جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قرآن

حوزه/ ولتر (فیلسوف و نویسنده فرانسوی): من یقین دارم که اگر قرآن و انجیل را به یک فرد غیر متدیّن ارائه دهند، او حتماً اوّلی را بر دوّمی ترجیح می‌دهد؛ زیرا کتابِ محمّد، افکاری را تعلیم می‌دهد که به اندازه کافی بر مبنای عقل است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات قرآنی و پاسخ های آن، برگرفته از «درگاه اینترنتی مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن» خواهد پرداخت.

- سؤال

نظر دانشمندان غربی درباره قرآن چیست؟

پاسخ:

نظر پنج تن از دانشمندان غربی را درباره قرآن کریم:

1. ولتر (فیلسوف و نویسنده فرانسوی): من یقین دارم که اگر قرآن و انجیل را به یک فرد غیر متدیّن ارائه دهند، او حتماً اوّلی را بر دوّمی ترجیح می‌دهد؛ زیرا کتابِ محمّد، افکاری را تعلیم می‌دهد که به اندازه کافی بر مبنای عقل است.

2. تولستوی (فیلسوف و نویسنده مشهور روسی): در این کتاب، آیات فراوانی هست که به خوبی بر مقام عالی دین اسلام و پاکی روح آورنده آن گواهی می‌دهد!

3. ژوزف ارنست رنان (فیلسوف معروف فرانسوی): در کتابخانه شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی و... وجود دارد که همه آن‌ها را بیش از یک بار مطالعه نکرده‌ام، ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و از مطالعه زیاد آن نیز خسته نمی‌شوم. این کتاب، قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان است!

4. گوته (شاعر و نویسنده آلمانی): سالیان دراز، کشیشان از خدا بی‌خبر، ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده آن دور نگه داشته‌اند. نزدیک است که این کتاب وصف‌ناپذیر، جهان را مجذوب خویش سازد.

5. دکتر گوستاو لوبون (مورّخ فرانسوی): تعلیمات اخلاقی قرآن به مراتب بالاتر از تعلیمات اخلاقی انجیل است.

نمونه‌هایی که برایت نوشتم، تنها بخش کوچکی از سخنان غربی‌ها در ستایش از قرآن کریم بود. گمان می‌کنم که با مطالعه همین نمونه‌ها، برایت معلوم شد که عظمت قرآن کریم فقط ادّعای ما مسلمانان نیست.

لازم به یاد آوری است که نورانیت و درخشش این کتاب، به تعریف و تمجید کسی وابسته نیست. آیا اگر کسی از خورشید ستایش نکند، او دیگر نورانی و روشنگر و حرارت‌بخش نخواهد بود؟! قرآن نیز قرن‌هاست که نور زندگانی انسان‌ها و راهنمای آنان در دل تاریکی‌هاست. این خورشید معنویّت و حقیقت نیز، نیازمند ستایش کسی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم واحدپورهمدانی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    3 0
    عالی
  • مسلم IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    2 0
    بدون تعصب نظر بدین من خودم مسلمانم اما این که از کل دانشمندان غرب ۵ تا که تعریف کردن رو فقط بزارید منطقی نیست
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    ما دینمان را از غربی ها نگرفتیم که با تعریف یا توهین آنها دین عوض کنیم اما اگر فضیلتی را دشمن اعتراف کند بیشتر مورد قبول است تا اینکه عیب و شماتت کند چرا که در اعتراف به خوبی بر ضد خویش عمل می کند و شائبه دروغگویی کمتر است تا اینکه دشمنی خود را با توهین و افترا و عیب سازی نشان دهد.
  • مهدی حیدی CA ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    آیا ممکن است نسخه های اصلی و مستند گفته های ژوزف ارنست رنان و گوته را برایم با ایمیل بفرستید؟ برای یک کار تحقیقی نیاز دارم. ممنون
  • نظرمحمدنیکزاد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    من یک مسلمان هستم وبه قران که کتاب ما است ایمان کمل دارم غربی ها اگرواقین به این باور رسد اند باید ایمان بیاورند چرا ایمان نمیاورند باوارندارند ازهمین خاطر است که ازدنیابااوجود که حقیقت رامیدانند ازدنیا بی ایمان میروند
  • ناشناس IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 0
    خیلی جالبه کسانی رو قبول دارید که فقط تأییدتان کنند و این همه بزرگانی که انتقاد کردن از قرآن اصلا آدم حساب نمیکنید و جالبتر این که این فیلسوفان عزیز غربی چرا از قرآن تمجید میکنند ولی به آن نمیگروند عقلشون پاره سنگ برداشته؟!!!!