چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
روز عرفه

حوزه/ روز نهم ذی الحجه دارای دو رویداد مهم است ،نخست روز عرفه ، گرچه این روز با فضیلت عید نامیده نشده است، اما از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می ‏رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، خداوند تبارک و تعالی در روز عرفه بندگان خود را به عبادت و اطاعت فراخوانده، سفره‏ ی جود و احسان گسترانده و شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناک است.

از ظهر روز نهم ماه ذی‏ الحجه، زائران خانه ‏ی خدا در صحرای عرفات وقوف می ‏کنند و برای این وقوف، فضایل بسیاری ذکر شده است در غروب این روز زائران، از عرفات به مشعرالحرام می‏ روند و خود را برای سایر مناسک پر شکوه حج آماده می‏ کنند.

 مناسبت دوم نهم ذی الحجه شهادت حضرت مسلم بن عقیل از شخصیت ‏های برجسته و باتقوای عصر امام حسین علیه السلام است که ، برای ارزیابیِ میزان وفاداری مردم کوفه به امام حسین(ع) به این شهر رفته بود.

مردم کوفه، طیِ هزاران نامه، از امام حسین برای رفتن به این شهر و قیام علیه حکومت ستمگر یزید بن معاویه، دعوت کرده بودند. کوفیان اگرچه در ابتدا به گرمی از مسلم بن عقیل استقبال کردند، اما هنگامی که عبیداللَّه بن زیاد که مردی سنگدل و بی ‏رحم بود بر کوفه حاکم شد، کوفیان، فریبِ وعده‏ های دروغین او را خوردند و به خاطر ترس و جهل، دست از حمایت امام حسین(ع) کشیدند و مسلم را تنها گذاشتند.

 عُمّال ابن زیاد به دستور آن حاکم پلید، فرستاده‏ ی امام حسین(ع) را از بالای دارالاماره به پایین انداختند و او را به شهادت رساندند.

آنچه در ذیل می آید فضیلت عرفه در بیان قرآن و اهل بیت علیه السلام است.

* روز نیایش

قرآن کریم:فَاذکُرونی أذکُرکُم وَاشکُرُوا لی ولا تَکفُرونِ

مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم ؛ مرا سپاس گویید و ناسپاسی مکنید/ بقره ، آیه ۱۵۲ .

* فضیلت روز عرفه

پیامبرصلی الله علیه وآله:ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ

خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏‌رهاند/ صحیح مسلم ، ج ۴ ، ص ۱۰۷ .

* بندگانم را بنگرید!

پیامبرصلی الله علیه وآله :إنَّ اللَّهَ یُباهِی مَلائِکَتَهُ عَشِیَّةَ عَرَفةَ بِأهلِ عَرَفَةَ فَیَقولُ : اُنظُروا إلی عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً

خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‏بالد و می‏گوید: "بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود ، نزد من آمده‏اند/ مسند أحمد ، ج ۲، ص ۲۲۴ .

* گناه کارترین فرد در عرفات!

پیامبرصلی الله علیه وآله :أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ

گناه کارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا باز گردد در حالی که گمان می‏برد آمرزیده نخواهد شد/ بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۲۴۸ .

* فقط در عرفات !

امام علی ‏علیه السلام:مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ

برخی ازگناهان جز درعرفات بخشوده نمی‏شوند/دعائم الاسلام ، ج ۱ ، ص ۲۹۴ .

* روز درخواست از خداوند

امام صادق‏ علیه السلام :تَخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَة) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ

هر چه می‏خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است/ التهذیب الأحکام ، ج ۵ ، ص ۱۸۲ .


انتهای پیام   313.17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha