پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام عبدالامیر خطاط

حوزه/ حجت الاسلام والسملمین خطاط گفت: عنوان درسی «هویت طلبگی» به پایه اول تحصیلی حوزه علمیه اصفهان افزوده شد که در آن زی طلبگی و چیستی و چرایی طلبگی برای طلاب جدید الورود تبیین می شود.

 حجت الاسلام والسملمین عبدالامیر خطاط در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان  به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد:  امام هادی(ع)  فرمودند «دنیا بازاری است که عده ای درآن سود می کنند و عده ای در آن خسران می بینند»، شرط سود کردن طبق این روایت آن است که قدم اول خداشناسی و معرفت پروردگار داشته باشد و سپس به دنبال انجام وظیفه الهی بوده.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: معنای توکل این است که نتیجه را به خدا واگذار کنیم وخود به دنبال انجام وظیفه باشیم؛ در روایات و فراز های والای دعاها تاکید شده است که «خدایا آینده خود را به تو واگذار می کنیم و هر چه تو برای من می پسندی مرا از ان بی نیاز کن»

 حجت الاسلام والسملمین خطاط افزود: اگر انسان کار خود را به خدا واگذار کند، بی شک خداوند بهترین ها را که موجب سرفرازی انسان می شود، رقم می زند.

وی تاکید کرد: بزرگترین کاری که ما و شما باید انجام دهیم، تحصیل علم و متلس شدن به لباس تقوا است که این دوبال باعث پرواز انسان به ملکوت و عرش الهی می شود و هادی بودن صفتی است که طلاب باید به آن مزین شوند.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در رابطه با برنامه های آموزشی حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: عنوان درسی «هویت طلبگی» به پایه اول تحصیلی حوزه علمیه اصفهان افزوده شد که در آن زی طلبگی و چیستی و چرایی طلبگی برای طلاب جدید الورود تبیین می شود.

* استاد حوزه باید به گونه ای باشد که عطش علمی طلبه را برطرف کند

وی ابراز کرد: سال گذشته کتب شهید مطهری جز نظام آموزشی حوزه علمیه اصفهان قرار گرفت که امسال همان روند هست، از مسائل اساسی که درصددیم سال تحصیلی جدید آن را دنبال کنیم، این است که نقش و جایگاه استاد را تبیین کنیم، چرا که جایگاه استاد جایگاه بی بدیلی است.

 حجت الاسلام والسملمین خطاط اذعان کرد: براساس سیره گذشتگان و بزرگان دینی چنین برمی آید که سرنوشت علمی با استاد گره خرده است نه با کتاب؛ چنانچه شرح زندگانی علمای بزرگ چون علامه طباطبایی، علامه حلی، محقق  ها، شیخ طوسی و شیخ انصاری ها و آیت الله بروجردی ها و امام ر احل را بخوانیم متوجه وجود اساتید بزرگ در زندگی آنها می شویم.

وی ادامه داد: استاد باید به گونه ای باشد که عطش علمی طلبه را برطرف کرده و ایجاد انگیزه برای طلاب کند؛ ما در روایات سخن از رعایت حق معلم داریم نه حق مولف، کتاب فقط  نظمی به گفتار و ترتیبی به مطالب استاد برای انتقال به شاگرد است.

* دروس غیر حضوری اصلا با نظام حوزوی درتناقض هست

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: آنهایی که تصور می کنند بی نیاز از استاد بوده و در پی گرفتن دروس غیر حضوری در حوزه های علمیه هستند، اصلا معنای طلبگی را نچشیده اند و فرسنگ ها با نظام طلبگی فاصله دارند.

وی افزود: دروس غیر حضوری اصلا با نظام حوزوی درتناقض هست؛ حوزه علمیه یعنی تربیت و پرورش و تربیت غیرحضوری اصلا ممکن نیست، پرورش غیر حضوری غیر ممکن است.

 حجت الاسلام والسملمین خطاط در پایان نسبت به رعایت نظم طلاب جدیدالورود در حوزه علمیه  و امور خود تذکر داد و اظهار داشت: علما و بزرگان با نظم به درجات  بالا رسیده اند و هیچ گاه کسی با بی توجهی به نظم و برنامه ریزی قطعا به جایگاهی نخواهد رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید کشاورز IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    0 0
    متشکریم از بیانات زیبای حجت الاسلام والمسلمین خطاط