سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
علیرضا آشناگر

حوزه/ استاندار سمنان گفت: رسانه ها و خبرنگاران، ستون فقرات مردم سالاری هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، علیرضا آشناگر، شامگاه روز سه شنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه و قلم استان سمنان به‌ مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار، به میزبانی سالن اجتماعات شبدیز سمنان، با اشاره به رسالت حرفه خبرنگاری و اصحاب رسانه و قلم اظهار داشت: سلام بر شهید عزیزی که این ایام متعلق به اوست، شهید محمود صارمی که این روز به مناسبت کار و فعالیت او نامگذاری شده است؛ ایام و اعیاد گذشته، روز خبرنگار و عید غدیر را خدمت شما محبّان اهل بیت و شما خبرنگاران گرانقدر تبریک و تهنیت عرض میکنم و بسیار خوشحالم که در جمع شما حضور یافتم و پیشنهادات شما خبرنگاران و پیشکسوتان بزرگوار را شنیدم.

استاندار سمنان با بیان اینکه حرفه خبرنگاری، حرفه سختی است و پر از مخاطرات مختلف است  به همین خاطر این ایام را به نام این شهید بزرگوار نامگذاری کردند، تصریح کرد: البته کاری بسیار حساس، مهم و پر از چالش های فراوان است؛ می دانم که شما بارها در این فضا و ایام منتظر شنیدن سخنان کلیدی باشید و شاید میل به سخنان کلیشه ای ندارید، اما واقعیت امر این است که خبرنگاران نقش جدی را در توسعه کشور ایفا میکنند.

خبرنگاران حلقه واسط بین حقیقت و واقعیت و مخاطب

وی با بیان اینکه خبرنگاران حلقه واسط بین حقیقت و واقعیت و مخاطب هستند و این حلقه واسط بودن نقش شما را برجسته می کند، افزود: قدر خودتان را باید در درجه اول خودتان بدانید؛ معتقدم که خبرنگاری حرفه ای سخت ، طاقت فرسا و فراتر از یک شغل  و بلکه رسالتی ارزشمند است.

آشناگر با بیان اینکه در هر شغلی در مقابل کاری که انجام می شود مزد دریافت می گردد  اما شما عزیزان مزدی که دریافت می کنید متناسب با حجم و ارزش کار و خطری که می پذیرید نیست، خاطرنشان کرد: رسالت شما در درجه اول ارتقاء آگاهی شهروندان است، اگر واقعیتی بیان می کنید برای این است که شهروندان بتوانند راحت تر به حقوق خود دست پیدا کنند که نقش مهمی است.

وی با بیان اینکه در درجه اول این مهم شما را متکی و ملزم به  اصولی میکند که باید به آن توجه کنید،گفت: چون شما اخبار را از منابع مختلف کسب می کنید، باید نسبت به منابع خبری خود تحقیق و بررسی کرده و اعتماد سنجی نمایید.

لزوم ادراک خبرنگاران از شرایط، عمل متناسب با وضعیت روز جامعه و اطلاع رسانی درست

استاندار سمنان با اشاره به لزوم ادراک خبرنگاران از شرایط، عمل متناسب با وضعیت روز جامعه و اطلاع رسانی درست افزود: امروز در شرایطی هستیم که دشمن در حال نه طراحی، بلکه اجرای یک عملیات روانی پرحجم توسط وابستگان خود در منطقه علیه نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه مبادا یک منبع خبری و اطلاع رسانی به انگیزه دشمنی با نظام جعل شده باشد و ما ناخودآگاه از این منبع خبری بدون پردازش و بررسی برای خبرسازی استفاده کنیم و دوستان خبرنگار ما باید به این مهم توجه کنند، گفت: گفته می شود احتمال کذب و صدق در خبر وجود دارد؛ اما آنچه به مخاطب مربوط می شود و شما کار واسطه گری را انجام می دهید آن است که خبر واقعی را منعکس نمایید چرا که مخاطبان علاقه ای به اخباری که در آن تردید است،  ندارند.

آشناگر با بیان اینکه اگر خبر بدون پردازش و پرداخت به جزئیات ، تکرار شد، ارزش خود را از دست می دهد و باعث دلزدگی در بین مخاطبان خواهد شد، تصریح کرد: سعی کنید اخبار واقعی را به مخاطبینی که منتظر خبرهای دقیق شما هستند منتقل کنید.

وی با بیان اینکه برخی خبرها ممکن است ناشی از القائات جریانات سیاسی باشد که به قصد زمین گیر کردن رقیب ایجاد شده و توسط برخی خبرنگاران نا ناخودآگاه منتشر شود و به ارگان رسمی جریان های سیاسی تبدیل شود، افزود: عموما در این گونه موارد، معمولا خبرنگارانی که به دنبال کپی کردن اخبار هستند گرفتار و دچار مشکل خواهند شد.

ضرورت انتشار اخبار موثق، تزریق روحیه نشاط و امید در جامعه

نماینده عالی دولت در استان سمنان با اشاره به ضرورت انتشار اخبار موثق، تزریق روحیه نشاط و امید در جامعه، نقد دلسوزانه دولت و کمک به روند اجرای امور گفت: در یک نشستی که با هیئت تحریره روزنامه پیام داشتم، عرض کردم در اخباری که منتشر می کنید، حتما منبع خبری را ذکر کنید و مطمئن باشید این موضوع باعث کسر شان شما نخواهد بود؛ اگر ذکر منبع انجام دهید بدون دستکاری در اصل خبر، قطعا در رسالت خبری خود موفق بوده و مخاطبین شما نیز به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت و اگر در آینده ایرادی وجود داشته باشد، متوجه شما نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از سازه ها و اساس جنگ روانی که امروز دشمن در حال اقدام است، مایوس کردن مردم است که اگر بناست مهندسی معکوس برای مقابله با عملیات روانی دشمن انجام دهید، باید احساس کنید و این ضرورت را درک نمایید که مردم را امیدوار سازید، افزود: این مهم در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری نیز منتشر گردید به صراحت عنوان و تاکید شد.

نباید برای جذب مخاطب به سمت انتشار اخبار منفی برویم

آشناگر با بیان اینکه در درجه اول شما شوق امید را در خودتان پرورش دهید و در درجه دوم اخبار ، به شکلی تدوین شود که امید برای مردم ایجاد شود، چرا که توسعه بدون امید مقدور نیست ، همچنان که زندگی بدون امید ممکن نیست، تصریح کرد: اگر امید آفرینی در تدوین اخبار مورد توجه قرار نگیرد، قطعا به رسالت خود عمل نکرده اید و نباید برای جذب مخاطب به دنبال و سمت انتشار اخبار منفی برویم.

وی با بیان اینکه تلاش برای اینکه دولت و نظام را در اداره و مدیریت کشور ناکارامد جلوه دهیم، از نیرنگ ها و اهداف دشمنان است که نیاز است خبرنگاران به آن توجه داشته باشند؛ این دومین اصل و پایه ریزی جنگ همه جانبه روانی دشمن علیه نظام است،گفت: متاسفانه دیده می شود برخی خبرنگاران و خبرگزاری های ما با لُکنت زبان از خدمات دولت و نظام دفاع می کنند، بلکه  باید سر خود را بالا بگیریم در شرایطی که جنگ همه جانبه علیه نظام در حال انجام است از مقاومتی که نظام و مردم، مردانه در حال انجام آن هستند، قاطعانه دفاع کنیم و باید منصفانه بگوئیم سهم دشمن در ایجاد مشکلات کشور به چه میزان است.

استاندار سمنان با بیان اینکه باید بگوئیم نقش شخص ترامپ و تیمی که مخالف جریان مذاکره و صلح در منطقه می باشد، چقدر است فلذا باید به این نکته پرداخته شده و به مردم اطلاع داده شود، افزود: قطعا اجرای این مهم و نقد دلسوزانه دولت، بسیار تاثیر گذار است؛ نمی شود دولتی تا مقطعی موفق بوده و در مقطعی که فشارها برای به زانو در آوردن مردم بیشتر می شود، ما نیز کمک کنیم و بگوئیم که دولت ناکارآمد است، در صورتیکه اینگونه نیست.

رسالت خبرنگاران در اجرای هرچه بهتر انتخابات

وی با اشاره به رسالت خبرنگاران در اجرای هرچه بهتر انتخابات، کمک به مدیران استان و لزوم حضور فعال خبرنگاران در شبکه های اجتماعی گفت: رسانه ها و خبرنگاران ، ستون فقرات مردم سالاری هستند.

آشناگر با بیان اینکه امسال ما شاهد انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم بود و یکی از کارهایی که خبرنگاران، رسانه و مطبوعات باید انجام دهند، تلاش برای مطالبه گر شدن مردم ما می باشد، تصریح کرد: در جریان انتخابات ، اولین چیزی که باید مردم مطالبه نمایند برنامه محوری می باشد ، مردم باید از کاندیداها برنامه بخواهند و در جریان انتخابات بعدی این برنامه ها و میزان اجرا و تحقق آن را ارزیابی کنند.

پرهیز اصحاب رسانه از جانبداری از کاندیداهای خاصی در انتخابات

وی با بیان اینکه بخش عمده این رسالت مربوط به خبرنگاران ما می شود؛ شما صاحبان قلم هستید و می توانید سخن را به زیبایی برای مردم ترسیم نمایید،گفت: طبیعتا با جانبداری از کاندیدای خاص، از طرف مخاطبین محدود خواهید شد.

استاندار سمنان با بیان اینکه شما باید بدون محدودیت بر عملکرد کارگزاران نظام نظارت داشته باشید و از شخص استاندار تا مدیران دیگر در ادارات و بخشها، انتقاد کرده و می توانید آنها را زیر تیغ نقد منصفانه خود  قرار دهید، گفت: اگر نقد ، نقد منصفانه باشد، همه مدیران ما باید این مهم را به عنوان یک هدیه از شما قبول کنند.

اتخاذ تصمیم گیری از سوی مسئولان استانی بر مبنای اخبار و گزارشات اصحاب رسانه

وی با بیان اینکه اخبار را به صورت مستمر دنبال میکنم که حتی خیلی مواقع نیز بر مبنای اخبار و گزارشات شما، تصمیماتی را نیز اتخاذ کرده ام،گفت: امروز کانال های خبری را نمی توانیم ببنیدیم، شما یک رقیب پیدا کرده اید به نام رسانه های اجتماعی، کار شما از صحنه بیرون کردن رقیب نیست و باید تلاش کنید تا قوی تر از رقیب ظاهر شوید.

آشناگر با بیان اینکه امروز ضریب نفوذ تلفن و موبایل های هوشمند بسیار بالاست و هرکدام یک رسانه شخصی هستند و به جریان آزاد اطلاع رسانی وصل هستند و به طور طبیعی رقیب شما به شمار می روند و باید تلاش کنید از این رقیب قوی تر ظاهر شوید و در این شبکه ها فعال تر باشید، تصریح کرد: تعداد دنبال کننده های برخی خبرگزاری ها در شبکه های اجتماعی بسیار کم است، به دلیل اینکه خیلی به این مهم اهمیت نداده اند و طبیعتا نباید توقع داشته باشید که اخبار شما زودتر از کانال های پر مخاطب دیده شود.

وی با بیان اینکه لازم است تا خبرنگاران ، رسانه های اجتماعی را به رسمیت شناخته و ضمن فعالیت در آنها از این ابزار استفاده نمایند،گفت: در ابزار های نوین اجتماعی امکانات بسیار خوبی وجود دارد که باید از آنها استفاده نموده و حضور کمرنگ خود را پررنگ تر کنید.

نقش تعیین کننده خبرنگاران در ایجاد شفافیت و جلوگیری از فساد و رانت

استاندار سمنان با اشاره به نقش تعیین کننده خبرنگاران در ایجاد شفافیت و جلوگیری از فساد و رانت، تلاش برای تقویت انسجام و همدلی افزود: هیچ کس برای مقابله با فساد و افشای آن  اعم از اقتصادی و سیاسی و ...، که با هدف سو استفاده از موقعیت برای کسب منافع شخصی اتفاق می افتد، شما را منع نخواهد کرد و ما از شما حمایت خواهیم کرد اگر منبع خبر موثق باشد.

وی با بیان اینکه به طور یقین موفق تر خواهید بود اگر گزارشات خود را ابتدا به مسئولین ذیربط قبل از انتشار اطلاع دهید، گفت: ما تمایل داریم که محیط اداری ما محیط سالمی باشد و از گزارش های تخلفات و فساد از سوی شما در زمینه های مختلف استقبال خواهیم کرد.

آشناگر با بیان اینکه در عملیات روانی دشمن، ایجاد اختلاف در بین مردم ،  ایجاد اختلاف قومی، تفاوت مذهبی، اختلافات منطقه ای  و بین شهری از جمله مواردی است که  خبرنگاران نباید به این مسائل بپردازند، افزود: اگر به این مسائل می بپردازید بای نقش و رویکرد شما تقویت انسجام بخشی و وحدت بخشی باشد؛ چرا که جدا از این باشد، به نفع توسعه استان نخواهد بود.

برای توسعه همه جانبه سمنان پای کار هستیم

وی با بیان اینکه استان سمنان امروز نقش کلانی را در اقتصاد کشور ایفا می کند که باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم و باید بگوئیم استان سمنان محکوم به توسعه است و باید فضا را برای این مهم آماده کنیم، تصریح کرد: استان ما استانی هماهنگ و یکپارچه است و برای توسعه همه جانبه آن همگی در تلاش بوده و پای کار هستیم و ما برنامه داریم تا به صورت یکسان به تمامی مناطق توجه داشته باشیم و برای این مهم قطعا تلاش می کنیم.

نماینده عالی دولت در استان سمنان، با بیان اینکه از پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر تشکیل شورای گفتگوی دولت و رسانه استقبال می کنم و موافق اجرای آن به صورت طرحی ابتکاری و خلاقانه از سوی خود دوستان خبرنگار هستم، گفت: برگزاری کنفرانس خبری مستمر، هفتگی، ماهانه و فصلی با اصحاب رسانه نیز از دیگر برنامه هایی است که موافقیم به صورت جدی اجرا شود و از آن به صورت ویژه حمایت می کنم و خودم شخصا در هر فصل در آن حضور پیدا خواهم کرد.

تاکید بر لزوم تلاش برای انتشار اخبار امیدوار کننده و امید آفرین در سمنان

وی با بیان اینکه تلاش کنیم تا نسبت به انتشار اخبار امیدوار کننده در استان و انتشار خدمات دولت و نظام بیشتر اقدام شود،خاطرنشان کرد: معتقدم ساماندهی کانال های خبری و تمامی شبکه های اجتماعی، برای پرهیز از تخریب اشخاص در آستانه انتخابات، در دستور کار شورای اطلاع رسانی استان قرار بگیرد.

آشناگر با بیان اینکه من معتقدم هیچ رسانه ای رقیب رسانه دیگر نیست و کارکرد های کانال ها و رسانه های مختلف، متفاوت می باشد،گفت: گزارشات میدانی و تحلیلی خود را به مسئولین استان ارائه کنید و تلاش می‌کنیم تا از آنها به صورت کاربردی استفاده کنیم.

دو هدیه استاندار سمنان به خبرنگاران

وی با بیان اینکه بحث توزیع عادلانه آگهی های دولتی در استان از طریق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دستور کار قرار گیرد، افزود: قصدم این بود امشب در جمع شما عزیزان حاضر شوم و بگویم می دانیم با تمام سختی هایی که متقبل می شوید، کار بسیار ارزشمندی دارید و «تامین امنیت شغلی» و «تسهیل در دسترسی به جریان آزاد اطلاعات»، بهترین هدیه ای است که می توان به خبرنگاران اعطا کرد و برای این مهم در استان تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha