جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌‌الاسلام راشدی نیا

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: مراقب باشیم که به بهانه برگزاری مراسم های جشن و شادی اهل بیت(ع)، دچار گناه و معصیت نشویم.

حجت الاسلام و المسلمین اکبر راشدی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ، ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و پیشاپیش عید سعید غدیر خم اظهار داشت: هر چند که سفارش بسیاری بر شادی و جشن در ایام اللهی چون عید غدیر شده، اما باید مراقب باشیم که به اسم اهل بیت(ع) و امیرالمومنین و برگزاری مجالس جشن و سرور، خدای ناکرده مرتکب گناه و معصیت نشویم.

وی افزود: ما یک شادی حقیقی داریم و یک شادی خیالی و کاذب که متاسفانه بسیاری از افراد دچار شادی های نوع دوم هستند که به عنوان مثال به هر حرف خنده داری ولو تهمت و دروغ و یا دربردارنده تمسخر اقوام و غیره که باشد، می خندند که همه این ها مورد تأیید آموزه های دینی ما هم نیست.

 قائم مقام مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور همچنین گفت: در مقابل شادی کاذب، شادی حقیقی آن چیزی است که انسان را در مسیر احساس آرامش قرار دهد، کما این که در حداعلای این مسئله، چیزی بالاتر از شادی و سروری که از وصل شدن عاشق به معشوق حاصل می شود، وجود ندارد و این در حالی است که انسان در مقام عبودیت به مقام قرب الی الله قرار می گیرد که حقیقتاً هیچ چیزی، یارای برابری با این حالت و وضعیت را ندارد.

وی افزود: به همین خاطر است که عُرفا غالباً در حالت سرور بوده اند و این طور نبوده که حزن را بر سرور مقدم بدانند، البته ناگفته نماند، حزنی که مقدمه سرور باشد مطلوب است ولی با این حال عارفان معتقدند که بسط بالاتر از قبض است چرا که قبض توأم با حزن است اما بسط و انبساط، سرور آور است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ابراز داشت: آن چه مهم است این که ما بتوانیم شادی های حلال را در جامعه ترویج دهیم و از سویی این حقیقت را برای مردم به درستی تبیین نماییم که روزی که در آن گناهی صورت نگیرد، همان روز، عید است.

وی گفت: از سویی شادکردن دل مومنین و ایجاد حالت سرور در آن ها از جمله رفع مشکلات و گرفتاری آن ها، خودش جزو بالاترین عبادت هاست، ضمن آن که ما نباید در اعیادی همچون غدیر و قربان از رسیدگی به امور نیازمندان و فقرا، غافل شویم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha