پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عکس آرشیوی/ روحانیون

حوزه/ استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حوزه های علمیه کانون پرورش، نشر و حفظ معارف دینی و اسلامی هستند، گفت: ظرفیت های حوزوی به صورت عادلانه در سطح کشور تقسیم و تمرکزگرایی از حوزه قم کاسته شود و اساتید حوزوی برای نشر بهتر معارف دینی در اقصی نقاط کشور حضور پیدا کنند.

حجت الاسلام علی سالاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان اظهار داشت: امروزه طلاب و روحانیون منابع و اسناد زیادی برای یادگیری در دسترس دارند و همین فضای مجازی و اینترنت، فرصت های طلایی به حوزه های علمیه برای تبلیغ و نشر معارف اسلامی داده است.

این استاد حوزه در ادامه سخنان خود گفت: طلاب باید با علوم زمانه پیش بروند، زیرا این کار زمینه انتقال و نشر معارف اسلامی و دینی در سراسر جهان را در کمترین زمان ممکن می کند.

حجت الاسلام سالاری با اشاره به اینکه طلاب باید در کنار تحصیل در بحث رسانه و فضای مجازی نیز تجربیات لازم را بیامورند، افزود: رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی از یک سو و نیز ازدیاد اسناد و کتب دینی باعث شده است که طلاب در سراسر جهان بتوانند با هم تعامل داشته باشند که این فرصت مغتنمی برای نشر معارف دین اسلام است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که سالها در حوزه های علمیه به ویژه در مدارس قبل از انقلاب اسلامی بسیار کم رنگ بود، مسئله پژوهش بود و تنها عده قلیلی از روحانیون و علما در این حیطه فعال بودند، ولی به شکرانه پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحولات کمّی و کیفی در مدارس و حوزه های علمیه کشور در این موضوع هستیم که این یکی از برکات جمهوری اسلامی می باشد.

حجت الاسلام سالاری در ادامه با اشاره به اینکه حوزه های علمیه کانون پرورش، نشر و حفظ معارف دینی و اسلامی هستند، گفت: رشد بسیار خوب حوزه های علمیه کشور باعث شده است که اکنون بسیاری از طلاب دیگر کشورهای مسلمان برای تکمیل تحصیلات حوزوی خود به شهر مقدس قم مراجعه کنند که این نشان از بلوغ علمی حوزه های کشور دارد.

این استاد حوزوی اظهار کرد: یکی از مسایلی که این روزها در برخی از محافل به گوش می رسد، مسئله تمرکززدایی حوزه ها و مدارس است، یعنی اینکه ظرفیت های حوزوی به صورت عادلانه در سطح کشور تقسیم شود و تمرکزگرایی از حوزه قم کاسته شود و اساتید حوزوی برای نشر بهتر معارف دینی در اقصی نقاط کشور حضور پیدا کنند.

حجت الاسلام سالاری در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه های علمیه به ویژه مدارس علمیه شهرستانها باید بررسی و اصلاح شود؛ موضوع تجهیز کتابخانه ها به کتاب های دینی به روز و جدید است؛، متاسفانه بسیاری از مدارس علمیه در شهرستانهای کشور از این امکانات مهم و کلیدی محرومند.

این استاد حوزوی گفت: حضور مداوم و منظم اساتید برجسته حوزه علمیه قم در مدارس علمیه شهرستانها یکی دیگر از مواردی است که مسئولان و متولیان حوزوی باید آن را مدنظر داشته باشند؛ زیرا این کار باعث تقویت روحیه طلاب شهرستانی در دوران تحصیل علوم و معارف اسلامی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha