پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بورس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کارشناسان به آمریکا هشدار اقتصادی دادند

همزمان با تشدید جنگ تجاری واشنگتن با پکن، کارشناسان اقتصادی در آمریکا درباره افزایش قیمت کالاها در فروشگاه‌ های این کشور هشدار دادند.رئیس جمهور آمریکا هم گفت: ممکن است مذاکرات تعیین شده برای ماه سپتامبر (شهریور) نتیجه‌ای نداشته باشد.ترامپ هفته گذشته اعلام کرد: بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد. آمریکا هم اکنون بر۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده است.دولت چین درپاسخ به اقدام غیر منتظره آمریکا، ارزش یوان را کاهش داد که این امر به ارزان شدن کالاهای چینی در آمریکا می‌شود.

بورس سیاه‌ترین روز آمریکا در ۲۰۱۹ را رقم زد

مهم‌ترین شاخص بورسی آمریکا ۷۶۷ واحد ریزش کرد.شاخص های بورسی آمریکا وارد یک سقوط آزاد شدند و تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر سر کاهش نرخ برابری یوان در برابر دلار، نگرانی‌ها نسبت به متوقف نشدن جنگ تعرفه ها را تشدید کرد.بر اساس این گزارش، در آخرین دور معاملات بورس وال استریت، شاخص "داو جونز اینداستریال اوریج" با سقوط ۲.۹ درصدی در سطح ۲۵ هزار و ۷۱۷.۷۴ واحدی قرار گرفت و شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ریزش تقریبا مشابه ۲.۹۸ درصدی تا سطح ۲۸۴۴.۷۴ واحدی عقب رفت.اوضاع برای دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی "نزدک کامپوزیت" از این هم بدتر بود و این شاخص با سقوط کم سابقه ۳.۴۷ درصد به محدوده ۷۷۲۶.۰۳۹۵ واحدی رسید. در بین شرکت های بزرگ آمریکایی ارزش هر سه شرکت بزرگ این کشور با ریزش های سنگینی مواجه شد: نماد اپل با ریزش ۵.۲۳ درصدی مواجه شد تا هر سهم آن به ازای ۱۹۳.۳۴ دلار مبادله شود، نماد گوگل ۳.۷۴ درصد کاهش یافت تا هر سهم آن به ۱۱۵۴.۷۵ دلار برسد و نماد بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی جهان یعنی آمازون با ریزش ۳.۱۹ درصدی به ۱۷۶۵.۱۳ دلار رسید.دیگر شرکت های بزرگ آمریکایی نیز از ریزش‌ها در امان نبودند: نماد شرکت بوئینگ با کاهش ۲.۵ درصدی به ۳۳۱.۰۶ دلار و نماد شرکت "کت پیلار" با کاهش ۲.۳۲ درصدی به ۱۲۱.۶۵ دلار رسید. هر ۱۰ گروه بورسی شاخص "اس اند پی" قرمز پوش بودند.روند نزولی بورس‌ها در اروپا نیز کاملا مشهود بود: شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ریزش ۲.۴۷ درصدی به ۷۲۲۳.۸۵ واحد رسید. در پاریس شاخص "کک ۴۰" با عقب گرد ۲.۱۹ درصدی به ۵۲۴۱.۵۵ واحد عقب نشست و شاخص "دکس" بورس فرانکفورت آلمان با ریزش ۱.۸ درصدی در سطح ۱۱ هزار و ۶۵۸.۵۱ واحدی قرار گرفت. در اسپانیا شاخص "ایبکس" با ریزش ۱.۳۵ درصدی تا سطح ۸۷۷۷.۲۰ واحد عقب نشست. در بازار کالا، هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۶۳ درصد افزایش به ازای ۵۵.۳۲ دلار و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۰.۶۵ درصد افزایش به ازای ۶۰.۴۶ دلار معامله شدند.

ولف رشوه ترامپ به کشاورزان را لو داد

ریچارد ولف یک استاد دانشگاه آمریکایی گفت: دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا در حال رشوه دادن با خرید رأی از کشاورزان آمریکایی با پولی است که از مردم این کشور به عنوان مالیات دریافت کرده است.به دلیل جنگ تجاری با چین و اعمال تعرفه علیه کالاهای چینی، پکن نیز واردات محصولات کشاورزی آمریکایی را متوقف کرده و این امر ضرر زیادی به کشاورزان آمریکا زده است.دولت ترامپ اخیراً اعلام کرده برای جبران این ضرر کمکی 28 میلیارد دلاری را برای کشاورزان تخصیص داده است.ولف معتقد است،‌پس از آنکه این واردات محصولات کشاورزی آمریکایی را متوقف کرد، دولت ترامپ به کشاورزان قول داده است که در صورت نیاز حتی کمک بیشتری به آنها ارائه دهد و این پول از جیب مردم آمریکا پرداخت خواهد شد.این استاد اقتصاد طی مصاحبه‌ای گفت: ترامپ در حال خرید رأی است و این اقدام را نمی‌توان طور دیگری تعبیر کرد.وی در حال استفاده از این پول برای خرید رأی است و این در حالی است که همه ما به نیاز مبرم آمریکا به این پول برای بازسازی شهرها، مدارس و تأمین نیازهای درمانی مردم واقف هستیم.وی افزود: اگر ترامپ اقدامات خصمانه علیه چین را اتخاذ نمی‌کرد نیازی نبود برای جبران خسارتی که به کشاورزان وارد می‌شود چنین حجم عظیمی از پول را خرج کند.ولف تأکید کرد: شرکت‌های چینی و دیگر کشورها که روابط دوستانه‌ای با چین دارند در این زمینه فعال خواهند شد و جای خالی محصولات آمریکایی را پر می‌کنند.این استاد آمریکایی تأکید کرد:‌این تفکر که چین فقط یک بازیگر کوچک در جهان است بسیار احمقانه است. هفته گذشته ترامپ تعرفه‌های جدیدی علیه واردات کالا از چین برای ماه سپتامبر به بعد اعمال کرد که ولف معتقد است این اقدام عملاً وی را در ارتباط با چین به بن‌بست رسانده است.به اعتقاد ولف در حال حاضر کاخ سفید در قبال  چین دو راهکار بیشتر ندارد که هر دوی آنها به ضرر ترامپ است. نخستین راهکار این است که ترامپ همچنان مصرانه به سیاست‌های خود علیه چین ادامه داده و مصمم به بستن یک قرارداد تجاری به نفع آمریکا با چین باشد که وی نخواهد توانست به این هدف برسد. دومین گزینه این است که مشاورین ترامپ وی را به سمت یک توافق برای حفظ آبرو سوق دهند و ادعا کنند که از چین امتیاز گرفته و تلاش کنند تا ترامپ را یک برنده جلوه دهند که این هم به ضرر آمریکا خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول ادعای آمریکا را رد کرد

برخلاف ادعاهای دولت ترامپ، کارشناسان می گویند گزارش اخیر صندوق بین المللی پول نشان می دهد چینی ها اقدامی در دستکاری ارزش واحد پولی خود صورت نداده اند.بر اساس گزارشی که صندوق بین المللی پول در بررسی سالیانه بند چهارم مشاوره ای خود برای بازنگری در اقتصاد چین منتشر کرده است, نرخ ارز موثر واقعی چین (REER) در سال دو هزار و هجده همان میزانی تخمین زده می شود که سیاست های مورد نظر و اصول تضمینی قرار داشت.این گزارش می افزاید میزان مازاد حساب جاری چین حدود یک درصد تا چهار دهم درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در دو هزار و هجده است و همین میزان در پنج دهم درصد تولید ناخالص داخلی در سال دو هزار و نوزده باقی مانده است.به گفته هی ژیانشونگ (He Jianxiong), مدیر سابق صندوق بین المللی پول در چین، از نظر قضاوت روی اصول، نرخ ارز چین اصولا در همان سطح مبانی اقتصادی این کشور باقی مانده است و گمان می رود مبنای اصلی این گزارش همان رد اتهام زنی آمریکا علیه چین در دستکاری در ارزش پول این کشور باشد.هوآنگ ییپینگ (Huang Yiping) مدیر بخش اقتصاد دانشگاه ملی پکینگ نیز معتقد است: توازن در حساب های جاری زمانی باید مد نظر باشد که گمان می رود واحد پول یک کشور با دستکاری, ارزشی کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی خود را داشته باشد و میزان تجارت و حساب های جاری چین نزدیک به صفر است که بدین معناست که اصولا در این موضوع توازن وجود دارد.گزارش صندوق بین المللی پول نشان می دهد هر چند که یوآن چین در برابر دلار آمریکا تضعیف شده است، در سبد واحد های پولی ثابت مانده و انواع مختلف ارزهای خارجی را به عنوان ذخیره دارد؛ از آخرین مشاوره در سال گذشته بر اساس بند چهارم، نرخ ارز موثر واقعی چین با حدود دو و نیم درصد کاهش ارزش روبرو بوده است.به گفته ییپینگ، صندوق بین المللی پول عمده ترین نهاد دارای اختیار و چندجانبه گرا برای هماهنگ کردن سیاست های مرتبط با نرخ ارزش جهانی است. در خصوص دستکاری کردن ارزش واحد پولی، این صندوق نیز تعریف های سخت گیرانه خود را دارد. کسانی که می خواهند اقدام به دستکاری در ارزش پول خود بکنند، باید چندین اقدام صورت دهند و انگیزه ای روشن برای این کار نیز داشته باشند. اتهام زنی آمریکا به چین در این خصوص هیچ مبنا و سندی ندارد و با تعریف های ارائه شده همخوان نیست.لی یانگ، معاون کمیته کارشناسان امور چین در انجمن بین المللی تجارت نیز معتقد است گزارش صندوق بین المللی پول همه حقایق را روشن می کند. هیچ سندی که نشان دهد چین اقدام به دستکاری در نرخ ارز خود کرده باشد، موجود نیست. این گزارش با اتکا به ابزارها و اسناد، حقایق را به جهانیان نشان می دهد.در پی کاهش ارزش واحد پول چین به بیش از هفت درصد در برابر دلار، آمریکا روز دوشنبه چین را در فهرست کشورهایی قرار داده است که اقدام به دستکاری در ارزش پول خود کرده است.

خودکشی میلیاردر بدنام آمریکایی جنجال به پا کرد

خودکشی «جفری اپستین» میلیاردر آمریکایی در زندان از یک سو عملکرد دولت فدرال در نگهداری و مراقبت از وی را زیر سوال برده و از سوی دیگر به بهانه‌ای برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شد تا خانواده کلینتون را هدف انتقادات تازه‌اش قرار دهد.اپستین طی سال‌های اخیر به «برده‌داری جنسی» و سوءاستفاده جنسی از زنان و دختران زیر سن قانونی متهم شده بود. وی ماه گذشته میلادی دوباره بازداشت شده و در انتظار محاکمه بود.مقام‌های دولت فدرال آمریکا اعلام کردند که وی در زندان خود را حلق‌آویز کرده است.اپستین زمانی مناسبات بسیار نزدیکی با ترامپ و «بیل کلینتون» رئیس جمهوری اسبق آمریکا داشت و دوست صمیمی آنها به شمار می‌آمد. وی حامی مالی ترامپ و کلینتون بود اما هر دو نفر ارتکاب هر نوع تخلفی را در جریان دیدارهایشان با اپستین رد کرده‌اند. ترامپ توئیت یک کاربر توئیتر را بازنشر کرد که در آن بیل کلینتون و همسرش «هیلاری کلینتون» را مقصر مرگ اپستین معرفی کرده بود.کاربری به نام «ترنس ویلیام» که خود را بازیگر و کمدین و تحلیلگر معرفی کرده و ترامپ اظهارنظرش را بازنشر کرده است، در توئیتر نوشت: جفری اپستین اطلاعاتی در مورد بیل کلینتون داشت و او حالا مرده است.وی در توئیت دیگر گفت: دیوانه‌کننده است وقتی افرادی که اطلاعاتی درباره کلینتون‌ها دارند، کارشان به مرگ می‌کشد و با خودکشی به مرگ می‌رسند.«رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ نیز در توئیتر از «انگیزه‌ها» ی مرگ اپستین سخن گفت و نوشت: اگر نظارتی برای جلوگیری از خودکشی وی وجود داشت پس این متقاعدکننده نیست که گفته شود وی خود را به حلق‌آویز کرده است.روزنامه انگلیسی «دیلی میل» هم نوشت، اپستین چند هفته قبل از خودکشی‌اش به نگهبانان زندان گفته بود فردی تلاش کرده تا او را بکشد.این روزنامه ادامه داد، در شرایطی که در پرونده اپستین از شاهزاده «اندرو» پسر ملکه انگلیس نیز نام برده شده است، نظارت‌ها بر اپستین برای جلوگیری از خودکشی وی لغو می‌شود.شاهزاده اندرو نیز از کسانی است که روابط نزدیکی با این میلیاردر آمریکایی داشت.بسیاری از مقام‌های قضایی، امنیتی، سیاسی و قانونگذاران آمریکایی نسبت به مرگ اپستین ابراز تعجب کرده و خواستار دریافت پاسخ‌های روشن درباره نحوه مرگ وی شده‌اند.گفته می‌شود وی چند هفته پیش نیز اقدام به خودکشی کرده بود. با این حال، هر چند که لازم بود تا برای جلوگیری از خودکشی، وی تحت نظر و مراقبت دقیق باشد، مقام‌های زندان از اتخاذ تدابیر ویژه پرهیز کرده بودند.تارنمای هیل نوشت، مرگ اپستین چند ساعت پس از آن رقم خورد که یک قاضی فدرال اسناد مربوط به جلسه شهادت یکی از «دختران» نزدیک به وی را منتشر کرد. این اسناد زوایای پنهان عملکرد اپستین را روشن کرده است.

سکه اشتغال آمریکا کند شد

روند اشتغال زایی در آمریکا در مقایسه با ماه قبل کاهش یافت.به نظر می‌رسد پیامدهای تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر روی بازار کار آمریکا به تدریج در حال نمایان شدن است و طبق اعلام وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور در ماه ژوئیه برای ۱۶۴ هزار نفر شغل ایجاد کرد که ۴۱ هزار نفر کمتر از اشتغال ماه ژوئن است.بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در یک دهه اخیر نرخ بهره را کاهش داد تا طولانی ترین چرخه افزایشی نرخ بهره در این کشور سرانجام خاتمه یابد. کریس راپکی، اقتصاددان ارشد بانک میتسوبیشی گفت: به نظر می‌رسد مقامات فدرال رزرو کاهش اشتغال‌زایی را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. با این حال قطعیتی برای کاهش نرخ بهره وجود ندارد.از سوی دیگر متوسط ساعت کاری هفتگی در آمریکا به پایین ترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده است. در حال حاضر آمریکایی‌ها به طور متوسط ۳۴.۳ ساعت در هفته کار می‌کند که از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون بی سابقه بوده است. اندرو اشنایدر، کارشناس مسائل اقتصادی در بانک "بی ان پی پاری با" گفت: کاهش در ساعت کاری نشان می دهد که کارفرمایان رویکرد احتیاطی در پیش گرفته‌اند.جنگ تجاری آمریکا با چین تاکنون دارای تبعات زیادی برای بخش تولید در این کشور بوده است به گونه‌ای که میزان تولیدات بزرگ ترین اقتصاد جهان برای دومین ماه متوالی کاهشی بوده است و این مساله به نوبه خود رشداقتصادی را از ۳.۱ درصد در سه ماهه نخست سال به ۲.۱ درصد در سه ماهه دوم رسانده است. با وجود سیاست حمایت‌گرایانه دولت ترامپ، کسری حساب تجاری آمریکا در ماه ژوئیه با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۵۵.۲ میلیارد دلار رسیده است.با اشتغال‌زایی ماه ژوئیه، متوسط اشتغال‌زایی ماه های پنجم تا هفتم در آمریکا به ۱۴۰ هزار نفر کاهش یافت که پایین ترین سطح در دو سال اخیر محسوب می‌شود. هنوز مشخص نیست که این کاهش مربوط به کمبود نیروی کار ماهر نیز بوده است یا خیر. با این حال این نرخ هنوز نگران‌کننده نیست چرا که اقتصاد آمریکا برای حفظ نرخ بیکاری در سطح کنونی نیاز به اشتغال زایی برای ۱۰۰ هزار نفر در هر ماه را دارد. 

تورم سوئیس نزدیک صفر شد

نرخ تورم سوئیس به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۷ رسید.نرخ تورم سوئیس در دوازده ماه منتهی به ژوئیه به ۰.۳ درصدکاهش یافت که پایین‌ترین نرخ تورم این کشور از ژوئیه ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بود بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت‌ها در بخش حمل و نقل، رستوران و هتلداری و مواد غذایی قرار گرفته است.در بین بخش‌های مختلف، تورم بخش حمل و نقل از یک درصد در ماه ژوئن به ۰.۴ درصد در ماه ژوئیه کاهش پیدا کرده است. در دیگر بخش ها، تورم بخش رستوران و هتلداری از ۰.۷ درصد به ۰.۶ درصد و لباس و کفش از ۳.۵ درصد به ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. تورم در سه بخش نیز وارد حوزه منفی شده است: تورم نوشیدنی‌ها و غذا تا پایان ماه ژوئیه منفی ۰.۴ درصد، مراقبت های درمانی منفی ۰.۳ درصد و فرهنگ منفی ۰.۸ درصد اندازه‌گیری شده است.لازم به ذکر است که متوسط نرخ تورم سوئیس دربازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۳۸ درصد بوده که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به تورم ۱۱.۹۲ درصد دسامبر ۱۹۷۲ و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت سال ۲۰۱۵ بوده است.هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها اندازه نمی‌گیرد تا پایان ماه ژوئیه به ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرده است که در طول پنج ماه اخیر بی سابقه است. نرخ تورم ماهانه نیز به ۰.۵ درصد رسیده است که از ژوئیه سال ۲۰۱۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

چین از "دلار" دورتر شد

حجم خرید طلا توسط بانک مرکزی چین برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافت.با وجود تلاش‌ها برای یافتن راه حل پایان دادن به بن بست تجاری ایجاد شده بین آمریکا و چین، نزاع اقتصادی پکن و واشنگتن روزبه روز عمیق تر می شود و این نزاع، پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد بر تمامی ۳۰۰ میلیارد دلار محصول باقی مانده چینی تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد کرد، بیش از پیش تشدید شده است. آمریکا در حال حاضر بخش بزرگی از محصولات چینی را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی کرده است.طبق اعلام شورای جهانی طلا، میزان خرید طلا توسط چین برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافته است و تنها در ماه ژوئیه ۱۰ تن طلا خریداری شده است. از ابتدای امسال تاکنون چین ۹۴ تن طلا خریداری کرده است تا بدین ترتیب، ذخایر طلای چین به ۱۹۴۵ تن برسد. با در نظر گرفتن متوسط بهای ۱۵۰۰ دلار در هر اونس، ارزش ذخایر طلای چین اکنون ۹۰ میلیارد دلار است.تشدید تقاضای کشورهای مختلف برای خرید طلا و بالا گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث رسیدن طلا به بالاترین سطح خود در طول ۶ سال اخیر نیز شده است. تحلیل گران بانک "سوسیه جنرال" در گزارشی اعلام کردند که این اقدام چین در راستای کاهش وابستگی اقتصادی به دلار و رسیدن به موضع مستحکم‌تر در جنگ ارزی خواهد بود.

در حال حاضر بانک های مرکزی روسیه، چین و لهستان بیش از سایر کشورها در حال خرید طلا هستند. از ماه ژانویه تاکنون بانک مرکزی روسیه ۹۶.۴ تن طلا خریداری کرده است و بدین ترتیب ذخایر طلای روسیه تا ابتدای ماه اوت ارزشی معادل ۱۰۰.۳ میلیارد دلار داشته است.ام مک گرگور، تحلیل گر مسائل چین گفت: پکن نگران است که تنش با آمریکا بد تر شود و به همین دلیل در حال تقویت ذخایر طلای خود است. طلا یک سرمایه گذاری کاملاً امن در شرایط فعلی است.

قراضه ترکیه بیلت سی آی اس را به تعطیلی کشاند

قیمت قراضه در بازار واردات ترکیه در ثبات نسبی است و در همین بازه، اغلب عرضه کننده های سی آی اس قبل از پیشنهاد قیمت تولیدات سپتامبر، فعلا عقب نشسته اند تا روند بازار بیلت روشن تر شود.قیمت قراضه در بازار واردات ترکیه در حالی در ثبات نسبی است که قیمت ۲۸۹.۵۰ دلار در هر تن سی اف آر برای آن شنیده شده است.قیمت پیشنهادی قراضه دریای بالتیک و امریکا ۲۹۰ تا ۲۹۵ دلار در هر تن سی اف آر است؛ ولی درخواست ها از ۲۸۰ تا ۲۸۵ دلار در هر تن سی اف آر بالاتر نیست. برخی معتقدند قیمت رایج بازار تا ۲۸۶ دلار در هر تن سی اف آر است.از طرفی در بازارهای خریدار نیز به دلیل تعطیلات اعیاد پیش رو فعالیت زیادی دیده نمی شود.تقاضای خریداران اصلی فعلا ضعیف است، ولی صادرکننده ها امیدوارند پس از اعیاد فوق تقاضا بهتر شود. در بازار قراضه ترکیه نیز امیدهایی به بهبود رویت شده؛ از این رو عرضه کننده های بیلت امیدوارتر شده اند.قیمت پیشنهادی فعلی بیلت صادراتی سی آی اس ۴۲۰ دلار در هر تن فوب شنیده شده و برخی تا ۴۱۰ دلار نیز تخفیف می دهند.

نفت از مرز ۵۴ دلار عبور کرد

در پایان معاملات ، با سقوط میزان ذخایر نفت خام اروپا و کاهش تولیدات اوپک،  علی‌رغم گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در مورد کمترین رشد تقاضا از بحران مالی ۲۰۰۸ تا کنون، قیمت نفت جهش کرد.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا ۱.۹۶ دلار یا ۳.۷ درصد جهش کرد و به ۵۴.۵۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال ۱.۱۵ درصد یا ۲ درصد جهش کرد و به ۵۸.۵۳ دلار رسید.آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که میزان رشد تقاضای نفت از ماه ژانویه تا ماه می به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ تا کنون رسیده است. این آژانس عامل اصلی کاهش تقاضا را افزایش نشانه‌های کند شدن اقتصاد جهان و تشدید تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، عنوان کرده است.اما قیمت‌های نفت پس از آن جهش کرد که داده‌های یورواویل‌استاک نشان داد که میزان کل ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی ۱۶ کشور اروپایی، در ماه جولای از ماه ژوئن کمتر شده است. این هفته قیمت نفت برنت بیش از ۵ درصد و قیمت نفت آمریکا حدود ۲ درصد پایین آمد.طبق داده‌های شرکت اطلاعات انرژی بیکز هیوز، شرکت‌های حفاری آمریکایی این هفته برای ششمین هفته متوالی، تعداد چاه‌های فعال خود را ۶ حلقه کاهش دادند و به ۷۶۴ حلقه رساندند. 

کارت‌های سوخت به کد ملی گره خورد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: مردم نگران دریافت بنزین نباشند، تا زمانی که همه دارای کارت نشده اند، کارت جایگاه‌ها فعال می‌ماند.امیر وکیل زاده افزود: اگرچه تقاضا داریم، مردم در سراسر کشور به ویژه در چهار کلان شهر تبریز، تهران، کرج و اصفهان از کارت شخصی استفاده کنند، اما باز هم تاکید می‌کنیم مردم نگران نباشند، زیرا اصلا مایل نیستیم در این مرحله کسی وارد جایگاه شود و به دلیل نداشتن کارت سوخت شخصی نتواند سوخت گیری کند.مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه از ۲۰ مرداد سوخت با کارت شخصی عرضه می‌شود، گفت: با این حال تاکید می‌کنیم در این مرحله مردم نگران دریافت سوخت نباشند و تا زمانی که همه افراد دارای کارت نشده اند کارت جایگاه‌ها فعال خواهد ماند.وی اضافه کرد: در این مرحله از اجرای طرح خیلی دست و دلبازانه کارت سوخت جایگاه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تا زمانی که مطمئن نشده ایم همه مالکان کارت دارند و مشکلی در این زمینه ندارند، محدودیت‌ها را اعمال نخواهیم کرد.مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره متقاضیانی که برای صدور کارت المثنی با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و یا از طریق سامانه دولت همراه ثبت نام کرده اند، گفت: این افراد باید همچنان منتظر باشند تا کارت آن‌ها صادر و به درب منازلشان ارسال شود، اما برای اطلاع از آخرین وضعیت صدور کارت خود می‌توانند با مراجعه به سایت epolic.ir و وارد کردن شماره پلاک خودرو بارکد پستی کارت سوخت خود را دریافت کنند.وکیل زاده افزود: بااین حال اگر فردی به این سایت مراجعه کرد و سابقه‌ای ندید نگران نباشد، زیرا ممکن است هنوز کارتش به پست تحویل نشده باشد؛ بنابراین باید صبر کنند تا این فرآیند انجام شود.وی برای آن دسته از متقاضیانی که ممکن است به هر دلیلی به اینترنت دسترسی نداشته باشند، گفت: برای رفاه حال این هموطنان سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ در اختیار قرار گرفته تا این افراد با پیامک کردن کد شناسایی خودرو (vin) به این شماره از آخرین مراحل صدور کارت خود مطلع شوند.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره رمز کارت‌های سوخت افزود: از دیروز به مدت یک ماه شرایطی را فراهم کرده ایم که رمز همه کارت‌های موجود به چهار رقم آخر کد ملی فردی که اسمش روی کارت سوخت ثبت شده باز گردد بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به جایگاه سوخت و وارد کردن چهار رقم آخر کد ملی فردی که کارت به نام اوست آن را فعال کند.وی گفت: اما اگر افرادی رمز شخصی برای کارت‌های خود تعیین کرده اند و آن رمز را نیز به خاطر دارند می‌توانند همچنان از رمزهای شخصی خود استفاده کنند.وکیل زاده در خصوص متقاضیانی که به هر دلیلی تاکنون برای صدور کارت المثنی ثبت نام نکرده اند، افزود: علاوه بر اینکه همچنان امکان مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ وجود دارد، از چند روز آینده که زمان دقیق آن اطلاع رسانی خواهد شد این افراد می‌توانند به سامانه دولت همراه مراجعه و به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری کارت المثنی خود را ثبت نام کنند.

بازار چای داغ شد

درحالی که در هفته‌های اخیر موضوع گران‌شدن سرسام‌آور چای داغ شده است، این سؤال مطرح است که ۲۰هزار تن چای که امسال با ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی تا پیش از ۱۸ خرداد ترخیص شده، کجاست و در صورت عرضه، با چه‌قیمتی و در کدام شبکه توزیع به دست مصرف‌کننده رسیده است؟در هفته‌های اخیر قیمت چای خارجی در بازار دچار تلاطم شده و اخبار متفاوتی از درصد افزایش قیمت این کالا در سطح عرضه منتشر می‌شود؛ به‌عنوان مثال یکی از رسانه‌ها در گزارشی، تأکید کرد: «در سایه عدم نظارت و کاهش عرضه از سوی شرکت‌های پخش، چای 500گرمی با افزایش 100درصدی قیمت عرضه می‌شود».همچنین در گزارش دیگری، یکی از رسانه‌های کشور با اشاره به قیمت‌های بالای چای خارجی در بازار تهران عنوان کرده: «قیمت چای خارجی از کیلویی 50 هزار تومان شروع می‌شود و تا 120 هزار تومان نیز در بازار چای تهران فروخته می‌شود».در این مدت، نخ تسبیح گرانی چای، حذف ارز 4200تومانی از واردات چای اعلام شده؛ ماجرایی که اواخر اردیبهشت ماه امسال به‌دنبال نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مدیرکل سیاست‌گذاری‌های ارزی بانک مرکزی، رخ داد و ارز 4200تومانی از واردات چای، کره و حبوبات حذف شد و با اعلام تاریخ 18 خرداد ماه، واردات چای تنها با دریافت اخذ مابه‌التفاوت ریالی امکان‌پذیر شد. در نامه مذکور تأکید شده بود: از تاریخ 18 خرداد ماه 98 به بعد به‌ازای هر دلار از محموله‌های تأمین‌ارزشده کره، حبوبات، چای و کاغذ، 4800 تومان مابه‌التفاوت، اخذ شود.حتی در انتهای این نامه آمده بود: محموله‌های ترخیص‌شده تا قبل از تاریخ فوق‌الذکر با ارز 4200تومانی مشمول رصد، پایش و عرضه با نرخ مصوب سازمان حمایت بر مبنای ارز 4200تومانی می‌باشد.اما بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده از ابتدای امسال تا 18 خرداد ماه، بیش از 20 هزار تن چای با ارز دولتی 4200تومانی ترخیص و وارد کشور شده است و از تاریخ 18 خرداد تا 19 مرداد ماه نیز 13 هزار و 500 تن چای با ارز نیمایی از گمرکات کشور وارد ایران شده است.

تجارت ایران و آمریکا نصف شد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی افت 57 درصدی داشته است.مبادلات تجاری دو کشور در 6 ماهه نخست سال میلادی گذشته بالغ بر 99.4 میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 42.5 میلیون دلار کاهش یافته است.بر اساس این گزارش صادرات آمریکا به ایران در ماه های ژانویه تا ژوئن امسال 41.5 میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 33 درصدی داشته است. آمریکا در ماه های ژانویه تا ژوئن 2018 بالغ بر 62.3 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.واردات آمریکا از ایران در 6 ماهه نخست امسال نیز با کاهش 97 درصدی به 1 میلیون دلار رسیده است. در مدت مشابه سال قبل واردات آمریکا از ایران 37 میلیون دلار بوده است.مبادلات تجاری ایران و آمریکا حجم ناچیزی از کل تجارت دو کشور را تشکیل می دهد. ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا رتبه 159 و در میان منابع وارداتی این کشور رتبه 205 را به خود اختصاص داده است.

برنج ایرانی کوتاه آمد

محمد آقا طاهر رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت چای خارجی در بازار خبر داد و گفت: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیمایی به واردات دلیل اصلی نوسان قیمت چای خارجی در بازار به شمار می‌رود.رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی افزود: قیمت هر بسته چای نیم کیلویی  از ۲۹ هزار تومان به ۶۴ تا ۶۹ هزار تومان رسیده است در حالی که با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت ارز خارجی حداکثر باید ۲ برابر افزایش می‌یافت.آقاطاهر نوسان چای داخلی را امری طبیعی دانست و گفت: طی سال‌های اخیر تغییر ذائقه مردم از چای خارجی به چای داخلی به سبب بالا بودن کیفیت و ارگانیک بودن آن موجب شد که قیمت چای با نوساناتی در بازار رو به رو شود.او از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت برنج ایرانی در عمده فروشی‌ها خبر داد و گفت: با توجه به آنکه کشت نو در هفته‌های آتی به بازار عرضه می‌شود از این رو ازدیاد عرضه برنج سال گذشته موجب شده تا قیمت این محصول روند نزولی در بازار داشته باشد ضمن آنکه پیش بینی می‌شود روند کاهشی قیمت همچنان در بازار استمرار یابد.رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی در بازار از ثبات نسبی برخوردار است بیان کرد: با توجه به استمرار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات برنج خارجی بازار این محصول همچنان در آرامش به سر می‌برد.آقاطاهر با بیان اینکه قیمت حبوبات در بازار کمترین نوسان را طی یک ماه اخیر در بازار تجربه کرده است، افزود: اگر چه در ۲ و ۳ ماه اخیر حجم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ هزار تومانی موجب شد تا قیمت اقلام حبوبات حدود ۲ برابر افزایش یابد، اما هم اکنون بازار این محصول از ثبات نسبی برخوردار است چرا که امکان نگهداری حبوبات بیش از مدت یک سال در انبار وجود ندارد.او  درباره آخرین وضعیت بازار روغن گفت: روغن مطابق با قیمت گذاری که سازمان حمایت در هفته‌های اخیر انجام داده به دست مصرف کننده می‌رسد و مشکلی در توزیع وجود ندارد.رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را ارز حمایتی  دانست و افزود: اختصاص این ارز به واردات برخی کالاها منجر به خروج غیر قانونی محصول از مرزهای کشور می‌شود در حالی که با واقعی شدن نرخ ارز دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد.این مقام مسئول ادامه داد: اگر چه قیمت برنج خارجی شکر و روغن به سبب اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۱۰۰ تومانی به واردات نباید نوسانی در بازار داشته باشد، اما در ماه‌های اخیر دیدیم که قیمت شکر به سب مشکل سیستم توزیع با نوسانات چشمگیری در بازار رو به رو شد.او در پایان با اشاره به اینکه نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به بازار اقلام اساسی در ماه محرم داشت تصریح کرد: البته با استمرار روند کنونی عرضه و تقاضا و کاهش قیمت ارز پیش بینی می‌شود نوسان خاصی در بازار نیافتد.

روسیه دست کشاورزی چین را از آمریکا گرفت

در پی اعلام دولت چین برای قطع واردات محصولات کشاورزی از آمریکا روسیه بازارهای جدیدی را به روی چین گشوده و چین هم قبول کرده است. مکسیم اورشکین وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد: چین می‌تواند در غیاب محصولات وارداتی آمریکا محصولات مورد نیاز خود را از روسیه تامین کند. بر اساس اعلام وزیر توسعه اقتصادی روسیه  پکن همواره روسیه را یک شریک قابل اعتماد می‌داند وحجم مبادلات تجاری دو کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته ورکورد 108 میلیارد دلار را ثبت کرده است.این در حالی است که پکن و واشنگتن به دلیل افزایش تنش‌های تجاری میزان مبادلات‌شان کاهش یافته و این می‌تواند روابط تجاری چین و روسیه را بیشتر کند.روسیه و چین هدف گذاری کرده‌اند که میزان مبادلات خودشان را به زودی دو برابر کرده و به 200 میلیارد دلار برسانند.اورشکین اعلام کرد همه محصولاتی را که پیش از این چین از آمریکا وارد می‌کرد ما در حال مذاکره هستیم تا آنها را به بازارهای روسیه وصل کنیم.پس از آنکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که به باقیمانده محصولات وارداتی چین از آمریکا تعرفه‌ اعمال خواهد کرد دولت چین دستور داد تا واردات محصولات کشاورزی از آمریکا قطع شود.اواخر این ماه پکن برای خرید سویا از همه مناطق روسیه چراغ سبز نشان داد.در سال 2018 میزان گردش تجاری روسیه و چین با رشد 25 درصدی به رقم تاریخی 108 میلیارد دلار رسید واکنون دو کشور به دنبال دو برابر کردن این رقم طی چند سال آینده هستند.

هفته داغ طلا بانک ها را حیرت زده کرد

قیمت طلا آخرین روز کاری جهانی را با نوسان در اطراف 1500 دلار به پایان برد و به علت عملکرد ملایم بانک‌های مرکزی در جهان و تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین بهترین عملکرد هفتگی در سه سال گذشته را ثبت کرد.هر اونس طلا در بازارهای جهانی با  دلار کاهش 1496.95 دلار فروخته شد. قیمت طلا در اوایل هفته گذشته از 1500 دلار نیز گذشته بود که نخستین بار از آوریل 2013 به شمار می‌رود.بانک‌های مرکزی نیوزیلند، تایلند و هند با یک سری کاهش نرخ بهره‌ها، بازار را حیرت‌زده کردند.بانک مرکزی آمریکا نیز هفته گذشته برای نخستین بار از سال 2008 تاکنون نرخ بهره بانکی خود را کاهش داد.جیگار تریودی، تحلیلگر بازار گفت: «درگیری‌های تجاری بازار را گیج کرده است. ما تصحیح فنی قیمت‌ها را غیرمحتمل نمی‌دانیم اما 1500 دلار اکنون یک رقم عادی جدید است مگر اینکه روابط تجاری به مسیر درست بازگردد.»طلا طی هفته گذشته 4.4 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش از آوریل 2016 به شمار می‌رود و حدود 17 درصد از ابتدای سال افزایش ارزش داشته است. این فلز گران بها طی هفته گذشته بیش از 100 دلار گران شده است.ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان حدود 1.8 درصد این هفته افزایش یافت و تاکنون در سال 2019 حدود 7.3 درصد افزایش داشته است.

دلار با سخنان جدید ترامپ عقب نشست

پس از آن که ترامپ از آماده نبودن آمریکا برای توافق تجاری با چین خبر داد، دلار ریزش کرد.دونالد ترامپ بار دیگر امید معامله گران به حصول توافق با چین را از بین برد و ضمن اعلام همکاری نکردن با شرکت هوآوی گفت که آمریکا هنوز برای حصول توافق تجاری با چین آماده نیست. نگرانی‌ها از تشدید منازعات تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان بار دیگر کفه معاملات را به نفع ارزهای امن سنگین کرد و سمت تقاضا به ین و فرانک تغییر جهت داد.جین فولی، استراتژیست ارشد ارزی در "روبو بانک" گفت: تقویت ین با استقبال بانک مرکزی ژاپن مواجه نخواهد شد چرا که کار را برای رساندن تورم این کشور به دو درصد سخت تر می کند. تشدید اختلافات در خلال جنگ تجاری بین آمریکا و چین نشان می دهد که پتانسیل تقویت بیش از پیش دارایی‌های امن با توجه افزایش تقاضا وجود دارد.در آخرین روز از معاملات هفتگی، ین به بالاترین سطح خود در برابر دلار طی هفت ماه اخیر رسید. دلار با ۰.۵ درصد کاهش به ازای ۱۰۵.۵۸ ین مبادله شد و اکنون تنها اندکی با رکورد سال گذشته و سطح ۱۰۵.۲۵ ین فاصله دارد. در برابر فرانک سوئیس نیز دلار ۰.۳ درصد عقب نشست تا به ازای ۰.۹۷۲۳ فرانک مبادله شود.یورو با وجود تشدید اختلافات داخلی دولت ایتالیا در برابر دلار ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱.۱۲۰۵ دلار رسید. در برابر ارز سوئیسی، هر یورو با ۰.۱ درصد کاهش به ازای ۱.۰۸۹۲ فرانک مبادله شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد با ۰.۱ درصد کاهش در سطح ۹۷.۵۰۸ واحدی بسته شد. پوند که این روزها حال خوبی ندارد، تنها ارز مهمی بود که در برابر دلار عقب نشست؛ هر پوند با ۰.۷ درصد کاهش به ازای ۱.۲۰۵ دلار مبادله شد. در برابر یورو نیز پوند ۰.۷ درصد عقب نشست.

زلزله استعفاء بانک مرکزی ترکیه را لرزاند

چندین مدیر ارشد بانک مرکزی ترکیه از سمت خود برکنار شدند.در تازه ترین دور از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه و شیوه تفکر رئیس قبلی این بانک، شمار زیادی از مدیران ارشد بانک مرکزی به همراه هاکان کارا، مشاور ارشد اقتصادی این بانک توسط رئیس جدید از سمت خود برکنار شدند. این اتفاق نگرانی زیادی در بین فعالان مالی ترکیه ایجاد کرده است.طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این تصمیم پس از جلسات داخلی و در راستای کارایی بیشتر بانک مرکزی اتخاذ شده است. این اتفاق تنها کمی پس از آن صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - در سخنانی از لزوم بازسازی در ساختار بانک مرکزی این کشور سخن گفته بود.پینار اوزلو - مدیر سیاست پولی - و اورهان کندار - مدیر بخش بازار بانک مرکزی ترکیه - از جمله ارشدترین مدیران برکنار شده هستند. نام یاووز یتار - مدیر بانکی و مالی این بانک - نیز در بین مدیران اخراج شده به چشم می خورد. تیموتی بی- مدیر بخش بازارهای نوظهور در موسسه "بلو بی است منیجمنت" - گفت: این تصمیم بیش از پیش به نگرانی‌ها در خصوص وضعیت بانک مرکزی ترکیه دامن خواهد زد.در مجموع ۱۰ مدیر ارشد بانک مرکزی ترکیه برکنار شده‌اند. در نخستین واکنش فوری به این تغییر ساختار، ارزش لیر ترکیه کمی کاهش یافت و ارزش هر دلار از ۵.۴۷ لیر به ۵.۴۹ لیر افزایش یافت.مراد جتین کایا - رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه - به دلیل مخالفت با خواسته دولت در کاهش نرخ بهره چندی پیش توسط اردوغان برکنار شد و جای خود را به مراد یوزال داد. یوزال بلافاصله پس از روی کار آمدن، نرخ بهره را کاهش داد و وعده داده است که کاهش‌های بیشتری در راه خواهند بود.اردوغان معتقد است نرخ تورم از طریق پایین‌ آوردن نرخ بهره کاهش خواهد یافت و اکنون انتظار دارد عملکرد اقتصاد ترکیه بهتر شود. وی نرخ بهره را "مادر شیاطین" خوانده است و برای مقابله با ریزش ارزش لیر و رشد منفی خواستار کاهش نرخ بهره است.

ترامپ بازهم به بانک مرکزی تاخت

دونالد ترامپ بار دیگر انتقادات شدیدی را متوجه مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا ساخت.رئیس جمهور آمریکا با بیان این‌که برای رسیدن به توافق با چین آماده نیست، آینده مذاکرات تجاری را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. به نظر می رسد که جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان به این زودی‌ها تمام نخواهد شد. ترامپ که در جمع خبرنگاران در شهر نیویورک حاضر شده بود گفت: داریم با چینی‌ها مذاکره می‌کنیم اما برای توافق آماده نیستیم. خواهیم دید چه می‌شود.بخش دیگر سخنان ترامپ در خصوص فدرال رزرو بود و بار دیگر نوک تیز انتقادات رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، نرخ بهره و سیاست‌های فدرال رزرو را نشانه گرفت. وی با بیان این‌که دست اقتصاد آمریکا توسط فدرال رزرو بسته شده است، خواهان کاهش یک درصدی نرخ بهره شد.این برای نخستین بار است که ترامپ خواهان کاهش نرخ مشخصی شده است، با این حال هنوز مشخص نیست که وی چگونه می خواهد مدیران بانک‌مرکزی را برای چنین کاری متقاعد کند. وی افزود که دلار بیش از حد نیرومند به تولیدکنندگان آمریکا خسارات زیادی زده است و لازم است چرخه کاهش نرخ بهره که ماه گذشته آغاز شد با جدیت ادامه یابد.روز گذشته نیز ترامپ گفته بود: فدرال رزرو باید نرخ بهره را سریع‌تر و بیشتر کاهش دهد. مشکل ما این است که مدیران بانک مرکزی ما مغرورتر از آن هستند که بگویند اشتباه کرده‌اند! باید همین حالا سیاست بی‌معنای انقباضی خود را خاتمه دهند!با این حال به نظر می‌رسد کاهش یک درصدی نرخ بهره برای اقتصاد آمریکا یک رویداد دراماتیک باشد. با وجود ریسک‌های متعدد بر سر اقتصاد این کشور به نظر می‌رسد شانس انجام چنین کاری توسط فدرال رزرو تقریبا صفر است. این بانک ماه گذشته و پس از ۱۰ سال نرخ بهره را با ۰.۲۵ درصد کاهش به دو درصد رساند.

فائو "۲۰۲۰" را قرنطینه کرد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: فائو سال ۲۰۲۰ را سال قرنطینه گیاهی معرفی و ایران را موظف کرده است در سال ۲۰۲۰ برنامه‌هایی برای آموزش و شناساندن مباحث قرنطینه گیاهی برای آحاد مردم کشور داشته باشد.محمدرضا درگاهی با بیان اینکه قرنطینه گیاهی در هر جامعه‌ای می‌تواند امنیت غذایی کشور را تضمین کند، گفت: رعایت مباحث قرنطینه گیاهی در مرزهای کشور، امنیت غذایی مطلوبی را به همراه خواهد داشت. طلا وی در ادامه افزود: بیش از ۹۰ پست قرنطینه‌ای در گمرکات، بنادر و فرودگاه‌های کشور وجود دارد که وظیفه دارند از ورود آفات و بیماری‌هایی که با محموله‌ها و محصولات گیاهی وارد کشور می‌شود، جلوگیری کنند.درگاهی با بیان اینکه فائو سال ۲۰۲۰ را سال قرنطینه گیاهی معرفی کرده، با اشاره به اینکه در این خصوص ستادی در سازمان حفظ نباتات تشکیل شده است، تصریح کرد: وظیفه همکاران من در این ستاد این است که برنامه‌ها و افق‌هایی را در مباحث قرنطینه در کشور با رویکرد اقدامات صورت گرفته در گذشته و برنامه‌های پیش‌رو در آینده ترسیم کنند، همچنین این مباحث در مقاطع ابتدائی و در مقاطع تحصیلی دانشگاهی اضافه شود.وی اظهار کرد: در این خصوص برنامه‌ای داریم که طرح جامع قرنطینه کشور را که همکاران من با بکارگیری از ظرفیت‌های تحقیقاتی کشور با مشورت و راهنمایی صاحب نظران در حال انجام آن هستند، تدوین و از طریق وزیر جهاد کشاورزی به دولت ارائه کنیم تا بتوانیم در بحث قرنطینه نگاه قابل قبولی داشته باشیم و بتوانیم امنیت غذایی کشور را حفظ کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha