سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
عید قربان

حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: در اصل فلسفه عید قربان، به مسلخ بردن شهوات نفسانی است که باید آن را به قربانگاه ببریم و در پیشگاه معبود آن را از بین ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، علی اصغر دریایی صبح امروز در جمع معاونین و اساتید حوزه علمیه استان کردستان که به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان برگزار شد، اظهار داشت: قربان یکی از اعیاد بزرگ و سعید در نزد همه مسلمین جهان است.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان به چرایی نامگذاری این روز اشاره کرد و گفت: در روایات از عید قربان، به نام های «عید الأضحی» و «عید نحر» یاد شده است، که در لغت همه اینها اشاره به قربانی کردن شتر و یا گوسفند در روز دهم ماه ذی الحجه است؛ لذا چون در این روز، قربانی انجام می شود، به عید قربان نام گذاری شده است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: امام باقر(ع) درباره عید سعید قربان می فرمایند: «هیچ عملی در روز نحر از ریختن خون قربانی، یا رفتن برای نیکی به پدر و مادر، یا پیوند با قوم و خویشی که قطع رابطه کرده با شروع سلام و کمک به او، یا این که کسی مقداری از گوشت قربانی را خود بخورد و بقیه آن را به همسایگان یتیم و نیازمند خویش بدهد، یا از اسیران دلجویی به عمل آورد، بالاتر نیست».

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان افزود: عید قربان و قربانی کردن صرفا برای حاجیانی که در سرزمین الهی حضور دارند، واجب است و برای کسانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند، واجب نیست. در اصل فلسفه عید قربان، به مسلخ بردن شهوات نفسانی است که باید آن را به قربانگاه ببریم و در پیشگاه معبود آن را از بین ببریم.

دریایی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: از سویی دیگر عید قربان دارای فلسفه عمیقی می باشد به طوری که خداوند متعال در آیه 37 سوره حج درباره این عید بزرگ مسلمین می فرمایند: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوی‏ مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‏ ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ؛/ هرگز نه‏ گوشت‌های آن‌ها و نه خون‌هایشان به خدا نخواهد رسید، ولی [این‏]تقوای شماست که به او می‌‏رسد. این گونه خداوند آن‌ها را برای شما رام کرد، تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگی یاد کنید، و نیکوکاران را مژده ده.»

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان با اشار به اینکه بجای آوردن عید قربان آداب و سنت خاص خود را دارد، افزود: عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، اعمال و آدابی دارد از جمله آن سنت پیامبر (ص) در این عید بزرگ است؛ روایت شده که رسول خدا (ص) در عید فطر و قربان هر اندازه هوا سرد و یا گرم بود، بُرد می ‏پوشید و عمامه به سر می ‏نهاد. همچنین رسول خدا (ص) روز عید فطر و قربان، وقتی برای نماز عید خارج می ‏شد، صدایش را به تکبیر بلند می ‏کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha