شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رحیمی صادق

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به این که کلمه مولی قطعاً به معنای دوستی نیست، گفت: دینی که نماز، روزه، حج، جهاد، خمس، زکات و... دارد خداوند می فرماید ناقص است، حال آیا دین ناقص با دوستی امیرالمومنین(ع) کامل می شود؟ نخیر! بلکه آنچه موجب کامل شدن دین شد ولایت و جانشینی پیامبر(ص) بود که رمز کمال است، و دشمنان می دانند که تا قیامت این دین یک پاسدار معصومِ الهی دارد و جلوی همه انحرافات را خواهد گرفت

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک فرا رسیدن عیدالله الاکبر عید غدیرخم، با بیان این که عید غدیر بزرگترین عید اسلامی است، گفت: باید دستگاه های فرهنگی به ویژه مبلغان حوزه فضایی را در جامعه ایجاد کنند که نگاه همه مردم به این روز به عنوان بزرگترین عید باشد و شاید هنوز به این حقیقت دست پیدا نکرده ایم.

وی افزود: نکته بعدی این که این روز عید ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) است. عید غدیر روزی است که حضرت امیر(ع) از جانب خداوند متعال به عنوان ولی و سرپرست مردم انتخاب شدند و اینها نکات مهمی است که باید به مردم تبیین شود.

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به سند حدیث غدیر از منابع کتب اهل سنت به نقل از علامه امینی، اظهار داشت: سند حدیث غدیر را همه علمای شیعه و اهل سنت تایید نموده و هیچ کس در سند این حدیث ذره ای شک و شبهه ندارد زیرا حدیث غدیر، یک حدیث متوامتر، محکم و غیرقابل تأویل است.

وی افزود: در این حدیث آنچه اتفاق افتاده به طور دقیق نقل شده که پیامبر(ص) هنگام بازگشت از سفر حج در کنار برکه غدیر ایستادند و مردم را جمع کردند و دست حضرت را گرفتند و بالا بردند و فرمودند آیا من مولی و سرپرست شما نیستم؟ که وقتی مردم اقرار کردند؛ پیامبر فرمودند؛ هر کس که من مولی و سرپرست او هستم امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) هم مولی و سرپرست او است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق تصریح کرد: اصل داستان، داستان مسلمی است و شاید به همین دلیل است که مخالفان ولایت به سند آن خیلی خدشه نکرده اند و به محتوا و مفهوم حدیث غدیر اشکالات بسیار سستی وارد کردند و متاسفانه ما شیعیان نیز چون به همه حقایق حدیث غدیر توجه نکرده ایم بعضا در دام اشکال سست و شبهه ناوارد آن ها می افتیم.

وی ادامه داد: عمده اهل سنت حدیث و مفهوم غدیر را پذیرفته اند اما برخی از مغرضین همچون وهابیون که نمی خواهند حقیقت را بفهمند، مفهوم مولی در بیان پیامبر(ص) را به معنای دوستی مطرح می کنند! اگر شرایط وقوع غدیر بررسی شود، ذره ای تردید نخواهند ماند که مولی به معنای دوستی نیست بلکه به معنای سرپرستی و امامت بر امت است.

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: پیامبر(ص) برای بیان این ابلاغ مهم، بدون مقدمه ورود نمی کند بلکه ابتداءً به آیات فراوانی که در شأن ولایت امیرالمومنین(ع) نازل شده بود اشاره می کنند و آیا این همه اشارات به خاطر این بود که در نهایت بگویند هر کس من دوست او هستم علی هم دوست او است؟ اصلا این عبارت معنا ندارد.

وی گفت: تعبیرات رسایی که پیامبر دارند و از مردم اقرار می گیرند که آیا من سزاوارتر به شما از جان خودتان نیستم؟ این در واقع اشاره به آیه شریفه قرآن است که خداوند متعال می فرماید «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ». همه گفتند بله! و به دنبال همین جمله بود که پیامبر فرمودند «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِیٌّ مَوْلاه». و این سزاوارتر بودن جز با ولایت و امامت سازگار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق ابراز داشت: نکته بعدی این که چه کسی شک داشت که پیامبر، علی را دوست دارد؟ بارها پیامبر(ص) فرمودند که علی جان من است «أنت منی و أنا منک، نفسک نفسی و لحمک لحمی و دمک دمی». حالا در یک صحرای گرم و داغ پیامبر همه را جمع کند و دستور دهند آن هایی که جلوتر رفتند برگردند و آنهایی که عقب هستند برسند، صرف این که پیامبر فقط بگوید هر کس مرا دوست دارد، علی را دوست داشته باشد؟ اگر یک پدری در گرمای کوچه و خیابان فقط 2 دقیقه پسرانش را جمع کند و به آن ها بگوید که اگر مرا دوست دارید این پسر بزرگم را هم دوست بدارید؟ آیا به او نمی خندند؟ چه برسد به آن اجتماع عظیم! پس بسیار روشن است که منظور پیامبر از مولی، دوستی نیست بلکه اعلام ولایت و امامت حضرت علی(ع) بود.

وی عنوان داشت: از همه مبلغان و ائمه جماعات می خواهم به خطبه غدیر اهتمام بیشتری داشته باشند و در چندین جلسه خوب برای جوانان تبیین و ترویج کنند.

مدیر حوزه علمیه تهران در ادامه با اشاره به آیه «والله یعصمک من الناس»، گفت: پیامبر نگران چه چیزی بود؟ نگرانی پیامبر از عدم پذیرش ولایت علی(ع) توسط منافقان حاضر در اجتماع بوده است، زیرا برخی این حقیقت را بر نمی تابیدند اما جبرئیل سه بار بر پیامبر نازل شد و بار آخر با ابلاغ آیه تبلیغ؛ نگرانی‌های پیامبر را بر طرف نمود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان خاطرنشان کرد: نکته ای که مهم و بسیار دقیق و ظریف می باشد این است که خداوند متعال بعد از اعلام ولایت حضرت امیر(ص) فرمود امروز روزی است که دین شما را کامل کردم «الیوم اکملت لکم دینکم....» یعنی دین کامل شد، نعمت تمام شد، دشمنان مایوس شدند.

وی افزود: دینی که نماز، روزه، حج، جهاد، خمس، زکات و... دارد خداوند می فرماید ناقص است، حال آیا دین ناقص با دوستی امیرالمومنین(ع) کامل می شود؟ نخیر! بلکه آنچه موجب کامل شدن دین شد ولایت و جانشینی پیامبر(ص) بود که رمز کمال است، و دشمنان می دانند که تا قیامت این دین یک پاسدار معصومِ الهی دارد و جلوی همه انحرافات را خواهد گرفت. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمود US ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    محبت مولا علی تکمیل کننده دین است.