پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بدحجابی

حوزه/ موضوع فرهنگ بسیار عمیق و دارای ابعاد گوناگون است که مشکلات این موضوع با برگزاری یک جلسه برطرف نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، جلسه جامعه اساتید حوزه علمیه استان فارس، در خصوص مشکلات فرهنگی، با حضور فرمانده انتظامی فارس و جمعی از مسئولان قضایی و ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان، در مصلی نماز جمعه قدیم شیراز برگزار شد.

وجود بی‌حجابی‌ها در سطح شهر شیراز

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر کلانتری، عضو خبرگان رهبری در این جلسه با اشاره به اینکه موضوع فرهنگ بسیار عمیق و دارای ابعاد گوناگون است، اظهارداشت: مشکلات این عرصه با برگزاری یک جلسه برطرف نمی‌شود.

وی بابیان اینکه پیشینه انقلاب اسلامی در عرصه فداکاری نشان از یک انقلاب فرهنگی است، افزود: متأسفانه درروند انقلاب اسلامی به ‌مرورزمان بر سر راه مقداری موانع ایجاد شد، اگر بنا باشد مسئله فرهنگ موردتوجه قرار گیرد باید جلسات متعددی با حضور روحانیت برگزار شود.

رئیس جامعه اساتید حوزه علمیه استان فارس در ادامه با اشاره به وجود بی‌حجابی‌ها در سطح شهر شیراز، تصریح کرد: طبق نامه‌هایی که به ما نوشته‌اند مردم از ناهنجاری های باغ مجالس و رستوران‌ها در سطح شهر شکایت و گله می‌کنند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، عرصه فرهنگ را غریب و مظلوم دانست و بیان داشت: مشکلات فرهنگی با برگزاری یک سمینار و جلسه برطرف نمی‌شود، باید به‌طور فوری به آن رسیدگی شود، البته در جریان هستیم که نیروی انتظامی فعالیت‌هایی ازجمله طرح ناظر را انجام می‌دهد اما باید فعالیت‌ها از سوی دیگر نهادها نیز صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری در پایان اضافه کرد: باید با ناهنجاری های مرتبط با باغ شهری ها و بدحجابی‌ها برخورد شود.

برای جلوگیری از هنجارشکنی باید هزینه جرم را بالا برد

در ادامه جلسه، سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم حضور در جمع حوزویان است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به‌عنوان پدیده نوعی در دنیا شناخته‌شده است.

وی بابیان اینکه تمام افرادی که کیسه برای منافع خود دوخته بودند، نظام مقدس اسلامی را قبول نداشتند، افزود: دشمنان هرچه در توان داشتند رو کردند که این پدیده نوظهور یعنی نظام مقدس اسلامی را از بین ببرند.

فرمانده انتظامی استان فارس تصریح کرد: دشمن باوجود شکست‌هایی که خورده است، اما عقب‌نشینی نکرد و با تعدادی از کوردلان  داخلی درصدد بود تا توطئه‌هایی انجام دهد، اما به برکت بصیرت و هوشیاری مقام معظم رهبری نتوانستند کاری از پیش ببرند، همچنین حضور مردم درصحنه نیز مانع ایجاد توطئه‌های دشمن شد.

سردار حبیبی بابیان اینکه برای جلوگیری از هنجارشکنی باید هزینه جرم را بالا برد، بیان داشت: 26 سازمان در امر مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی دخیل هستند که یکی از آنها نیروی انتظامی است.

وی خاطرنشان کرد: در اطراف دو حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت سید علاءالدین حسین (ع) مشکلاتی وجود دارد که حل آنها نیازمند پای‌کار آمدن سایر دستگاه ها ومتولیان امر می باشد.

فرمانده انتظامی فارس بیان کرد: 25 هزار باغ و باغ شهری اطراف شیراز وجود دارد، تعداد تالارها و باغ‌های مراسم مجوز دار نیز 101 واحد است که از این تعداد 24 تالار با هتل است که در بسیاری از موارد نیروی انتظامی با ناهنجاری های مرتبط با این مراکز برخورد نموده است.

وی افزود: باید در اتاق فکر، آسیب‌ها شناسایی شود و پس‌ازآن راهکار را ارائه دهیم و در پایان، همه باید کار را پیش ببریم و نیروی انتظامی هم تمام و کمال پای‌کار ایستاده است.

مردم دل پردردی از مشکلات فرهنگی دارند

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام محمود محمودی مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون رفع مشکلات فرهنگی، افزود: نباید هیچ‌گاه احساس یاس و ناامیدی کنیم، ازاین‌رو مسئولان نیز باید از جامعه اساتید برای حل مشکلات فرهنگی و ... راهکار بگیرند.

وی تصریح کرد: برخی پیرامون مشکلات فرهنگی دل بسیار پردردی دارند. این نگرانی‌ها مقدس است البته به‌تنهایی کافی نیست، باید پشتوانه غنی نرم‌افزاری را در اختیار مسئولان قرار دهیم، همچنین باید طبق چهارچوب‌های حوزوی فعالیت‌ها را در این رابطه گسترش دهیم.

با سرنشینان بی حجاب خودروها برخورد می شود

سیدمصطفی بحرینی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه دادگستری استان اشراف کامل به مشکلات موجود دارد، گفت: از ظرفیت مجموعه قضایی در جهت کاهش معضلات و جلب رضایتمندی عمومی بهره گیری می نماییم.

سرپرست محاکم تجدیدنظر استان فارس افزود: در این راستا به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست معظم قوه قضائیه و پیگیری های مستمر ریاست کل دادگستری استان، در مجموعه قضایی استان با برنامه ریزی دقیق تحرک قابل توجهی در راستای افزایش رضایتمندی عمومی ایجاد شده است.

وی در ادامه به ملاقات های عمومی رئیس کل دادگستری فارس در محل دادگستری و همچنین مساجد و اماکن مقدس اشاره کرد و افزود: در راستای احقاق حقوق عامه رئیس کل دادگستری فارس با همراهی مسئولین و شورای قضایی استان، ضمن بازدید از محلات مختلف شیراز، به بررسی معضلات و مشکلات مردم بخصوص در مناطق محروم می پردازند و این برنامه با جدیت ادامه خواهد یافت.

این مقام قضایی استان در بخش دیگری از سخنان خود به طرح پیشگیری و مقابله با مظاهر علنی فساد و ساماندهی و نظارت بر وضعیت باغات مجالس و مراکز تفریحی و گردشگری اشاره کرد و افزود: در این خصوص شعب ویژه ای در دادسرا تشکیل شده است که با بهره گیری از ظرفیت قانونی و تعامل با مسئولین اجرایی و همچنین همکاری ضابطین قضایی پرونده های این حوزه به صورت ویژه رسیدگی و تعیین تکلیف می شود.

وی در ادامه به آمار عملکرد دادسرا و محاکم در برخورد با مخلین نظم و امنیت و عوامل ناهنجاری های اخلاقی اشاره کرد و در خصوص سرنشینان وسائل نقلیه ای که به ترویج بدحجابی و رفتارهای هنجارشکنانه اقدام می کنند، تصریح کرد: در مواردی که با تذکرات قانونی افراد به اصلاح رفتارهای خود اقدام نکنند علاوه بر تعقیب کیفری خودروهای این افراد متوقف خواهد شد.

معاون قضایی دادگستری فارس در خصوص اماکن و باغات مجالس نیز بیان داشت: مسئولین اماکنی که ضوابط و مقررات برگزاری مجالس را رعایت نکنند نیز ضمن تعقیب کیفری دستور مصادره ملک و اموال آنان در چارچوب مقررات مربوطه صادر خواهد شد.

شاید هزینه جرم کم باشد، اما قانون برخورد وجود دارد

سلیمان مهدوی دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان فارس نیز در جلسه جامعه اساتید استان فارس با اشاره به اینکه سه روند مشخص در کشور داریم که اگر این سه مرحله مشخص شود موضوعات برطرف می‌شود، اظهار داشت: نخستین مرحله موضوع قانون است، 200 صفحه در موضوع عفاف و حجاب قانون وجود دارد، شاید هزینه جرم کم باشد، اما قانون برخورد وجود دارد.

وی بابیان اینکه نیروی انتظامی در موضوع اماکن نیاز به مجوز سازمان دیگری ندارد افزود:  نیروی انتظامی می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند.

تعداد باغ شهری‌ها به‌طور دقیق شناسایی نشده اند

حجت‌الاسلام والمسلمین خادم عضو جامعه اساتید حوزه علمیه استان فارس هم با اشاره به اهمیت موضوع حجاب، برگزاری جشن در باغ شهری‌های شیراز را موردتوجه قرارداد و عنوان کرد: تعداد باغ شهری‌ها به‌طور دقیق در سطح شهر شناسایی نشده است و در این میان نیاز است تا دفاتر باغ های مجالس در سطح شهر نسبت به رعایت قانون در برگزاری مراسم و جشن ها توجه و حساسیت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha