جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید علی قاضی عسکر

حوزه/ سرپرست سابق حجاج ایرانی گفت: ما معتقدیم دستی که بخواهد توافقنامه ای ذلت بار مبنی بر قبول تقصیر حادثه منا از سوی ایران را امضا کند باید قطع شود، به هیچ وجه هیچ موردی درباره این نکته در توافقنامه های مزبور نیامده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، سرپرست وقت حجاج ایرانی در زمان وقوع فاجعه منا، شامگاه روز سه شنبه، در برنامه تلویزیونی جهان آرا از شبکه افق، ‌ با موضوع بررسی اینکه «روایت چالش های ۱۰ ساله اداره حجاج ایرانی»، اظهار داشت: یکی از وظایفی که رسانه ملی دارد این است که واقعیت‌ها را به گوش مردم برساند اگر هم جایی اشتباهی رخ داد آن را اصلاح کند، ما که نمی‌توانیم جلوی اظهار نظر افراد را بگیریم اما توضیحاتی ارائه می‌دهیم تا مردم خود قضاوت کنند.

وی با بیان اینکه بنده یکی از دوستان صمیمی ام یعنی شهید رکن آبادی را در فاجعه منا از دست دادم، تصریح کرد: خانواده این شهید برای ما محترم و معزز هستند ، او یک مادر قهرمان و بسیار شجاع دارد و من نسبت به خاندان ایشان ادای احترام میکنم، شهید رکن آبادی در مسائل دیپلماسی بسیار مسلط بود و در آن سال خودش استقبال کرد که به حج برود.

موضوع تعهد ایران و قبول تقصیر فاجعه منا خلاف واقع است

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، با بیان اینکه خیلی صریح می‌گویم که موضوع تعهد ایران و قبول تقصیر فاجعه منا خلاف واقع است، افزود: تفاهم نامه های سال‌های ۹۶ تا ۹۸ موجود است و تا قبل از سال ۹۴ وزارت حج عربستان تیپی داشت که آن را به همه کشورها می‌داد اما بعد از واقعه منا ما آن تفاهم نامه قبلی را کنار گذاشتیم  و روی یک سلسله اصول ایستادگی کردیم.

وی با بیان اینکه اولین مسئله این بود که دولت عربستان متعهد شده عزت، کرامت، امنیت، سلامتی و همچنین راحتی حجاج را مورد توجه قرار دهد و در این راستا همه امکانات خود را بسیج کند،خاطرنشان کرد: اولین توافقنامه بعد از سال ۹۴ در سال ۹۶ منعقد شده است و این توافقنامه هایی که بین دو کشور امضا می‌شود باید نظر مقامات دو کشور باشد تا منتشر شود.

سرپرست سابق حجاج ایرانی، با بیان اینکه بنده اگر در سمت قبلی بودم اینها را منتشر می‌کردم،گفت: سرپرست حجاج می‌توانند با هماهنگی طرف مقابل این موارد را منتشر کنند چون مطلب خاصی ندارد و عمدتا موارد اجرایی است و فرد در این قضایا تصمیم گیرنده نیست و غرامت و تشکیل کمیته حقیقت یاب حادثه منا در این توافقنامه هست و همچنین مقرر شد دفتر نمایندگی حج و زیارت بلافاصله بعد از عقد قرارداد انجام شود و آنها پذیرفتند.

دستی که بخواهد توافقنامه ای ذلت بار مبنی بر قبول تقصیر حادثه منا از سوی ایران را امضا کند باید قطع شود

وی با بیان اینکه همچنین مجوز دادند که موارد بهداشتی رعایت شود و مشکل ویزا نیز حل شود ، مشکلات همگی قرار شد حل شود و کلمه شهید نیز در این حادثه قید شد، افزود: ما معتقدیم دستی که بخواهد توافقنامه ای ذلت بار مبنی بر قبول تقصیر حادثه منا از سوی ایران را امضا کند باید قطع شود ، به هیچ وجه هیچ موردی درباره این نکته در  توافقنامه های مزبور نیامده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، با بیان اینکه سعودی ها می‌خواستند بگویند ما این حادثه را خودمان بررسی می‌کنیم که ما قبول نکردیم لذا در متن تفاهم نامه آمد که باید در گروه حقیقت یاب حتما حضور داشته باشیم، تصریح کرد: دوربین‌ها در اختیار آنها(سعودی ها) بود اما توضیحات اولین کسانی که حادثه را تشریح کردند را ضبط کردیم و این مستندات حدود 50 جلد خواهد شد که در آینده منتشر میکنیم و ما نمی‌گذاریم حادثه تلخ منا فراموش شود.

سعودی ها عده ای از شهدا از جمله شهید رکن آبادی را بدون اجازه دفن کردند

وی با بیان اینکه قطعا کلیه ابعاد را بازگو می‌کنیم و پیگیر هستیم که مقصر چه کسی بود و بررسی می‌کنیم که چرا سعودی ها باید برای نگهداری و انتقال جنازه ها انقدر ناتوان باشند،گفت: آنها عده ای از شهدا از جمله شهید رکن آبادی را بدون اجازه دفن کردند لذا در هیچکدام از موارد ذکر شده چنین مطلبی مبنی بر تقصیر ایران وجود ندارد.

سرپرست وقت حجاج ایرانی در زمان وقوع فاجعه منا، با بیان اینکه ما گفتیم کمیته حقیقت یاب باید تشکیل شود اما سعودی ها گفتند خودمان تشکیل می‌دهیم و قرار شد باهم مستندات را ببینیم اما هنوز این را اعلام نکردند و نتیجه قطعی از سوی کمیته هنوز اعلام نشده است،افزود: عربستان این را نپذیرفته است که ایران نماینده ای در این کمیته داشته باشد و هیچ کجا نیامده و سعودی ها هم نگفتند که ایران در حادثه منا مقصر است.

وی با بیان اینکه من در آن زمان همانجا خواهش کردم از کاروان ها که از ساعت 10 به بعد برای رمی جمرات بروند اما چند کاروان خودشان تخلف کردند که با همان‌ها هم که سرخود این کار را کردند برخورد کردیم و برکنار شدند، خاطرنشان کرد: هیچ چیزی که خدایی ناخواسته ذلت آفرین باشد برای کشور انجام نشد. ما نه این اختیار را داشتیم و نه هرگز این کار را میکردیم و ما هیچ وقت عزت و عظمتان را با هیچ چیز معاوضه نخواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، با بیان اینکه تعداد مشخصی شهدای فاجعه منا نداریم چون مستند حقیقی نداریم،گفت: سعودی ها نه فقط به ما بلکه به کشورهایی که شهید دادند اجازه ندادند تا مدارک خود را ارائه کنند، اگر اجازه می‌دادند ما ارائه میکردیم و در این صورت تا کنون علت مشخص میشد.

تاکنون هیچ دیه و غرامتی از طرف سعودی ها پرداخت نشده

وی با بیان اینکه ما از نظر فقهی هم این حادثه را بررسی کردیم که به آن قتیل الزحام می‌گوییم که اگر کسی در نماز جمعه و امثال آن فوت شد و مقصر این حادثه مشخص نبود باید دیه اش را بیت المال بدهد که سعودی ها گفتند می‌دهیم اما تاکنون هیچ دیه و غرامتی ندادند و علت آن این است که روابط ما با آنها قطع است، افزود: شنیدیم به برخی کشورهایی که ارتباط داشتند پرداخت‌های صورت گرفته است.

سوء مدیریت سبب این حادثه تلخ شد

سرپرست سابق حجاج ایرانی، با بیان اینکه متاسفانه برخی کشورهای اسلامی هیچ واکنش جدی در قبال فاجعه منا نداشتند و می‌گویند مقدر الهی بوده است اما ما معتقدیم اینها(سعودی ها) مقصرند و باید پرداخت غرامت صورت گیرد،گفت: هنوز نتوانستیم مستنداتی مبنی بر عمدی بودن حادثه بینیم و فکر می‌کنیم سوء مدیریت سبب این حادثه تلخ شده است و عده ای بحث ورود اتومبیل شاهزاده سعودی و باز کردن درب مشخصی را مطرح می‌کنند که صحیح نیست، ما باید بر اساس مستندات و حقیقت سخن بگوییم

وی با بیان اینکه چند میلیارد تومان هزینه وکیل سعودی شد تا بتوانیم در داخل خود عربستان وکیل بگیریم و امور را پیگیری کند و هنوز این راه باز است که اگر دولت هزینه وکالت را قبول کند کار زودتر پیش می‌رود، تصریح کرد: گواهی فوت را عربستان صادر می‌کرد و پزشکی قانونی ما هم گواهی صادر می‌کرد اما اگر خانواده ای دریافت نکرده است سوابق آن موجود است و می‌توانند پیگیری کنند و اسناد می‌تواند در اختیار آنها قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، با بیان اینکه برخی حرفهایی که در آن دوره(وقوع حادثه منا) زده شد خیلی عجیب بود، مثلا گفتند شهید رکن آبادی را دزدیدند و بردند، برخی گفتند او زنده سوار اتومبیل شده و حتی گفتند در اسرائیل گفتند گنجی نصیب ما شده و آن رکن آبادی است اما اسنادی که ما داشتیم نشان داد به غیر از تعدادی که داشتیم فردی زنده نبود لذا اگر اعلام شهادت کردند کار صحیحی بود، گفت: مصلحت نبود که ما بخواهیم چند ماه مردم را بخاطر اینکه می‌دانیم واقعیت چیست معطل کنیم و تصاویر فیلم و مصاحبه هایی را در این خصوص داریم و کلیه مطالب را رصد کردیم که این مستندات و پیگیری ها را منتشر کرده ایم.

حج یک واجب شرعی بوده و تعطیل شدنی نیست

وی با بیان اینکه حج تمتع یک واجب شرعی و به حدی مهم است که در چند روایت آمده است،  افزود: حج را نمی‌شود تعطیل کرد مگر اینکه شرایط ویژه ای پیش بیاید که حاکم مسلمانان مانند ولی فقیه ما حج را تعطیل اعلام کند.

سرپرست سابق حجاج ایرانی، با بیان اینکه عمره یک عمل مستحبی است، البته 6 میلیون نفر در نوبت عمره هستند که دولت تعهد داده اعزام شوند و اینها ودیعه های خود را پس نگرفتند،گفت: اگر شرایط به همین شکل جلو برود شاید بتوان عمره را ادامه داد و افراد را راهی حج عمره کرد.

وی با بیان اینکه سال 95 عده ای گفتند ایرانی ها می‌خواهند حج را تعطیل و به جای آن عتبات عالیات بروند و عده ای از افراد خام هم آن را پذیرفتند،گفت: حج جای شبهه زدایی، وحدت و یک جا جمع شدن مسلمانان دنیا است.

عدم خرید زائران حج طی سه سال گذشته

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، با بیان اینکه در طول سه سال گذشته آمار حمل بار هواپیمایی وجود دارد، زائرین هم مکرر به ما گفتند به رهبری بگویید ما فرمایش شما را عمل کردیم و هیچ خریدی از حج نداشتیم، خاطرنشان کرد: همیشه تصدی گری دولتی جواب نداده، ما باید بگذاریم مردم فهیم خود تشخیص داده و انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی گسترده ای درباره حج صورت گرفته است. 1400 اثر در این خصوص منتشر کردیم و 10 جلسه فقط خود ستادها برگزار می‌کنند. در این رابطه برنامه و آموزش های بسیاری اجرا شده است،گفت: من با 32 کشور برای حج ملاقات داشتم و تفاهم نامه امضا کردیم که از تجربیات ما در خصوص حج استفاده کنند، حتی برای چین و عراق دوره و مراسم برگزار کردیم.

سرپرست سابق حجاج ایرانی افزود: متأسفانه برخی از حجاج ما به زبان دوم مسلط نیستند و نظام باید کمک کند تا حجاجی که در نوبت هستند بتوانند با زبان زنده دنیا صحبت کنند.

برائت فقط یک امر سیاسی نیست

وی با بیان اینکه برائت فقط یک امر سیاسی نیست و برائت یک امر قرآنی است و در روایات و زیارت نامه های ما هم آمده است، تصریح کرد: معنی برائت را رهبر معظم انقلاب مشخص کردند که مربوط به کفار و مشرکین است و ظلمی که امروز علیه انسان ها و مسلمانان انجام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، با بیان اینکه از زمانی که حادثه منا اتفاق افتاده است، بنده هیچ گاه پیگیری این فاجعه را ترک نکردم و هر مقداری هم که بتوانم دنبال می‌کنم، گفت: هر چند مسئولیت مستقیم من نیست اما کمک می‌کنم خواسته خانواده شهدای منا به نتیجه مطلوب برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha