سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محمد انصاری - سمنان

حوزه/حجت الاسلام انصاری گفت: پیام غدیر پیام همدلی و وحدت و پیروی از امامت و ولایت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام محمد انصاری، به مناسبت دهه ولایت و امامت، در مسجد الزهرا(س) شهرک تعاون سمنان، با اشاره به آنچه در رابطه غدیر خم باید بدانیم، اظهار داشت: اول این مسئله، مسئله زمان غدیر هست که در ۱۸ ذی الحجه سال دهم هجرت به سال شمسی ۲۸ اسفند ۱۰ هجری خورشیدی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مکان غدیر در منطقه ای بوده است که بسیاری  از حجاج کشور ها از آن نقطه به شهرها و دیار خود راهی می شدند و این منطقه که برکه ای بوده است به نام غدیر خم که نزدیکی جحفه یکی از میقات های حج می باشد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیام غدیر پیام همدلی و وحدت و پیام پیروی از امامت و ولایت هست، افزود: بزرگترین مانع غدیر مسئله سقیفه و انحرافی است که در مسیر غدیر ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ما با این سوال مواجه هستیم که چه ضرورتی دارد که امروزه را از غدیر سخن بگوییم و با غدیر آشنا بشویم، خاطرنشان کرد: اولین مسئله‌ای که ضرورت بحث از غدیر را برای ما مطرح می‌کند این است که با آشنایی با غدیر تثبیت قلوب اتفاق میافتد؛ به این معنا که ما اهل بیت(ع) را جدای از همه مسائل و جایگاه ها و مقامات معنوی که برای آنها قائل هستیم، مسئله مرجعیت علمی اهل بیت(ع) و شخص امیرالمؤمنین امام علی(ع) است و ما وقتی احکام و شریعت خودمان را از اهل بیت(ع) می گیریم خیالمان راحت هست که از کسانی که دینمان را گرفتیم که متصل به وحی الهی هستند و این خود دلیلی است که ما با موضوع غدیر باید بیشتر آشنا شویم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به دومین دلیل اینکه ضرورت دارد با بحث غدیر آشنایی داشته باشیم،گفت: چون روز عید غدیر تاسیس اصل امامت رخ داده است و به هر حال ما در زندگی اجتماعی نظامی می‌خواهیم و نظام امامت و امت در روز عید غدیر تاسیس شده است یعنی امت می داند که پیرو چه کسی باشد و باید راه چه کسی را دنبال کند و این نظمی که رخ داده است از جمله مباحثی است که مسئله غدیر و اینکه ما باید با غدیر آشنا بشویم را رقم می‌زند.

وی افزود: سومین مسئله که بحث از غدیر را ضروری می کند این است که مقابله با دشمنان غدیر باید انجام شود و امروزه می دانیم غدیر حامل اندیشه ای است که تمام رسالت و امامت در آن خلاصه شده و جریان وهابیت، ضد اسلام، ضد شیعه، حتی ضد اهل سنت امروزه دارد تلاش میکند که غدیر را منحرف جلوه بدهند و اصل غدیر و پیام غدیر و آنچه که فلسفه غدیر هست عکس آن را منتشر میکند و تبلیغ کند.

حجت الاسلام انصاری گفت: در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ای وجود دارد که« یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» همه مفسرین شیعه و بسیاری از علمای منصف اهل سنت این آیه را گفتند به منظور جانشینی رسول خدا(ص) نازل شده، در حالی که در یکی از شبکه های وهابی گوینده این آیه را خواند و این کارشناس شبکه گفت که هیچ روایت صحیح السندی که این آیه مربوط به غدیر و ملاک امامت علی بن ابیطالب(ع) است وجود ندارد، خب این کینه و ناحق گویی را ما باید پاسخ بدهیم و این در سایه بزرگداشت غدیر و آشنایی با غدیر را رخ خواهد داد.

وی افزود: در یکی از شبکه های وهابی درباره حادثه غدیر تفسیری داشت، گوینده گفت که پیامبر در حجة الوداع مردم را جمع کرد و این جمع کردن مردم مربوط به جانشینی نیست گرچه ما قبول داریم حضرت فرمودند «من کنت مولا فهذا علی مولاه» اما این موضوع راجع به این بوده که ماجرایی بود که امیرالمؤمنین امام علی(ع) در تقسیم بیت المال سخت گیری هایی را داشتند که کدورتی بین علی (ع) و برخی از مسلمان‌ها اتفاق افتاد که پیامبر(ص) این را گفت که کدورت‌ها را کنار بگذارید و فرمود علی(ع) فرد خوبی هست و او را دوست داشته باشید که این تفسیر معلوم است تفسیر کینه توزانه ای نسبت به غدیر است، لذا ما برای مقابله با دشمنان غدیر و با اطلاعاتی که دشمنان غدیر راجع به غدیر می گویند لازم هست به مسئله غدیر بپردازیم.

این کارشناس مذهبی گفت: چهارمین دلیل ضرورت پرداختن به غدیرخم این است که پیامبر(ص) در حادثه غدیر کار بسیار با ارزشی را انجام دادند و آن این بود که خطبه ای را خواندن و در آن خطبه شاخص و تراز حاکم اسلامی را مشخص کردند و در تاریخ اسلام دو تا حادثه مهم داریم یکی مبعث و دیگری غدیر و در مبعث شاخص پیامبری را خدا معین کرد و در غدیر  شاخص امامت را پیامبر به امر خدا معین کرد لذا غدیر همان اندازه اهمیت دارد که مبعث اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) جمله‌ای دارند که فرمودند «ولایتی که در غدیر مطرح است به معنی حکومت هستند نه به معنی مقام معنوی. مسئله، مسئله حکومت هست و این مسئله، مسئله سیاست هست خداوند این حکومت و این سیاست را به پیامبر امر کرد که ابلاغ کند» و این نشان دهنده این است که ما چقدر باید توجه داشته باشیم و مسئله غدیر اهمیت دارد .

حجت الاسلام انصاری گفت: مقام معظم رهبری نیز در جایی راجع به غدیر خم فرمودند که «تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت و در زمینه حکومت در حادثه غدیر معین شده است» و این در واقع خط و مشی و شاخصه حاکم اسلامی در این بیان شده است که ضرورت دارد تا ما با غدیر آشنا شویم تا شاخص آن کسانی که باید حکومت را به دست بگیرند مشخص شود.

وی افزود: پنجمین دلیل که ضرورت بحث از غدیر را مشخص میکند، حضور دین در زندگی مسلمان ها هست اگر این حضور را می‌خواهیم صرفاً با امامت محقق می شود نه با خلافت؛ چون امام هست که می تواند مانع هر گونه نفوذ انحرافی در دین شود و هرجایی که به امامت کم توجهی شد از همانجا آسیب دیدیم؛ حضور اسلام ناب و حضور دین در زندگی زمانی است که امامت را بپذیریم.

این کارشناس مذهبی گفت: آخرین دلیلی که ضرورت بحث از غدیر را مشخص میکند، نظریه محکم و مستدل ولایت فقیه زمانی معنا پیدا می‌کند که ما غدیر را بپذیریم و بدون اعتقاد به غدیر همانگونه که ظهور و انتظار معنا ندارد، بدون اعتقاد به غدیر، ولایت فقیه نیز معنا پیدا نمی‌کند چون ولایت فقیه در استمرار غدیر نتیجه پیدا می کند و ولایت فقیه نتیجه غدیر است.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که دشمنان از آن می‌ترسند همین مسئله است و در رسانه های وهابیت لبه تیز هجمه ها به سمت ولایت فقیه است، آنچه که از اسلام دفاع می‌کند و اسلام ناب را ترویج می‌کند ولایت فقیه است و اهمیت ولایت فقیه همان مقدار هست که غدیر و ظهور اهمیت دارد؛ مخالفین ولایت فقیه همان مقدار کینه توزی کرده و در مقابل آن می ایستند که همان مقدار نسبت به غدیر هجمه آوردند.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: وظیفه ای که ماه درباره غدیرخم داریم یکی پیروی از قرآن و دستورات قرآن، اطاعت از مراجع و ولی فقیه، رعایت تقوا و ترک گناه و خشکاندن زمینه گناه در جامعه، ترویج امر به معروف و نهی از منکر، جلوگیری از نفوذ شیطان های داخلی و خارجی و برائت و بیزاری از دشمنان دین و اسلام است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha