پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تبلیغ

حوزه/ حکیمه سلیمی گفت: متأسفانه بیشتر افراد دین‌دار و طلاب در فضای مجازی مشاهده‌ کننده اند و ریشه آن عدم شناخت و آشنا نبودن به شیوه تبلیغ در فضای مجازی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از همدان، حکیمه سلیمی، از دانش آموختگان مدرسه عالی فدک، یکی از مبلغان برتر کشوری است. او در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه در همدان  به آسیب شناسی فضای تبلیغ پرداخته است.

جایگاه تبلیغ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسلام کامل‌ترین شریعت آسمانی است که با تبلیغ متولد شد و بقاء و جاودانگی آن نیز به واسطه تبلیغ و هدایت‌گری مبلغان دینی استواری پیدا  کرد.

مبلغان، مرزبانان مکتب اهل بیت علیهم السلام، مرزداران اندیشه‌های دینی و فرهنگی جامعه هستند و موظف هستند آنچه را خداوند به عنوان وحی به پیامبر صلی الله علیه و آله تعلیم داده را از طریق استدلال، انذار و بشارت و موعظه به مردم تعلیم دهند.

آنچه در کلام و قلم و هنر این سفیران سعادت موج می‌زند، بیداری نسل‌های امروز و فرداها است. به نظرم تبلیغ هنری است جاودانه که با تلاش پیگیر مبلغان بر تابلوی هستی به نمایش درمی‌آید.

دنیای امروز، دنیای فرستنده های رادیویی و تبلیغات گسترده سمعی و بصری است؛ امروزه دشمن برای تضعیف روحیه دینی به اشکال مختلف از مجهزترین و نیرومندترین وسائل تبلیغاتی جهان  استفاده  و کوشش می‌کند با گسترش ارتباطات و اندیشه‌های ناپاک و فرق و مکاتب ضاله و شبیخون فرهنگی پایه‌های عقاید اسلامی را در افکار مسلمین به ویژه نسل جوان ویران می‌کند.

به همین جهت مبلغان فرهیخته و وارسته عرصه دین باید برای هدایت جامعه اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینی و جلوگیری از ورود افکار و اندیشه‌هایی که بر مبنای دین‌گریزی و دین‌ستیزی است، از هیچ تلاشی فرگذاری نکنند و برای رسیدن به این هدف در همه زمینه‌ها و ابعاد مختلف دعوتی آشکار داشته باشند.

شما عوامل تبلیغ موفق را چه می‌دانید؟

به صورت خلاصه و تیتروار مبلغ موفق باید دارای این خصوصیات باشد: دعوت به سوی الله باشد نه سوی خود، هدف نشر معارف دین و اهل بیت علیهم‌السلام باشد، در کنار بیان آموزه‌های دین به گفتمان ‌های روز توجه شود، اطلاع داشتن از سایت‌ها و موقعیت‌ها و اوضاع و اموال حاکم بر جهان، بالا بردن سطح آگاهی خود در زمینه شیوه‌های گوناگون تبلیغی در سراسر جهان و آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدیدترین شیوه‌ها و روش‌های تبلیغ.

آشنایی با روش سخنرانی دینی، روش تحقیق، روش فیش برداری و مطالعه، روش تدریس و کلاس‌داری، داشتن اخلاص، تعهد و ولایت‌مداری، پرهیز از کارهای تکراری و کلیشه‌ای در تبلیغ، دیگر مواردی است که در تبلیغ موفق باید مشاهده کرد.

استفاده از شعر در تبلیغ می‌تواند بر کمیت مجالس تبلیغی بیفزاید، چراکه هم جذاب است و هم شوق و انگیزه ایجاد می‌کند. نکته دیگر این است که مبلغ عاشق هدایت مردم باشد و از گمراهی آنها رنج ببرد و بدانه که دعوت به سوی الله باید خالی از هرگونه چشمداشت باشد تا اثر کند و توجه کند که در تبلیغ باید بر واقعیات تکیه کند نه مرهومات و پندارها.

شیوه تبلیغ را باید از رسولان الهی یاد گرفت که از تمام روش‌ها و تکتیک‌های مؤثر برای نفوذ در دل‌های بی‌خبران استفاده می‌کردند.

فعالان عرصه تبلیغ باید به یاد داشته باشند که مبلغان عالم و موفق کسانی هستند که نور علم و دانش تمام وجودشان را به نور خدا و ایمان و تقوا روشن سازند و نسبت به وظایفشان سخت احساس مسئولیت کنند و از هر فردی پایبندتر باشند.

یک مبلغ الهی به مقتضای «وکفی بالله حسیبا» فقط به این فکر می‌کند که حسابگر اعمال فقط خدا است و پاداشش به دست اوست و همین آگاهی و عرفان به او در این راه پرفراز و نشیب مدد می‌دهد.

باید هر گونه اصلاحی را از خود و سپس از وابستگان و خویشاوندان خود شروع کند و همان‌طور که با زبان گفتار اسلام را به دنیا معرفی می‌کند با زبان عمل اسلام را به دنیا بشناساند.

این روایت بسیار عبرت‌آموز است: مردی به خدمت امام حسن علیه‌السلام رسید و شروع به فحاشی کرد و امام در پایان به او فرمود: اگر مشکل و گرفتاری دارید برای تو حل می‌کنم؛ با این کار طرف مقابل کاملا از موضع خود کوتاه آمد و از علاقمندان به آن حضرت شد.

باید توجه کرد که حوزه باید یک رسانه جهانی برای تبلیغ دین باشد و تربیت مبلغ باید اساس فعالیت حوزه علمیه خواهران باشد نه تربیت مجتهد، چراکه رسالت حوزه‌های علمیه رفع جهالت و اراده برای رسیدن به کمال انسان است.

جایگاه تبلیغ در فضای مجازی را چگونه می‌دانید؟

متأسفانه بیشتر افراد دین‌دار و طلاب در فضای مجازی مشاهده‌ کننده اند و ریشه آن عدم شناخت و آشنا نبودن به شیوه تبلیغ در فضای مجازی است.

با توجه به ضریب نفوذ فضای مجازی در جامعه بهره‌برداری از این فضا در راستای اهداف جامعه بسیار اهمیت دارد و باید تبلبغ در این فضا توسعه یابد. باید توجه کرد که هیچ دو فردی در فضای مجازی بیش از چند دقیقه از هم فاصله ندارند و ما باید خود را برای این فاصله نزدیک اماده کنیم و برای انتقال پیام و تبلیغ برنامه داشته باشیم.

*خصوصی‌سازی پیام های دینی

یکی از مهم‌ترین اشکالات خواهران طلبه در فضای مجازی عدم اعتماد به نفس است، چراکه ما هنوز نمی‌دانیم که چه نوع محتوایی مناسب فضای مجازی است، درحالی که باید برای کاربردهای دینی خصوصی‌سازی پیام داشته باشیم، به گونه‌ای که پیام‌ها کوتاه، مختصر و جذاب و دارای یک پیام خاص باشد.

باید شیوه‌های تبلیغ در فضای مجازی را به خوبی شناخت و با نحوه حضور در این فضا آشنا بود لذا باید فرهنگ ارتباط طلاب در فضای مجازی گسترش پیدا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha