کارهای نیک نزد صاحب حق بخشیده می شوند .

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند با اشاره به فضیلت خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) تصریح کرد: خواندن زیارت امام حسین(ع) در این روز برتر از هزار حج مستحبی، هزار عمره و هزار جهاد برشمرده شده است و در این روز فقط باید از خدا درخواست حاجت کرد.

حجت الاسلام دلدار با بیان اینکه شیطان در این روز از گمراهی بندگان خداوند ناامید می شود، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روز عرفه برای بخشش گناهان امت خود نزد پروردگار دعا کردند که مورد استجابت قرار گرفت و باعث ناامیدی شیطان از گمراهی مومنان شد.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در روز عرفه دعای پرمحتوایی را خواندند که در آن هم به عظمت خدا هم به قدرت خداهم به ضعف و ناتوانی انسان‌ها و هم به منزلگاه‌هایی که انسان در پیش دارد اشاره شده است.

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند به حدیثی از امام‌صادق (ع) اشاره و بیان کرد: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إلی قابِلٍ إلا أنْ یَشْهَدَ عَرَفَهَ» اگر ماه مبارک رمضان بر کسی گذشت و او آمرزیده نشد، تا ماه مبارک آینده به آمرزش او امیدی نیست مگر آنکه عرفه را با شرایط آن ادراک کند.

عرفه روز نیایش و طلب غفران از درگاه احدیت است. روز آنهایی است که از رمضان جا مانده‌اند و فرصتی است که می‌توان بخشیده شد؛ می‌توان بار دیگر خالصانه با چشمانی اشکبار ملتمسانه بر آسمان الهی خیره شده و از خداوند متعال چشم پوشی و گذر از خطاها را خواستار شد، امروز می‌توانیم بار دیگر دستان خود را به سوی اسمان معبود دراز کنیم و فریاد بزنیم الهی العفو الهی العفو...

گزارش : مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha