پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 860182
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی

حوزه/معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: انجام کارهای پژوهشی در مراکز علمی به ویژه حوزه های علمیه باعث رویت شدن کمبودها و مشکلات در بحث علمی و نظری می شود، لذا انجام کارهای پژوهشی نه تنها اتلاف وقت نیست، بلکه راهکاری مهم برای ارتقا علمی حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی صبح امروز در نشستی با مسئولان کتابخانه عمومی شهرستان بیجار اظهار داشت: امروزه اگر بخواهیم سطح فرهنگی و علمی یک جامعه را بسنجیم به میزان مطالعه آن جامعه باید رجوع می کنیم.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار ادامه داد: طبق آمارهایی که در دست داریم میزان مطالعه در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار اندک و ناچیز است، لذا باید بتوانیم بسترهای افزایش میزان مطالعه در جامعه ایرانی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات مانع از آزادی فکر افراد و مطالعه آنها می شود، تاکید کرد: مشکلات اقتصادی، بیکاری و... از عمده مسائلی است که بر میزان مطالعه در داخل کشور تاثیرگذار بوده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در ادامه با اشاره به اینکه در بحث مطالعه ما وارد مقوله پژوهش نیز خواهیم شد، گفت: پژوهش و مطالعه ارتباط تنگاتنگ با همدیگر دارند و افرادی که به دنبال مطالعه هستند خواه ناخواه به حوزه پژوهش نیز ورود پیدا می کنند.

حجت الاسلام معصوم خانی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم انجام کارهای پژوهشی در جامعه، افزود: نهادینه سازی کارهای پژوهشی باعث توسعه سطح علمی و صنعتی هر جامعه ای می شود، لذا از این روست که بسیاری از کشورها در مقوله پژوهش سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهند.

وی ادامه داد: با این وجود باید اذعان کرد که هنوز مسئله پژوهش در ایران آن گونه که شایسته است جا نیافتده، لذا متولیان امر باید عوامل این وضعیت را پیدا و راهکارهای کاربردی را برای حل این معضل بزرگ جامعه تعریف کنند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در ادامه با اشاره به اینکه در سالهای اخیر حوزه های علمیه طلاب را به مسایل پژوهشی تشویق کرده است، عنوان کرد: حوزه های علمیه به خوبی به اهمیت و جایگاه پژوهش و تحقیق پی برده اند، زیرا اساتید و علما نمی خواهند که حوزه های علمیه به صدسال گذشته خود برگردند.

وی در ادامه سخنان خود به کلامی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت پژوهش و تحقیق در مراکز علمی به ویژه حوزه های علمیه اشاره کرد و بیان داشت: مقام معظم رهبری درباره اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه می فرمایند: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.»

حجت الاسلام معصوم خانی ادامه داد: در کلام معظم له به خوبی دغدغه ایشان در مسئله پژوهش در حوزه های علمیه مشهود است، لذا علما، روحانیون و طلاب باید پا در این وادی بگذارند و با انجام کارهای پژوهشی موجبات تحول در حوزه های علمیه را فراهم آورند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه بیجار اظهار داشت: انجام کارهای پژوهشی در مراکز علمی به ویژه حوزه های علمیه باعث رویت شدن کمبودها و مشکلات در بحث علمی و نظری می شود، لذا انجام کارهای پژوهشی نه تنها اتلاف وقت نیست، بلکه راهکاری مهم برای ارتقا علمی حوزه های علمیه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha