پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: فقر زدایی انحصار به سازمان و اداره خاصی ندارد و همه باید در این زمینه دغدغه داشته باشند و خود را مسئول رفع آن بدانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در اولین گردهمایی مشترک کارشناسان جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در حوزه زکات، به آیات قرآن و روایت اهل بیت در زمنیه پرداخت زکات اشاره کرد و گفت: اهمیت زکات به حدی است که پیامبر اسلام(ص) برای پرداخت زکات و دریافت آن مامورانی را مشخص می کرده اند و این از الزامات جامعه بوده است.

وی، راه خرج کردن زکات را در مسیر فقرا دانست و یادآور شد: حتی اگر یک درصد از جامعه درگیر فقر باشند و با آن مواجه باشند، ثروتمندان باید نسبت به این اتفاقات پاسخ گو باشند و در برابر مشکلات مالی و اقتصادی فقرا ساکت نباشد.

امام جمعه همدان گفت: یکی از نام های خداوند رزاق است، بنابراین روزی در جامعه توسط خداوند تقسیم می شود و در این پرداخت ها بندگان مورد ارزیابی قرار می گیرند که کدام یک از آن ها در دورانی که از نظر مالی دارای شرایط خوبی بوده اند، حامی فقرا بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی به میزان پرداخت زکات در استان همدان اشاره کرد و ابراز داشت: متاسفانه در زمینه پرداخت زکات تعداد زیادی از واجدان، زکات خود را پرداخت نمی کنند و لذا برای رفع این مشکل نیازمند کار اساسی در مباحث فرهنگی هستیم.

وی تصریح کرد: فعالیت در مباحث فقر زدایی انحصار به سازمان و اداره خاصی ندارد و همه باید در این زمینه دغدغه داشته باشند و خود را مسئول رفع آن بدانند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، کوتاهی در این راه را جایز ندانست و گفت: این مساله ارتباطی به روحانیت، کمیته امداد و یا جهاد ندارد، چرا که همه ما به عنوان مسلمان در برابر این مشکل مسئول هستیم و نمی توانیم بی تفاوت از کنار آن گذر کنیم.

وی یادآور شد: لازم است که به همه کشاورزان که با سختی های فراوان در حال تلاش هستند و خصوصا الان که در فصل برداشت قرار دارند خداقوت بگوییم و امیدواریم به این نکته توجه داشته باشند که  آنچه مهم است مال زیاد نیست بلکه برکت در مال موضوع مهم در درآمد ها است.

امام جمعه همدان ادامه داد: در گذشته کشاورزان قبل از آوردن سود پول خود مقداری که مربوط به سهم فقرا بود را کنار می گذاشتند و بعد، آن را به خانه می آوردند، چرا که بر تاثیر برکت در مال در نسل های آینده خود آشنایی داشتند و می دانستند که پرداخت زکات جامعه را تطهیر می کند.

وی با تقدیر از کارشناسان ادارات جهاد و کمیته امداد، خاطر نشان کرد: نحوه صحبت کردن و برخورد با کشاورزان عزیز و ارائه موضوع و آشنا ساختن کشاورزان در پرداخت زکات بسیار موثر است و این دوره فرصت مناسبی است که از تجربیات موفق یکدیگر استفاده کنید.

نماینده ولی فقیه در استان همدانر، کشور را دارای جامعه متدینی عنوان کرد و گفت: خدا رو شکر مردم و خصوصا روستاییان ما از متدینین هستند و دلیل این حرف هم میزان نذوراتی است که در ایام ماه محرم و در مناسبت های دیگر شاهد آن هستیم و شما می توانید به بعنوان مبلغ به آنها بگویید که به جای نذر می توانند زکات خودتان را در راه فقرا پرداخت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha