پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عرفه

حوزه/ خداوند در سوره حج آیه ۲۸، ضمن بیان فریضه بزرگ "حج" سخن از "ایام معلومات" گفته که مومنان باید در آن به یاد خدا باشند. یکی از تفسیرهای معروف «ایام معلومات» که در روایات نیز آمده، ۱۰ روز اول ذی‌الحجه خصوصاً روز عرفه است.

حجت الاسلام و المسلمین وحید مرادزاده، مدیر مدرسه علمیه علم الهدی(ره) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک فرا رسیدن روز عرفه، با بیان این که عرفه فرصتی برای بخشش گناهان بندگان خداست، اظهار داشت: وجود مقدس امام حسین(علیه السلام) دعای عرفه را که دارای مضامین بزرگ و ارزشمندی است در این روز بیان فرمودند.

وی در تبیین وجه تسمیه  عرفه  افزود: گفته‌اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد، چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

استاد حوزه علمیه تهران در بیان اهمیت روز عرفه گفت: در روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) آمده «کسی که در ماه رمضان آمرزیده نگردد تا رمضان آینده آمرزیده نمی ‏گردد؛ مگر این که روز عرفه را درک کند».

مدیر مدرسه علمیه علم‌الهدی(ره) تهران ادامه داد: خداوند در سوره حج آیه ۲۸، ضمن بیان فریضه بزرگ «حج» سخن از «ایام معلومات» گفته است که مومنان باید در آن به یاد خدا باشند. یکی از تفسیرهای معروف «ایام معلومات» که در روایات نیز آمده، ۱۰ روز اول ذی‌الحجه خصوصاً روز عرفه است.

حجت الاسلام و المسلمین مرادزاده ادامه داد: در حدیثی از رسول خدا(ص) آمده که عبادت و کار نیک در هیچ ایامی به اندازه این ایام یعنی۱۰ روز اول ماه ذی‌الحجه فضیلت ندارد.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: افزون بر همه فضیلت‌هایی که برای درک روز عرفه ذکر شده؛ هم صدا شدن با زائران خانه خدا در این ماه و یاد و خاطره شهدای فاجعه منا در حج سال گذشته، و معنویت و برکات آن، حال و هوای دیگری به انسان می‌دهد، مخصوصاً برای کسانی که در سلک زوار سعادتمند خانه خدا قرار گرفته‌اند.

حجت الاسلام مراد زاده در پایان با بیان اینکه حضور ملت ایران در دعای عرفه تجدید میثاقی با خون شهدای حج به ویژه شهدای فاجعه مناست، اظهار داشت: وجود دو «عید» مهم اسلامی یعنی عید قربان «عید اضحی» و عید غدیر ‌«عید ولایت»، و روز «عرفه» و دعای عجیب، پربرکت و بسیار گران‌بهای امام حسین(علیه‌السلام) در عرفات، شکوه و عظمت خاصی به این ماه بخشیده است.

وی افزود: سزاوار است همه مومنان، خصوصاً جوانان پاک‌دل از فضای آکنده از معنویت این ماه، غافل نشوند و در خودسازی و تهذیب نفس بکوشند تا ان‌شاء‌الله به به درجات عالی معنویت که همان عبودیت و بندگی خداوند متعال است نائل شوند.

42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha