پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مجیری، مدیر موسسه دارالهدی

حوزه/مدیر مؤسسه دارالهدی گفت: امروز بیش از گذشته به اخلاق مداری در امور نیاز داریم و باید به تربیت نفوس بپردازیم.

حجت الاسلام محمدرضا مجیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به فعالیت های مؤسسه دارالهدی عنوان کرد: مرکز تخصصی دارالهدی توسط آیت الله ناصری در سال 80 با هدف تبیین مسائل اخلاق اسلامی و آشنایی با مکاتب مهم اخلاق اسلامی تاسیس شد.

مدیر مؤسسه دارالهدی افزود: این مرکز توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری فرزند آیت الله ناصری گسترش یافت و تبدیل به بنیاد شد و با توجه به اینکه دارالهدی با سابقه ترین بخش بود به عنوان یکی از صفوف بنیاد به شمار می رود.

وی اظهار کرد: بنیاد هاد یک بنیاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پیرامون مباحث اخلاق و معنویت است و واحدهای متعدد آموزشی از جمله؛ مدرسه سطح پایه یک در اصفهان که آیت الله بهجت تولیت آن را آیت الله ناصری سپرد، اخیرا نیز مدرسه دارالهدی در قم تاسیس شده و به جذب طلبه از پایه یک پرداخته است ضمن اینکه مدرسه عالی فقه را در اصفهان و قم نیز در زمینه تربیت طلاب داریم.

حجت الاسلام مجیری بیان کرد: مرکز تخصصی اخلاق در اصفهان و قم، اولین مرکز در حوزه است که در آن از سطح 3 و 4 فارغ التحصیل داشته است.

وی گفت: پژوهشکده نیز مجموعه ای تازه تاسیس است و دارای مجوز در جهت انجام پژوهشهای راهبری در زمینه اخلاق است.

مدیر مؤسسه دارالهدی افزود: مجموعه دارالهدی یک حلقه کاملی است و طلبه ها از پایه یک طبق رویکرد و برنامه های خاصی تربیت می شوند و سطح را می خوانند و وارد مدرسه عالی فقه می شوند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: سپس طلاب به مراکز تخصصی اخلاق درارتباط با فقاهت و علم اخلاق می روند و در پژوهشکده تحقیق می کنند و نتیجه اش کتاب و نشریه و محصولات فرهنگی می شود که در دارالهدی منتشر می گردد.

حجت الاسلام مجیری خاطرنشان کرد: دارالهدی، مجموعه ای فرهنگی است و در انتشارات کتاب، نشریه و اعزام مبلغ فعالیت دارد.

وی عنوان کرد: این مجموعه دارای فعالیت هایی در بخش فضای مجازی است، در این بخش علاوه بر اینکه سایت و پایگاه اینترنتی را اداره می کنیم، کانال های مختلف و پیام رسان هایی به زبان فارسی و عربی فعال است که از آن جمله کانال آیت الله ناصری می باشد که ده ها هزار دنبال کننده دارد، همچنین در اینستاگرام نیز فعال و در صدد گسترش فضای مجازی هستیم.

مدیر مؤسسه دارالهدی اظهار کرد: انتشارات یکی از واحدهاست که وظیفه اش چاپ کتاب، نشریه و کتاب است و تاکنون در حدود 40 عنوان کتاب با موضوع اخلاق، مهدویت و معنویت چاپ شده است.

وی بیان کرد: در این مجموعه اولین سالنامه تربیتی اخلاقی با عنوان «خُلُق» با موضوع اخلاق منتشر می شود که از سال 84 به مدت 14 سال به چاپ می رسد و مورد استقبال قرار گرفته است.

حجت الاسلام مجیری تصریح کرد: حتی یک سال از سالنامه تربیتی اخلاقی خُلُق اختصاصی بانوان چاپ شد ضمن اینکه نرم افزاری از نشریه خُلُق که یک نشریه مستقلی در دارالهدی است تهیه شده است.

وی گفت: 2 ماهنامه تربیتی اخلاقی با رویکرد فرهنگی کاربردی نیز در مجموعه منتشر می شود و تلاش کرده ایم زیاد وارد حوزه های تخصصی نشویم و بیشتر جنبه کاربردی اخلاقی داشته باشد، البته فصل نامه تخصصی در دستور کار است.

مدیر مؤسسه دارالهدی افزود: تاکنون موفق به چاپ هفتاد و یکمین شماره نشریه خُلُق شده ایم بطوریکه مورد توجه برخی از علما و فرهیختگان قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود بیان کرد: نشریه، گاهی ویژه نامه هایی چون «مَحرم حَرم» مربوط به آیت الله بهجت و ویژه نامه ای برای آیت الله حائری منتشر کرده است که برای بازماندگان و اطرافیانش جالب بود و شماره قبلی نشریه به ابعاد اخلاقی معنوی مقام امام خمینی(ره) پرداختیم که 144 صفحه شامل مصاحبه های متعدد با شاگردان ایشان و برخی از مراجع و بازماندگان ایشان انجام شده بود که ویژه نامه اخلاقی خوبی شد.

*کتاب هایی برای اولین بار

حجت الاسلام مجیری اظهار کرد: تاکنون موفق به چاپ قریب به 40 عنوان کتاب با موضوع اخلاق شده ایم و کتاب "هدف و آینده طلبگی" را برای افرادی که وارد حوزه شدند و ارزش کار حوزه را هنوز نمی دانند چاپ کرده ایم تا بدانند افق طلبگی چیست و چه خدمات و برکاتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب دیگر "ریاضت و اسلام" است که به تبیین ریاضت صحیح پرداخته، برای نمونه در این کتاب آمده است که روزه خودش یک ریاضت است این کتاب توسط یکی از فضلا، قلم فرسایی شده و موضوع ها را به خوبی بررسی کرده اند.

مدیر مؤسسه دارالهدی بیان کرد: کتاب "کیمیای توسل" کتابی خوب است که کارکردهای اخلاقی و تاثیر در رشد معنوی و شیوه های آن را مطرح می کند که نمونه اش را ندیده ایم و اولین بار است که منتشر شده است.

وی افزود: هم اکنون نیز چهارعنوان کتاب در نوبت چاپ قرار دارد و در انتشارات تمامی کتاب ها موجود است برخی کتاب ها مانند کتاب "اعتکاف ابرار" چند سالی است که چاپ می شود و تیراژ آن به بیش از 50 هزار جلد رسیده است.

حجت الاسلام مجیری تصریح کرد: بخش آخر واحد تبلیغ است که جدید ترین بخش مجموعه بوده و به همراه بخش فضای مجازی از جدید ترین بخش ها به شمار می رود واحد تبلیغ و اعزام مبلغ بر اساس اهداف و سیاست های بنیاد هاد فعال است.

وی اظهار کرد: از آن جایی که مجموعه آموزشی و صدها طلبه داریم، نسبت به تبلیغ آن ها بی تفاوت نیستیم و اصلا نمی تواند طلبه نسبت به تبیین دین بی تفاوت باشد و باید بیش از این اهتمام داشت و طلاب را تشویق کرد تا دوره های آموزشی و فنون تبلیغ و محتوایی را سپری کنند.

*طرح تبلیغی «مائده آسمانی» از برکات مؤسسه دارالهدی است

مدیر مؤسسه دارالهدی تصریح کرد: در معاونت آموزشی و تبلیغی، برنامه های متنوع تبلیغی را در دستور کار داریم که طرح «مائده آسمانی» یکی از آنها است که در آن طلاب سطح پایه 1 تا 7که فضای تبلیغی برایشان هنوز فراهم نیست در ماه مبارک رمضان به مدت ده روز به قم می آیند.

وی خاطرنشان کرد: این طلاب در این مدت یک دوره آموزشی اخلاقی، معنوی با محوریت اخلاقی می گذرانند امسال در حدود 50 نفر در مدرسه فیضیه اسکان یافتند و از سخنرانی های علما بهره مند شدند، استفاده از فضای معنوی قم، جمکران و کلاس های آموزشی و مباحث اخلاقی، معنوی و بهره برداری از شب های قرآن و شبهای قدر از جمله برنامه های این دوره است.

حجت الاسلام مجیری عنوان کرد: این دوره به سه روز اعتکاف دهه آخر ماه رمضان ختم می شود و علاقه خوبی از طرف طلاب برای شرکت این دوره داشته ایم و این ابتکاری از سوی معاونت تبلیغ با تاکید بر اخلاق محوری است.

وی گفت: توجه به تهذیب، تربیت و معنویت طلاب برای موسسه دارالهدی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما با همکاری دوستانمان در عرصه های مختلفت تهیه و چاپ نشریه، کتب، اعزام مبلغ، فضای مجازی همه ضروریت ها و دغدغه های تربیتی و تهذیبی را مدنظرقرار داده ایم.

*از سال آینده تحصیلی امیدوارم شاهد برگزاری رشته اخلاق عرفانی در سطح 4باشیم

مدیر مؤسسه دارالهدی ادامه داد: وقتی طلاب دوره سطح را تمام کردند، می توانند وارد مدرسه عالی فقه شوند و مسائل و تحقیقات بیشتری را در موضوعات اخلاقی سپری کنند، دروس خارج بر اساس مباحث اخلاقی، مباحث فقهی، صله رحم و غیبت بررسی شده

و بر محوریت اخلاق است.

وی بیان کرد: مرکز تخصصی اخلاق وابسته به مؤسسه در سطح سه فعال است و 8 دوره در سطح سه اجرا شده و اولین مرکز تخصصی در قم می باشد که در سطح 4 نیز یک دوره در رشته تربیت اخلاقی برگزار کرده است و امید داریم اخلاق عرفانی نیز از سال آینده در سطح 4 اجرا شود.

حجت الاسلام مجیری اذعان کرد: در انتشارات دو نفر غیر طلبه مشغول هستند و بخش های دیگر به صورت پروژه ای فعالیت ها انجام می شود ولی به طور کلی افراد پروژه ای و طلبه حدود 15 می باشند.

وی در مورد چشم اندازی از برنامه های آینده موسسه بیان کرد: بالاترین چشم انداز تدوین طرح جامع اخلاق است، سلوک اخلاقی و سیر معنوی صحیح بر اساس معارف قرآن و اهل بیت(ع) تبیین و ارائه شود و افرادی که طالب معنویت هستند وارد این حوزه شوند.

*تولید محصولات فرهنگی ویژه بانوان در دستور کار مؤسسه است

مدیر مؤسسه دارالهدی تصریح کرد: بعد از انقلاب اوج اخلاق مداری توسعه یافته، منتها برنامه مدوَّن شده کمتر دیده شده بر مبنای معارف دین وعترت که این یکی از کارهایی است که به دلیل گستردگی زمان زیادی برده است، چشم انداز اصلی می باشد.

وی گفت: وابسته به ارگان دولتی نیستیم در شرابط اقتصادی فعلی با محدودیت هایی مواجه ایم و درصدد هستیم حرکت به سمت تولید محصولات فرهنگی ویژه بانوان را آغاز کنیم و نشریات ویژه بانوان به صورت مستقل با زمینه بزنیم.

حجت الاسلام مجیری عنوان کرد: درباره کتاب ها و پایان نامه ها به ویژه فعالیت های سایت بنیاد هاد درصدد راه اندازی کانالی برای موسسه هستیم، در واقع به دنبال زیرساخت هایی در جهت معرفی محصولات جدید از طریق پیام رسان های داخلی و دست یابی به راههای ارتباطی مناسبیم.

وی عنوان کرد: می توان کتاب، نشریات و محصولات فرهنگی را به علاقه مندان معرفی کرد باید از ظرفیت فضای مجازی به درستی در مسیر معرفی فعالیت ها استفاده کنیم، گاهی به طور مقطعی از این ظرفیت ها استفاده کرده ایم که باید تداوم داشته باشد ضمن اینکه از ظرفیت های خبری و به ویژه خبرگزاری وزین حوزه نیز به بهترین نحو می توانیم استفاده کنیم.

*در بیانیه گام دوم سهم اخلاق و معنویت به خوبی تبیین شده است

مدیر مؤسسه دارالهدی تصریح کرد: یکی از نشریات مطلبی کار کرد که هدف انقلاب از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود و هدف عالی انقلاب را تشریح کرده بود، بدون شک تربیت نفوس و تهذیب را مهم ترین هدف متعالی آورده بود.

وی ادامه داد: اگر به پیشرفت برسیم تا وقتی که نفوس مردم اخلاقی نشود نمی توان مدعی پیشرفت بود گاهی این هدف اصلی در بین اهداف سیاسی و اجتماعی گم می شود باید اخلاق را محور قرار داد چقدر کاندیداها به این امر بها می دهند و یا مورد توجه است؟

حجت الاسلام مجیری بیان کرد: در بیاینه گام دوم سهم اخلاق و معنویت به خوبی تبیین شده است، امروز بیش از گذشته به اخلاق مداری در امور نیاز داریم اخلاق زینت مهمی در کسب علم است از اساتید برجسته ای برای درس اخلاق در مجموعه استفاده می شود و بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

تهیه و تنظیم : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha