شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شيخ حسين غبريس

حوزه/ شیخ غبریس گفت: امت مسلمان امروز در برابر دو گزینه قرار دارند که ناچارند یکی را انتخاب کنند یا باید با مقاومت باشند یا خارج از مقاومت و امروز ایران نوک پیکان این جریان است.

شیخ حسین غبریس مدیر امور اجرایی اتحادیه جهانی علمای مقاومت در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ضمن معرفی اتحادیه جهانی علمای مقاومت و فعالیت های آن تاکید کرد: امت مسلمان امروز در برابر دو گزینه قرار دارند که ناچارند یکی را انتخاب کنند یا باید با مقاومت باشند یا خارج از مقاومت و امروز ایران نوک پیکان این جریان است و ما تمام نیروهای وفادار را به همکاری دعوت می‌کنیم تا امر برای همه روشن شود و راه را برای همه روشن کنند.

متن گفت‌وگو بدین شرح است:

حوزه: لطفا در ابتدا فعالیت‌های خود در لبنان را به اختصار بیان کنید.

بنده حسین غبریس در تجمع علمای مسلمان و اتحادیه جهانی علمای مقاومت مشغول به کار هستم. در تجمع علمای مسلمان مسئول روابط عمومی و در اتحادیه علمای مقاومت مدیر اجرایی هستم.

طبیعی است که دو مؤسسه یاد شده در یک راستا فعالیت دارند و از زمان امام خمینی قدس سره از حمایت های ایران بهره مند بوده اند. می دانید که تجمع علمای مسلمان یک نهاد علمایی است که از اولین لحظه اشغال لبنان توسط صهیونیست ها این تجمع برای متحد ساختن علمای شیعه و سنی برای مبارزه و مواجهه با دشمن صهیونیستی تاسیس شد و تا امروز نیز فعال است.

در سال های اخیر به ویژه سه سال اخیر و پس از دیداری که در تهران داشتیم و در کنفرانس سالانه مجمع جهانی تقریب مذاهب شرکت کردیم پیشنهادی مطرح شد که اهتمام علمایی ویژه ای به ویژه از جانب علمای اهل سنت به مقاومت صورت بگیرد و در آنجا بود که اتحادیه جهانی علمای مقاومت در این کنفرانس شکل گرفت و تاسیس شد. اکنون ریاست آن را شیخ ماهر حمود بر عهده دارد و هیئت مدیره آن حدود 20 نفر هستند که بارزترین شخصیت های این هیئت شیخ بدرالدین حسون مفتی سوریه، شیخ محمد حسین مفتی فلسطین، دکتر محمد عبدالستار از اردن، شیخ نعیم قاسم از لبنان، آیت الله اراکی، آیت الله تسخیری، آیت الله اختری از ایران و شیخ خالد الملا از عراق و دکتر کمال هلباوی و شیخ احمد کریمه از مصر هستند.

اینها اعضای هیئت مدیره هستند که هر 6 ماه تشکیل جلسه می دهند و برنامه ریزی می‌کنند و پس از آن اداره اجرایی وجود دارد که من مدیر آن هستم که کارهای اجرایی توسط این بخش مدیریت می شود.

حوزه: اتحادیه چند عضو دارد؟

اعضای اتحادیه اکنون حدود 500 نفر هستند و از ابتدا تا کنون بنا بر این بوده که اکثریت اعضا از اهل سنت باشند و از شیعیان کسی از لحاظ علمی مسئولیت مستقیمی بر عهده ندارد به جز بنده و البته اعضای دیگر شورای اجرایی همه اهل سنت هستند و امکان عضویت در این اتحادیه برای علما فراهم است؛ علمایی که ایمان داشته باشند فلسطین از آن مردم فلسطین است و همچنان به این مردم تعلق دارد و فقط با مقاومت مسلحانه به اهل خود باز می گردد نه از طریق مقاومت مدنی یا رسانه ای و صدایی که در این زمینه کارساز است صدای گلوله و توپخانه و موشک است، زیرا دشمن متاسفانه زبان دیگری را نمی فهمد.

در بخش اجرایی ما روزانه با تمام اعضا در ارتباط هستیم تا همه از اوضاع و تحولات فلسطین باخبر باشند و اتحادیه نیز با گروه های دیگر و برادران ما در فلسطین ارتباط دارد و حمایت های مالی یا رسانه ای یا معنوی را از آنها به عمل می آورد و مثلا در دو سال اخیر سفره های افطار در تمام مناطق ممکن در فلسطین به ویژه نوار غزه گسترانده است و علاوه بر این مواد ضروری مورد نیاز مردم فلسطین را برای آنها فراهم کرده است و در دو سال گذشته در ابتدای ماه رمضان کمک هایی به خانواده های فقیر در نوار غزه نیز صورت گرفته است.

حوزه: تاکنون چند کنفرانس برگزار شده است؟

در زمینه برگزاری کنفرانس ما تا کنون سه کنفرانس در بیروت برگزار کرده ایم و اکنون به برگزاری کنفرانس جدیدی در خارج از بیروت فکر می‌کنیم و البته باید ذکر کنم که طبق قانون اتحادیه، بیروت به خاطر نزدیکی به فلسطین، مقر اصلی اتحادیه است و بیروت اکنون زمینه مساعدی برای فعالیت در این زمینه است. نظر ما این است که کنفرانس آینده در عراق یا ایران یا تونس برگزار شود و البته الجزایر هم از گزینه ها بود که من به آنجا سفر کردم و شرایط را نامساعد دیدم، زیرا اوضاع سیاسی پیچیده ای دارد.

ممکن است کسی بپرسد چرا این اتحادیه به علمای مقاومت نامگذاری شده است؟! این نامگذاری دو دلیل دارد. اول اینکه اتحادیه ای در آن زمان وجود داشت به نام اتحادیه جهانی علمای مسلمان که ریاست آن را شیخ قرضاوی بر عهده داشت و دلیل دوم این بود که امت مسلمان امروز در برابر دو گزینه قرار دارند که ناچارند یکی را انتخاب کنند یا باید با مقاومت باشند یا خارج از مقاومت و امروز ایران نوک پیکان این جریان است و ما تمام نیروهای وفادار را به همکاری دعوت می‌کنیم تا امر برای همه روشن شود و راه را برای همه روشن کنند.

 کنفرانس آینده در چه زمانی و با چه موضوعی برگزار می شود؟

کنفرانس گذشته که در بیروت برگزار شد با این موضوع بود: "فلسطین میان دو وعده بالفور و وعده الهی" و در آن 600 شخصیت بین المللی از مناطق مختلف شرکت داشتند و این کنفرانس ما را تشویق کرد که کنفرانس آینده نیز نزدیک به این موضوع باشد. البته تمام موضوعات ما مربوط به فلسطین و نزدیک ساختن امت به فلسطین و قرار دادن آن در راس توجه امت اسلامی است.

امروز جبهه درگیری کاملا روشن است؛ سرزمین فلسطین به صورت کامل توسط صهیونیست ها اشغال شده و حتی مناطقی که فلسطینی های مسلمان و مسیحی در آن زندگی می کنند از تاثیر دشمن اشغالگر در امان نیست و حتی نوار غزه توسط صهیونیست ها محاصره شده و اشغالگران روزانه آنها را چپاول می‌کنند و بدین ترتیب تمام فلسطین در اشغال است و باید این سرزمین به صورت کامل به مردم آن بازگردد و ما به صراحت می‌گوییم که حضور اشغالگران در این سرزمین و هرگونه شراکت آنها را به هیچ وجه نمی‌پذیریم و هیچ کس حتی یهودیان هیچ حقی در این سرزمین ندارند و باید تمام این سرزمین به اهالی اصیل آن بازگردد. این نظر ما است و کودکان خود را با همین فکر تربیت می کنیم.

من نوه ای دارم که در اروپا متولد شده. پدرش در گذشته در نابلس فلسطین بوده که به اروپا مهاجرت کرده و در آنجا ازدواج کرده و اکنون پسرش دقیقا ده سال دارد. او یک و نیم سال پیش خاطره ای نوشت که همراه من است و در آن به زبان عربی بیان می کند من از فلسطین هستم در حالی که در اروپا متولد شده و سرزمین من توسط یهودیان صهیونیست اشغال شده و پدرم دیگر نمی تواند فلسطین را ببیند و من نیز آن را ندیده ام؛ اما این سرزمین روزی به ما باز می گردد و ما به زودی فلسطین را کاملا آزاد می کنیم.

اگر آرزوی کودکان ما در این سطح باشد ما نیز باید کمر همت ببندیم تا این آرزو محقق شود و در اینجا اجاره بدهید این سخن را بیان کنم و در تاریخ ثبت کنم نه به این خاطر که در قم یا ایران هستم و نه به این خاطر که من شیعه یا دوستدار ایران هستم؛ با صراحت می‌گویم که اگر حمایت مطلق جمهوری اسلامی ایران از فلسطین و مقاومت فلسطین و مردم فلسطین نبود اوضاع فلسطین در خطر بزرگی بود، زیرا بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی از وظیفه خود در حمایت فلسطین دست کوتاهی کردند و این واقعیتی است که اکثر مردم و گروه‌های فلسطین و آزادگان جهان به آن رسیده اند، اما اکنون با وجود تمام کناره گیری دیگران از مسئله فلسطین، موضع گیری‌های جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و دولت و مردم مسلمان ایران برای ما کافی است.

گفتگو: مرتضی سعیدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha