سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
بررسی تحولات اخیر کشمیر در قم

حوزه/ نشست «بررسی تحولات شبهه قاره هند با تاکید بر مسئله کشمیر» ظهر امروز با حضور شخصیت‎های علمی و سیاسی و اندیشمندان پاکستان و کشمیر در خبرگزاری رسا برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در ابتدای نشست «بررسی تحولات شبهه قاره هند با تاکید بر مسئله کشمیر»، حجت ‏الاسلام والمسلمین سید شفقت حسین شیرازی، مسئول امور بین الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با ذکر این مطلب که کشمیر یک جلوه از تقسیم نابرابر هند است، گفت: از دویست سال پیش که پرتغالی‏ها و کشورهای استعماری به این شبهه وارد شدند و مناطق این کشور را محاصره و مصادره کردند ولی به مرور تمام مناطق هندوستان در اختیار انگلیس قرار گرفت.

حجت ‏الاسلام والمسلمین شفقت حسین شیرازی بیان کرد: پادشاهان هندی به خصوص موگل که مسلمان بودند مقاومت سرسختانه‎ای در مقابل انگلیسی‎ها داشتند و به همین دلیل انگلیسی ها با مسلمانان عناد داشت.

وی گفت: در ادامه فتنه ای علیه اردو انجام شد زیرا زبان رسمی منطقه کشمیر و مناطق مهم هند، اردو بود و این فتنه باعث شد که زبان هندی را جایگزین اردو کنند زیرا خط اردو، بر اساس خط اسلامی بود.

مسئول امور بین الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: از دیگر فتنه‎های انگلیسی‎ها در منطقه شبهه قاره، تلاش جهت رشد وهابیت در این سرزمین بود؛ انگلیسی‎ها به دنبال محاصره همه جانبه هندوستان بودند و به همین دلیل این فتنه‎ها را انجام دادند.

وی افزود: پس از این مسایل، علما به دنبال نهضت آزادی هند بودند و افرادی چون محمدعلی جناح در کنار افرادی چون گاندی به دنبال آزادی هند بودند؛ در آن زمان هیچ تصوری در خصوص تجزیه هند نبود. 

حجت ‏الاسلام والمسلمین شفقت حسین شیرازی بیان کرد: پس از استقلال هند نظریاتی در خصوص جدایی هند و پاکستان مطرح شد؛ وقتی مشاهده شد که هندی ها اهمیت و ارزشی به مسلمانان نمی دهند باعث شد که فعالان این عرصه به دنبال جدا کردن این دو کشور باشند.

وی گفت: محمدعلی جناح تا آخرین روزها تلاش کرد که از جداشدن هند و پاکستان جلوگیری کند و در سال 1916 میثاقی بین دو جناح مهم پاکستانی و کنگره هند انجام شد تا حقوق مسلمانان رعایت شود ولی در ادامه اصلا به این مساله عمل نشد؛ پس از انتخابات، در عمل ثابت شد که التزامی به رعایت حقوق مسلمانان نیست و سپس محمدعلی جناح نیز به این جمع بندی رسید به نظریه دو ملت تن دهد.

مسئول امور بین الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: هندوها اصرار کردند که این کشور، هند نام دارد و مذهب رسمی آن نیز هندوئیسم است و کسانی که از کشورهای دیگر به هند آمده اند باید این کشور را ترک کنند و یا ترک مذهب کنند و به همین دلیل همه راه‎های تعامل بین هندوها و مسلمانان بسته شد.

وی افزود: پس از سقوط خلافت عثمانی در ترکیه، یکی از هندوها که اصلا مسلمان هم نبود از خلافت سخن گفت و هدف او نیز ضعیف کردن مسلمانان بود؛ در این زمینه محمدعلی جناح و مرحوم اقبال نیز از این مساله دوری کردند؛ حتی محمدعلی جناح نیز طی نامه‎ای به گاندی نوشت که این حرکت که شما از آن حمایت می کنید، بازی با آتش است.

حجت ‏الاسلام والمسلمین شفقت حسین شیرازی بیان کرد: در ادامه در سال 1937 انتخاباتی برگزار شد و کرسی‎های کنگره نیز به هندوها رسید و در ادامه در مناطق مسلمان نشین هیچ حمایتی از مسلمانان نمی‎شد؛ در این میان حامیان احیا و تحریک خلافت به دنبال نفوذ در مناطق مختلف هند بودند و به مناطق مختلفی نیز لشکرکشی کردند.

وی گفت: افرادی چون ابوالعلا مودودی نیز با نظریه امارت و خلافت وارد میدان شدند؛ ولی تشکیل حکومت پاکستان با حمایت مردم مسلمان انجام شد؛ در انتخابات 1676، بیش از 75 درصد مردم به حزب مسلم لیگ مسلمان و محمدعلی جناح رای دادند و به همین دلیل هند و پاکستان مجبور شدند که به این امر تن دردهند.

مسئول امور بین‎الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: مردم کشمیر از همان ابتدا نیز تحت ظلم بسیاری واقع شدند و مردمی مظلوم هستند؛ 90 درصد مردم کشمیر مسلمان بودند و این منطقه نیز باید به پاکستان می رسید ولی حاکم این منطقه به هندی‎ها گروید و انگلیسی‎ها هم از این مساله حمایت کرد.

وی با اشاره به درگیری‎های کشمیر افزود: اهل منطقه کشمیر به دنبال استقلال و آزادی خود بودند؛ مساله دیگر اینکه تقسیم هند، بر اساس مذهب بود و قرار بود که به استقلال برسد ولی به دلیل اینکه این مردم مسلمان بودند، طعم استقلال واقعی را نچشیدند. 
حجت ‏الاسلام والمسلمین شفقت حسین شیرازی بیان کرد: یک قسمت از کشمیر توسط جنگ چینی‎ها علیه هند، به چین اضافه شد؛ مابقی کشمیر به دو قسمت کشمیر و کشمیر هند تقسیم شد.

وی گفت: امروزه آمریکا، عربستان و دیوبندی‎ها با همکاری هم، به دنبال طرح خلافت بودند؛ خوشبختانه فتنه گری مذهبی آنها در این منطقه جواب نداد؛ مردم کشمیر در این منطقه مشکل مذهبی و دینی ندارند.
مسئول امور بین‎الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: مودی با حمایت عربستان به دنبال احیای همان طرح‎های قبل بود؛ او اولین کسی بود به تلاویو نزدیک شد زیرا در گذشته هندی‎ها به مسلمانان نزدیک بودند؛ مودی در گذشته موسسه متعصب هندویی را تاسیس کرد و از این جهت به صهیونیسم نزدیک است حزب آنها در بین هندی‎ها مثل صهیونیسم در بین یهودیان است.

وی افزود: او به دنبال تکرار تجربه سیاست علیه فلسطینی‎ها است؛ او با پشتوانه قدرت و پول آمریکا و عربستان و اسراییل به دنبال تسلط خصمانه علیه کشمیر است؛ قانون خودمختاری هند در هندوستان پذیرفته شده ولی او این قانون را زیرپا گذشت.

حجت ‏الاسلام والمسلمین شفقت حسین شیرازی بیان کرد: 7 تا 8 هزار نیرو از 70 سال پیش در کشمیر حضور دارد ولی هیچ وقت نتوانستند صدای این مردم را خاموش کنند و در این مسیر کشمیری‎ها هزاران شهید دادند و متاسفانه جنایات بسیاری از جمله تجاوز علیه این مردم انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه هند ارتباطات رسانه‎ای و سیاسی با قدرت‎های بزرگ دارد، مردم کشمیر را در مظلومیت مضاعف قرار داده است؛ اگر مساله کشمیر مثل مساله فلسطین و یمن مورد توجه قرار می‎گرفت امروز وضعیت مسلمانان بهتر از این بود. 
مسئول امور بین الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: ایران و پاکستان باید نزدیکی بیشتر نسبت به هم داشته باشند زیرا اسراییل دشمنی و کینه دیرینی از پاکستانی‎ها دارد و آمریکا نیز به دنبال تضعیف پاکستان است؛ مساله کشمیر می تواند به نزدیکی جریان مقاومت در بین ایران و پاکستان و کشمیر بیانجامد.

مردم کشمیر 70 سال مظلومیت را تحمل می کنند

در ادامه این نشست، اندیشمندان و اساتید و فعالان فرهنگی منطقه کشمیر نیز به ذکر مباحثی پیرامون وضعیت امروز این منطقه پرداختند که مباحث آنها در ذیل آمده است.

ریحان حسین کارشناس مسایل کشمیر نیز در این نشست گفت: مردم کشمیر 70 سال مظلومیت را تحمل می کنند ولی امروز این مشکلات به اوج رسیده است.
امام راحل در خصوص کشمیر بیان می کنند که اگر توحید کلمه باشد، چطور می توان یک مشت یهود دزد، فلسطین شما را از دست شما بگیرند و مسلمین را از فلسطین بیرون کنند ولی اگر مسلمانان توحید کلمه کنند هندوی بدبخت نمی تواند کشمیر عزیز را از ما بگیرد.

رهبر معظم انقلاب بیان می کند که قضیه کشمیر یک فاجعه و مصیبت است. امروز کشمیر به سه قطعه کشمیر پاکستان و هند و چین تقسیم شده که پاکستان نیز یک تکه را به چین داده است.
امروز در خاورمیانه شاهد جنگ سیاسی نیستیم بلکه این جنگ، اعتقادی است؛ وقتی به سخنان مسئولان حکومت آمریکا و اسراییل بنگیریم آنها نیز دم از ارزش‎های خود می‎گویند و جنگ ارزش‎ها را در دنیا به راه انداخته اند.
جنگ دیگر بین سه کشور، ایران، عربستان و ترکیه است؛ عربستان و ترکیه به دنبال احیای خلافت مد نظر خود هستند؛ این دو جنگ یعنی جنگ ارزش‎ها و تفکر احیای خلافت در کشمیر وجود دارد ولی در این میان تنها مردم کشمیر هستند که قربانی می‎شوند.

فرهنگ ایران و کشمیر بسیار نزدیک است زیرا 32 درصد یکسانی زبانی بین ایران و کشمیر وجود دارد ولی قدرت‎های دیگر نمی‎خواهند این مساله را تحمل کنند؛ امروزه حتی اسراییل هم به دنبال اعمال نفوذ است.
امروزه حساس‏ترین شرایط در کشمیر حاکم است و اگر امروز مظلومیت این مردم را به دنیا نشان ندهیم و به دنبال خوشحال کردن هند و پاکستان به شکل همزمان نباشیم، کشمیر را برای همیشه از دست خواهیم داد.
 

اسراییل از گذشته در هند نفوذ داشته است

در ادامه دکتر ابومهدی از کارشناسان کشمیری بیان کرد: امام راحل سالها پیش نظریه بسیار مهمی در حوزه سیاسی مطرح کردند که بر اساس نظریه فلسطین و کشمیر است.
پس از جدایی پاکستان از هند، در قرارداد قانون 370 در سال 1949، قانون خودمختاری کشمیر مطرح شد و حتی نخست وزیر و پرچم مستقل نیز داشت.
در آن زمان مقرر شد که امور بین‎الملل، ضرب پول و ارتش کشمیر در اختیار هند باشد، ولی هندی‎ها در سایر موارد حق اعمال نفوذ دیگری نداشتند.
پس از اینکه به کشمیری‌ها حق رای در سازمان ملل داده نشد، حقوق کشمیری‎ها به مرور کمرنگ شد؛ در ادامه قانون 35A تصویب شد و بر این اساس هیچ کسی حق ملکیت بر املاک کشمیری‎ها را نداشت و مشاغل مورد نیاز به کشمیری‎ها می رسید؛ حتی تابعیت کشمیری ها به دامادهای کشمیری داده نمی شد زیرا از همان زمان می دانستند که چه توطئه هایی در حال انجام شد.
اسراییل از گذشته در هند نفوذ داشته است؛ اسراییل نمی‎خواهند که مسلمانان در این منطقه رشد کند؛ کشمیر دارای مرز مشترک با چین، هند و پاکستان است؛ آمریکا‎یی‎ها بر اساس ترس از آینده چین می خواهند همیشه این کشور را تحت نظر داشته باشند و به همین دلیل به دنبال اعمال نفوذ و حاکمیت در این منطقه هستند؛ از دیگر سوی به دنبال نظارت روی تحرکات پاکستان است.
کشمیری‎ها همیشه حامی ملت ایران هستند؛ هرگاه حرکتی علیه ایران انجام می‎شود، کشمیری‎ها اولین کسانی هستند که به این مساله واکنش نشان می‎دهند و به خیابان‎ها می ریزند؛ به همین دلیل آمریکا و اسراییل اصلا نمی‎خواهند این مردم را راضی کنند.
کشمیری‎ها نزدیکی فرهنگی بسیاری به ایرانیان دارند و به همین دلیل حتی در قراردادهایشان نیز به سان ایرانی‎ها این کار را انجام می‎دهند؛ به همین دلیل اسراییلی‎ها و آمریکایی‎ها اصلا نمی‎خواهند این مردم روی آرامش را ببینند.

600 تن از فعالان کشمیری در زندان به سر می برند

در ادامه سید علیرضا موسوی از فعالان فرهنگی کشمیر بیان کرد: هندوها به چهار دسته تقسیم می شوند؛ برهمن‎ها به سه دسته تقسیم می‎شوند؛ اسراییلی‎ها هم سه دسته هستند و تفکرات آنها نیز به هم نزدیک است؛ ویش‎ها در کارخانجات جمع می شوند و چتری ها به ارتش می روند.
این سه دسته 16 درصد هند را تشکیل می دهند ولی شودری ها 68 درصد هندوها را تشکیل می دهند که عین مردم کشمیر، مظلوم هستند؛ این 68 درصد نیز برای حقوق خود در حال جنگ هستند.
حزب آر اس اس که مثل وهابی ها هستند امروز قدرت را در هند در اختیار دارند ولی حزب رقیب که شودری ها هستند قابلیت ارتباط بسیار بهتری دارند.
حزب فعلی هند به دنبال کمرنگ کردن فرهنگ کشمیری بودند؛ یعنی حتی مدارس را در کشمیر نیز در اختیار گرفتند؛ در کشمیر، چند مدرسه بزرگ از آن اسراییل فعالیت دارند.
هر طلبه‎ای که به کشمیر باز می گردد و یا از کشمیر به ایران می رود تحت شدیدترین نظارت‎ها از سوی حاکمیت کشمیر قرار می گیرد؛ ترس از حجاب و مبارزه علیه فرهنگ حجاب از مهمترین کارهای فرهنگی است که علیه کشمیری ها انجام می شود.
به تازگی 600 تن از فعالان کشمیری در زندان به سر می برند و حتی لیدرهای فعال سیاسی توسط دولت کشمیری بازداشت شدند؛ آر اس اس وارد هند شده اند و حتی دستور تجاوز نیز به این افراد که در قالب ارتش وارد کشمیر شده اند داده شده است.
علمای شیعه همیشه از حواشی پرهیز می کردند ولی آر اس اس به دنبال تفرقه بین این دو مذهب بودند ولی برای اولین بار است که علما و فعالان شیعی در زندان هستند؛ امروزه 30 نفر از علمای شیعی که در منطقه فعال بودند دستگیر هستند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha