سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران در جمع حوزویان بجنورد گفت: روحانی نباید خود را برتر از مردم بداند؛ این منم منم ها از جلوه‌های تکبر است که اَشکال مختلف دارد. رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «من قال: انا عالم فهو جاهل»؛ یعنی هر آن کس گفت: من دانایم، هم او نادان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، آیت الله سید احمد خاتمی، امروز در نشست با طلاب و حوزویان خراسان شمالی، با تأکید بر اهل عمل بودن روحانیان، اضافه کرد: عالم در تراز انقلاب اسلامی اگر توصیه به نماز اول وقت می‌کند باید خود این موضوع را رعایت کند، اگر می‌گوید حسود نباشید مردم نباید هیچ جلوه‌ای از حسادت در او ببینند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: روحانی در تراز انقلاب اسلامی عالمی است که به دنبال پست و مقام نیست؛ امیرالمؤمنین (ع) فرمود من به کسی که به دنبال پست باشد پست نمی‌دهم و شیوه مقام معظم رهبری هم دقیقاً همین‌گونه است.

وی، تواضع را از دیگر بایسته‌های روحانیت برشمرد و گفت: عالم در تراز انقلاب اسلامی تواضع داشته و به اصطلاح عامیانه خود را نمی‌گیرد.

آیت الله خاتمی افزود: امام علی (ع) می‌فرماید: «خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زینَةُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُ الْحِلْمِ» و تأکید می‌کند تواضع و فروتنی زینت‌بخش علم و دانش است، ادب داشتن و اخلاق نیک زینت‌بخش عقل بوده و خوش‌روئی با افراد زینت‌بخش حلم و بردباری است.

عضو هیئت رئیسه و سخنگوی مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: روحانی نباید خود را برتر از مردم بداند؛ این منم منم ها از جلوه‌های تکبر است که اشکال مختلف دارد. رسول گرامی اسلام (ص)  می‌فرماید: «من قال: انا عالم فهو جاهل»؛ یعنی هر آن کس گفت: من دانایم، هم او نادان است.

آیت الله خاتمی با تأکید بر اینکه باید قدر و وزن خود را بدانیم، تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ و کفی بِالمَرءِ جَهلاً ألاّ یعرِفَ قَدرَهُ» و تأکید می‌کند عالم کسی است که قدر و منزلت خود را بشناسد و آدمی را همین نادانی بس که منزلت خود را نشناسد.

وی اظهار کرد: در نادانی انسان همین بس که نداند وزن او چقدر است؛ ازاین‌رو باید مراقبت داشته باشیم هر حرفی را در هر جایی نزنیم و جایگاه خود را بدانیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه دیگر بایسته روحانیت، حق مدار بودن است، افزود: انصاف همان حق مدار بودن است.

وی اضافه کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «خُذِ اَلْحِکمَةَ أَنَّی أَتَتْک فَإِنَّ اَلْحِکمَةَ تَکونُ فِی صَدْرِ اَلْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّی تَخْرُجَ فَتَسْکنَ إِلَی صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ اَلْمُؤْمِنِ» و تأکید می‌کند حکمت را هر کجا باشد فرا گیرید؛ زیرا حکمت در سینه منافق بوده و پیوسته ناآرام است تا از آن جا خارج شده در سینه مؤمن، در کنار همگنان خود آرام گیرد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه پاسخگویی به شبهات و سؤالات به‌ویژه جوانان، دیگر ویژگی روحانی در تراز انقلاب اسلامی است، خطاب به روحانیان، خاطرنشان کرد: جوان در پی حق است، اگر شما حق را به او نشان دادید همراه شما می‌آید، اما اگر دیگران حق نما را حق جلوه دادند به سراغ آن‌ها می‌رود.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: بر این اساس منبر فقط بالای منبر نشستن و حرف زدن نیست، بلکه این شکل هم منبر است، ازاین‌رو باید خدمت به مردم با پاسخ به سؤالات در دستور کار روحانیت باشد.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «اَلْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مَفَاتِیحُهُ اَلسُّؤَالُ فَاسْأَلُوا رَحِمَکمُ اَللَّهُ فَإِنَّهُ تُؤْجَرُ أَرْبَعَةٌ اَلسَّائِلُ وَ اَلْمُتَکلِّمُ وَ اَلْمُسْتَمِعُ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُمْ.» و تأکید می‌کند دانش گنجینه‌ها است و کلیدهایش پرسش است بپرسید خدایتان رحمت کند، زیرا چهار کس اجر و مزد دارند؛ پرسش کن و سخنگو و شنونده و دوستدارشان.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha